نیکخواه‌بهرامی: به عقب برگردیم باز هم از داوری حمایت می‌کنم/ زلاتکو با چه رزومه‌ای مربی تیم ملی بسکتبال شده؟/ آرون خوب است اما حال تمرین کردن ندارد!

صمد نیکخواه‌بهرامی در گفت‌وگو با رکنا، در خصوص انتقاداتی که از او برای حمایت از جواد داوری می‌شود، اظهار داشت: به هیچ عنوان از حمایت کردن از داوری پشیمان نیستم زیرا او از تمام گزینه‌های موجود اصلح‌تر بود. دلایل من ربطی به موفقیت یا عدم موفقیت وی ندارد. آدمی سالم با دانش بالا که خودش از خانواده بسکتبال و در جریان این رشته است چرا نباید حمایت شود؟ اگر رئیس جدید فدراسیون مشاوران خوبی کنارش داشته باشد، موفقیت او و بسکتبال ایران دور از دسترس نیست.

وی افزود: در روز انتخابات تنها داوری بود که صلاحیت ریاست داشت و الان هم به عنوان رییس فدراسیون با سیاست‌گذاری افراد را برای سمت‌های مختلف برمی‌گزیند. نه تنها به دلیل رفاقت، بلکه به هزاران دلیل مختلف من کاندیدای اصلح را آقای داوری می‌دانم و تمام قد حامی او هستم. اینکه به من بگویند چرا سه ماه پیش حامی او بودی و الان نیستی اصلا درست نیست. به عقب برگردیم باز هم کاندیدای مد نظر من جواد داوری خواهد بود چون من و جواد گوشت هم را بخوریم، استخوان هم را بیرون نمی‌اندازیم.

کاپیتان اسبق تیم ملی بسکتبال با اشاره به اینکه افراد دارای سلیقه‌های متفاوتی هستند، گفت: اگر داوری موفق شود من از این اتفاق خوشحال و اگر هم برعکس آن رخ بدهد ناراحت می‌شوم. موفقیت یا شکست او منفعت یا ضرری برایم ندارد. من در فدراسیون پستی ندارم و تصمیمی هم برای بازی کردن ندارم اما به عنوان کسی که سالیان سال در تیم ملی بوده‌ام، از داوری حمایت کردم و مطمئنم هر کاری که او انجام می‌دهد به نیت پیشرفت بسکتبال است. او آدم بسیار سالمی است اما قاعدتأ رشد و اعتلای یک رشته ورزشی کار یک نفر نیست و باید همه دست به دست هم دهند.

عضو اسبق تیم ملی بسکتبال افزود: به قول علی دایی  در ایران اگر این کاره نیستی عطای کار را به لقایش ببخش و برو! اصراری نیست  اشخاص خود را همه فن حریف بدانند. برای تمام دوستان احترام قائل هستم اما دلیلی ندارد هرکسی بخواهد در تمام پستها حضور داشته باشد. اگر می‌گویم داوری بهترین گزینه برای ریاست فدراسیون بود چون من و جواد از 16 سالگی در تیم جوانان هم اتاقی بودیم و شناختی خوبی از او دارم و هر 2 به دنبال اعتلا و پیشرفت بسکتبال هستیم.

نیکخواه‌بهرامی در مورد اینکه نظرش درباره حضور ارمغانی روی نیمکت تیم ملی بسکتبال چیست، بیان کرد: زمانی که 18 ساله بودم جناب ارمغانی من را برای حضور در تیم ملی انتخاب کرد و تقریبأ نسل طلایی در آن زمان شکل گرفت اما تمام حرف من این است که یک نفر نمی‌تواند کار را دست بگیرد. واقعیت امر این است در آن دوران دل‌ها خیلی صاف‌ بود و به معنای واقعی یک تیم بودیم اما الان شرایط متفاوت است. می‌دانم ارمغانی مربی با فهم بالا و با انضباطی است و از لحاظ فنی به روز است و در اروپا سابقه فعالیت دارد و احترام زیادی برایش قائل هستم. ناگفته نماند بسکتبال دیگر مانند 18 سال قبل نیست و خیلی بازیکنان نسبت به گذشته تغییر کرده‌اند اما دلیل اضافه شدن زلاتکو به کادرفنی را نمی‌فهمم، او با چه رزومه‌ای مربی ایران شده است؟ امیدوارم به قدری خوب کار کند که من از حرفم پشیمان شوم.

وی در خصوص شرایط بسکتبال در آسیا، اظهار داشت: در مسابقات جام ملت‌های آسیا اگر بخواهیم عملکرد کشورهای صاحب سبک را فاکتور بگیریم، برخی کشورها هستند که در طول تورنمنت خوب ظاهر می‌شوند. البته استرالیا و نیوزیلند دارای سطح بالاتری نسبت به بسکتبال آسیا هستند و در این مدت کشور چین خیلی خوب کار کرده است. ژاپن نیز پیشرفت کرده و از شرایط سایر تیم‌ها خیلی خبر ندارم اما می‌دانم کره در حال پوست‌اندازی است. باید بدانیم اگر بچه‌های ما همدل باشند و مربیان نیز با جدیت کار کنند، قاعدتأ کمتر با اصل غافلگیری مواجه می‌شویم. در سال‌های اخیر بی‌نظمی خیلی به تیم ملی ضربه زده اما خوشبختانه ارمغانی مربی بانظمی است.

کاپیتان اسبق تیم ملی بسکتبال در خصوص کاپیتانی حدادی بیان کرد: زمانی که 23 ساله بودم کاپیتان تیم ملی شدم و حدود 15 سال هم عهده‌دار این مسئولیت بودم. برای ما این مساله چندان فرقی ندارد زیرا همه در تیم کاپیتان بودند اما به هر جهت وقتی مسئولیتی به شما سپرده می‌شود باید  از عهده آن برآمده و به جوانان‌ترها کمک کنید. تنها وظیفه ما ایجاد پل ارتباطی بین بازیکنان و مربیان است و موضوع خاص دیگری نیست. البته بحث احترام و کسوت هم در میان است که بزرگترهای تیم به جوانان کمک کنند. بالاخره ما تجربه داریم و باید در مواقع حساس آن را به جوانان تیم منتقل کنیم. بابت کاپیتانی حامد به او تبریک می‌گویم و امیدوارم موفق و خوشحال باشد.

وی در مورد انتقاد برخی‌ها از حضور بازیکنان دو تابعیتی در ترکیب تیم ملی گفت: آرون بازیکن خوبی است و تنها مشکلی که داشت این بود که حال تمرین کردن نداشت و در این مدت هم باشگاه خاصی نبود که در آن بازی کند زیرا شرایط مسابقه با تمرینات تفاوت دارد. امیدوارم او با شرایط آماده به تیم ملی بیاید زیرا می‌تواند به تیم کمک کند. چیزی به معنای دوتابعیتی و دورگه وجود ندارد. آن‌ها هم پدر یا مادرشان ایرانی بودند. هر کسی که می‌تواند به تیم ملی کمک کند از تدارکات، مربی بدنساز گرفته تا خود بازیکنان و مسئولان باید با تمام توان در خدمت بسکتبال باشد تا بتوانیم به موفقیت برسیم.

چهره سرشناس بسکتبال ایران ادامه داد: بحث 2 تابعیتی در هیچ کجای دنیا مطرح نیست و تنها در ایران است که در مورد این گونه مسائل اظهار نظر می‌کنند. ما این موضوع را خیلی بزرگ جلوه می‌دهیم و در سوء استفاده کردن خیلی استاد هستیم. هیچ مربی مخصوصأ در رده بزرگسالان تحت تاثیر این مسائل قرار نمی‌گیرد و نمی‌آید بازیکن خوب خود را خط بزند یا روی نیمکت بگذارد زیرا به طور مستقیم آینده مربی به نتیجه بستگی دارد. آرون بازیکنی در حد و اندازه پوشیدن پیراهن تیم ملی است اما اگر آماده نیست نباید بیاید.

وی در مورد اینکه شرایط یخچالی را در لیگ آلمان چگونه می‌بیند، اظهار داشت: کار بهنام در اروپا سخت است چون بازیکنان اروپایی دارای سطح فنی بالایی هستند. اگر شانس بیاورد و به تیم بزرگی برود در آن صورت شاید اگر مربی فضا را در اختیار او بگذارد، بتواند توانایی بالای خود را به نمایش بگذارد. البته بازیکنان ایران توانمند هستند اما واقعأ بهنام در این چند سالی که در اروپا حضور دارد خیلی سختی کشیده و چند بار دچار مصدومیت شد و همین روی روند کاری او تاثیر منفی گذاشت.

انتهای پیام/

کدخبر: 785917 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟