واکاوی دلیل اختلاف نظر کارشناسان داوری

به گزارش رکنا، لیگ برتر به هفته های پایانی و حساس خود رسیده و در این بین با توجه به عدم وجود سیستم‌های ویدئویی داوری و اشتباهات برخی از داورها، نظرهای متفاوتی را از داوران و ناظران در برنامه‌های  رسانه‌ای شاهد هستیم.

به طور مثال در بازی هفته گذشته تیم‌های استقلال و سپاهان و در صحنه‌ای که منجر به پنالتی شد، برخی از کارشناسان با قاطعیت آن صحنه را از سوی داور درست تشخیص داده و برخی هم آن را محصول اشتباه داور دانستند.

خسروی: کارشناسان هم باید کارشناسی شوند

علی خسروی کارشناس و ناظر در این خصوص گفت: کارشناسی‌ها متاثر از حضور و یا عدم حضور در هیات داوران فدراسیون و یا کمیته داوران آن است. اگر داوری به این سیتم وصل باشد، نظرش تابع نظر داور بازی و تصمیم اوست و اگر به این سیستم وصل نباشد طبیعتأ مخالف نظر آنها حرف خواهد زد.

وی ادامه داد: به نظر من کارشناسان هم باید کارشناسی شوند و آنها چه در داخل فدراسیون سمت داشته و چه خارج از آن باشند، باید عدالت را رعایت کنند. من خودم 17سال است کارشناسی می‌کنم و همیشه دچار این تناقض شده‌ام.

خسروی همچنین اظهار داشت: نکته مهم این است که اگر داوری معروف مثل فغانی اشتباهی را مرتکب شود همه آن را حتی تایید هم می کنند اما اگر همین اشتباه را داوری مثل رضا عادل انجام دهد او را رها نکرده و هرچه مشکل است سر این داور خراب می‌شود.

عسگری: خیلی‌ها با قوانین روز داوری آشنا نیستند

حسین عسگری داور معروف بازنشسته هم در این رابطه گفت: خیلی از ما عنوان ناظر رو یدک می کشیم اما مدتها از داوری ما گذشته و به قوانین روز مجهز نیستیم. مثلأ خود من تازه از کلاس‌های تایلند آمده‌ام و هرچند وقت یک بار با حضور در کلاس‌های نظارت آسیایی به روز شده و می‌توانم در خصوص صحنه‌های داوری اظهار نظر کنم. قوانین داوری به خصوص در طی این 5 سال اخیر تغییرات بسیاری داشته و باید شخصی که به عنوان کارشناس صحنه‌ای را در برنامه های تلویزیونی و یا رادیویی بررسی می‌کند به اطلاعات روز مسلط باشد.

عسگری افزود: خودتان می دانید که برخی از برنامه های رسانه ای با یکسری از داوران در ارتباط هستند که به عنوان کارشناس در مورد صحنه های داوری اظهار نظر می کنندو طبیعتأ تناقض در بررسی صحنه های داوری به وجود می آید.عسگری راه حل این موضوع را آبدیت کردن داوران و الزام به حضور آنها در کلاس های نظارت جدید دانست و گفت: اگر فدراسیون به دور از هرگونه مسائل پشت پرده به این قضیه ورود کند و هرداوری را با هر سابقه ای اجازه مصاحبه ندهد، آن وقت شرایط کامل فرق خواهد کرد.

مظفری‌زاده: تناقض در کارشناسی یک صحنه باعث تنش می‌شود

در خصوص این موضوع با یکی دیگر از داورها مشهور و به نام مثل سعید مظفری‌زاده گفت‌وگو کردیم که وی هم ضمن تایید تناقض در کارشناسی‌های داوری گفت: وقتی داورها و ناظران داوری به روز نیستند و از قوانین خبر ندارند، این تفاوت‌ها به وجود آمده و نهایتأ به سکوها و تماشاگران کشیده می‌شود که به صلاح فوتبال نیست.

وی ادامه داد: خود من در طول اقامت در کانادا در کلاس‌های متفاوت آنلاین و حضوری دانش افزایی شرکت کرده و حتی تدریس هم دارم و وقتی این آموزش‌ها در ایران دنبال نمی‌شود، نتیجه آن می شود که در یک صحنه چند اظهار نظر مختلف داشته و به تنش موجود در فوتبال کمک می کند. تنها راه حل این معضل افزایش دانش داوران و ناظرها است.

انتهای پیام/

کدخبر: 777816 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟