یزدانی: قهرمانی استقلال از نیم فصل اول مسجل بود/ مسیر مربیگری‌ام در بارسلونا 10 سال زمان برد/ اسکوچیچ بزرگوار است که جواب توهین‌ها را نمی‌دهد

«داریوش یزدانی» بازیکن سابق فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی رکنا، درخصوص انتصابش به عنوان مربی رده جوانان تیم فوتبال بارسلونا اسپانیا در تگزارس آمریکا اظهار داشت: مربیگری در باشگاه بارسلونا یک مسیر 10 ساله برایم بود. بارسلونا 3_4 آکادمی در شمال آمریکا دارد که در تمامی آنها یک برنامه‌ریزی مدون انجام شده است، اما آکادمی بارسلونا در تگزاس به عنوان هسته مرکزی تمام آکادمی‌های دیگر در اینجا محسوب می‌شود. گرچه آکادمی ما تمامی رده‌های سنی را پوشش می‌دهد، اما به این خاطر که فوتبال بانوان خیلی در آمریکا قوی است، قرار شده تا رده 18 _19 سال در این آکادمی مورد کشف و پرورش قرار بگیرند.

*مسیر مربیگری‌ام در بارسلونا 10 سال زمان برد

وی افزود: گروه‌بندی پسرها هم 2 دسته سنی 17_18 و 19 دارد. از بین افراد شرکت کننده بهترین استعدادها انتخاب می‌شوند، چنانچه برای همین ایالت یا منطقه باشند برای اسکان به خانه خودشان خواهند رفت و درغیر این صورت باشگاه بارسلونا برای اسکان این نفرات یک کمپ فول امکانات با 40 سوئیت که از لحاظ وسعت خیلی بزرگتر از ورزشگاه شیرودی ایران است را درنظر گرفته‌ تا این بازیکنان در آنجا ساکن شوند.

بازیکن اسبق تیم ملی ادامه داد: تمامی نفراتی که زیرنظر ما کار می‌کنند نوجوانان دبیرستانی هستند. هر روز آکادمی این نفرات را به مدرسه می‌برد پس از اتمام ساعت تحصیل دوباره به کمپ بازمی‌گرداند. وظیفه‌ای که آکادمی بارسلونا در اینجا به عهده بنده قرار داده به غیر از مربیگری در 2 رده سنی پسرها من را به عنوان رابط بین باشگاه و آکادمی در تگزاس و به نوعی گرداننده و مدیر این مجموعه قرار داده است. جدا از این بارسلونا برای آموزش ما مدرسی را فرستاده تا بتوانیم سیاست کاری این باشگاه را یادگرفته و آن را در اینجا به بهترین نحو پیاده کنیم.

WhatsApp Image 2022-05-14 at 10.36.01 PM

*قهرمانی استقلال از نیم فصل اول مسجل بود

بازیکن سابق آبی‌پوشان درمورد شرایط تیم فوتبال استقلال و قهرمانی این تیم در این فصل از رقابت‌ها ادامه داد: پیش از این هم می‌دانستم که استقلال استحقاق قهرمانی لیگ برتر را دارد. البته ناگفته نماند که قهرمانی این تیم پس از اتمام نیم فصل اول مسجل شده بود، چون استقلال بسیار تیم باانضباطی است. از لحاظ فنی، استراتژی بازی کردن و کار دفاعی بسیار منسجم و با فکر عمل می‌کند. البته بنظرم آن‌ها در فاز هجومی خیلی عملکرد خوبی ندارند در خلق موقعیت ضعیف هستند، اما به دلیل میل به برنده شدن و جنگندگی بازیکنان این تیم همیشه نتیجه خوبی کسب کرده‌ است. دوست دارم که از همین جا قهرمانی مقتدرانه این تیم را به تمامی بازیکنان، کادرفنی و هواداران عزیز باشگاه تبریک و خسته نباشید بگویم. 

211345

*ایران در جام جهانی کار سختی خواهد داشت

یزدانی درخصوص هم‌گروهی ایران با «انگلیس، آمریکا و برنده پلی آف اروپا» در رقابت‌های جام جهانی گفت: بنظرم اصلا ایران کار ساده‌ای در جام جهانی نخواهد داشت. چرا که ما با تیم ملی انگلستان که یکی از بهترین‌ تیم‌های حاضر در جام جهانی است هم گروه شده‌ایم. جدا از این برخلاف تصورات بسیاری تیم ملی آمریکا هم به شدت مسنجم و درجه یک است. خیلی با امریکا سال 98 تفاوت دارد. میانگین سنی آن‌ها خیلی پایین است بیشتر بازیکنانش سال اول حضور خود در اروپا را تجربه می‌کنند. مثلا:  «کریستین پولیسیچ» 3 سالی می‌شود که در چلسی حضور دارد، یا «مک کنی» در یوونتوس فعالیت میکند جزو بازیکنان کلیدی محسوب می‌شود، جدا از آن دروازه‌بان‌های این تیم همگی در اروپا فعالیت دارند هافبک وسط و میانی تیم ملی این کشور نیز همگی درلیگ‌های معتبر توپ می‌زنند. در مجموع آمریکا تیم بسیار سرحال و باکیفیتی دارد. درست است که تیم ملی ایران هم خوب کار کرده است اما اگر قرار باشد با این ذهنیت به جام جهانی برویم که کار راحتی در پیش داریم قطعا اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌ایم. 

1400110720194023124625444

*اسکوچیچ بزرگوار است که جواب توهین‌ها را نمی‌دهد

وی در پاسخ به اینکه بسیاری معتقدند تیم ملی ایران در این مقطع به مربی بزرگی نیاز دارد ادامه داد: بنظرم این حرف‌ها به شدت خنده‌دار و غیر‌حرفه‌ای است. مگر زمانی که ما «علی دایی» ، «امیر قلعه‌نویی» و «افشین قطبی» را که همگی خیلی عزیز و محترم هستند به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کردیم مربیان بزرگ و باتجربه‌ای بودند. مربیگری در وهله اول استعداد و در مراحل بعدی دانش فنی و پشت کار می‌خواهد. بنظرم آقای اسکوچیچ تمامی این آیتم‌ها را دارد. او جواب هیچکدام از توهین‌ها و بی انصافی‌هایی را که تابحال در حقش کرده‌اند را نداده است. اگر این بزرگواری نیست پس چه چیزی است؟ با تمامی هجمه‌هایی که بسیاری از مربیان ایرانی در حق اسکوچیچ با کمک برخی از رسانه‌ها روا داشتند او هرگز جواب هیچکدام از این بی احترامی‌ها را نداد تابحال یک واکنش منفی هم نداشته است.

11332749_448

*سرمربی تیم ملی یک انسان شریف، بی‌ادعا و بادانش است

مدیر آکادمی بارسلونا ادامه داد: مربی در تیم ملی جای مانور زیادی ندارد چرا که هر کدام از بازیکنان از لیگ‌های مختلف می‌آیند هماهنگ کردن آن‌ها در مدت زمانی کم خیلی کار سختی است. زمانی که اسکوچیچ تیم ملی را تحویل گرفت زمان زیادی برای هماهنگی بازیکنان را نداشت، ولی با این حال نتیجه خیلی خوبی گرفت توانست تیم ملی را به عنوان صدرنشین راهی جام جهانی کند. همگی خوب می‌دانیم که هیچ مربی در آن شرایط جرأت نشستن روی نیمکت تیم ملی را نداشت. مثلا «علیرضا منصوریان» تیم استقلال را درحالی تحویل گرفت که «مجتبی جباری»، «کاوه رضایی»، «جباروف»، «مهدی رحمتی» ، «سید حسین حسینی» یک جین بازیکن خوب را هر  روز در اختیار داشت ولی باز با این حال گفت برای هماهنگی با این نفرات تا سال  1401 وقت نیاز دارم. حالا همین شخص  از اسکوچیچ انتقاد می‌کند. بنده خدا سرمربی تیم ملی کدام یکی از امکانات منصوریان را در اختیار داشته  است؟

یزدانی افزود: اسکوچیچ هرگز نگفت تا سال فلان برای هماهنگی و نتیجه گرفتن زمانی نیاز دارد. این مربی کی حرف خوب هم در خصوص بازیکنان ایرانی زد؛ مگر بازیکنان ایران کار گروهی بلدند؟ فوتبال در ایران از بچگی انفرادی است اصلا به بازیکنان کار گروهی آموزش داده نمی‌شود ولی با علم به این موضوع بیشتر پیشکسوت‌ها دربرنامه‌های مختلف به اسکوچیچ برای این صحبت تاختند. بماند که یک سری از بازیکنان چقدر برای او حاشیه‌ درست کردند.

جشن+صعود+تیم+ملی+فوتبال+ایران+دراگان+اسکوچیچ+وحید+امیری+شجاع+خلیل+زاده

وی تصریح کرد: با تمام این حرف‌ها باز هم رفتارهای دراگان بسیار معقول است و رزومه خوبی هم در تمام تیم‌هایش داشته. مثلا زمانی که سرمربی صنعت نفت آبادان بود، تیم در رتبه سوم قرار داشت و در آستانه کسب سهمیه بود. یا در فولاد هم تیم با هدایت او ضمن حضور در رتبه سوم بازی خیلی خوبی را به نمایش می‌گذاشت. در خونه به خونه بابل هم تیم با هدایت او به فینال جام حذفی رسید. یک مربی دیگر باید چه کاری انجام دهد تا به او اعتماد شود؟ همانطور که اول گفتم این حرف‌ها خیلی بی انصافی و غیرحرفه‌ای است. جدا از این در این مقطع با این شرایطی که ما داریم هرگز یک مربی بزرگ و روی نیمکت تیم ملی نخواهد نشست ، چون مربی بزرگ امکانات عالی و پول بزرگ می‌خواهد که ما نداریم. 

*بارها از استقلال پیشنهاد داشتم

مدیر آکادمی بارسلونا در پاسخ به اینکه درصورت پیشنهاد از لیگ برتر ایران و باشگاه استقلال حاضر به قبول آن است افزود: بله، چرا که نه. دوست دارم که در استقلال کار کنم. حتی در سال‌های گذشته چندین بار این باشگاه پیشنهاد داشتم ولی به دلیل مشکلاتی که وجود داشت به نتواستنم به آن‌‌ها پاسخ مثبت بدهم. چون با توجه به صحبت‌هایی که مسئولین باشگاه مطرح می‌کردند احساس نمی‌کردم که آینده روشنی در آنجا خواهم داشت همه چیز فقط به انشاالله و ماشاالله ختم می‌شد. فوتبال که اینطور پیش نمی‌رود. درحال حاضر هم از یکی از تیم‌های صنعتی پیشنهاد دارم درحال انجام مذاکرات و بررسی شرایط آن‌ها هستیم تا بیبنیم که درنهایت چه پیش خواهد آمد. 

داریوش+یزدانی

انتهای پیام/

کدخبر: 780267 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ترنم کشاورز
آیا این خبر مفید بود؟