ترین‌های لیگ هجدهم فوتبال ایران

به گزارش گروه ورزشی رکنا ، هجدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. پرسپولیس با ۶۱ امتیاز قهرمان لیگ برتر شد به این ترتیب رکورد ۶۶ امتیاز در یک فصل که پرسپولیس در لیگ پانزدهم بدست آورد کماکان دست نخورده باقی ماند و شکسته نشد.
با توجه به شانزده تیمی شدن لیگ برتر، با مقایسه‌ای میان ۹ دوره‌ی رقابت‌های لیگ برتر ایران، به بررسی رکوردهای این ۹ سال پرداختیم.

بیشترین پیروزی
بیشترین پیروزی در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر در اختیار پرسپولیس، استقلال و پدیده با ۱۶ پیروزی بود. این رکورد در اختیار پرسپولیس در لیگ شانزدهم است. آن‌ها در آن فصل با ۲۲ پیروزی قهرمان شدند و به این ترتیب این رکورد شکسته نشد.
کمترین پیروزی
کمترین پیروزی در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر با سه پیروزی در اختیار نفت مسجد سلیمان، سپیدرود رشت و استقلال خوزستان بود. این رکورد را مس کرمان در فصل سیزدهم با یک پیروزی همچنان در اختیار دارد.
بیشتری تساوی
این رکورد در این فصل در اختیار ماشین سازی با ۱۷ تساوی بود. بالاترین تعداد تساوی در لیگ‌های ۱۶ تیمی در اختیار مس کرمان در لیگ سیزدهم با ۱۹ تساوی است.
کمترین تساوی
پدیده و پیکان با هشت تساوی کمترین تعداد تساوی را در اختیار داشتند. ملوان بندر انزلی در لیگ سیزدهم و لیگ پنجم، به همراه استقلال اهواز در لیگ ششم، سیاه‌جامگان در لیگ پانزدهم و پرسپولیس در لیگ شانزدهم با شش تساوی و سپیدرود هم با همین تعداد تساوی در لیگ هفدهم این رکورد را در اختیار داشتند که این رکورد شکسته نشد.
بیشترین شکست
در این فصل استقلال خوزستان با ۱۸ شکست، بیشترین باخت را در لیگ آورد، این در حالی است که استقلال اهواز در لیگ پانزدهم با ۲۱ باخت این رکورد را در دست داشت که به این ترتیب رکورد فوق شکسته نشد.
کمترین باخت
عنوان شکست‌ناپذیرترین تیم لیگ برتر در این فصل در اختیار استقلال با یک شکست است. این رکورد قبلاً در دست استقلال و استقلال خوزستان در لیگ‌های پنجم و پانزدهم بود و به این ترتیب این رکورد شکسته شد.
بیشترین گل زده
برترین خط حمله لیگ برتر را در این فصل با ۴۶ گل در اختیار سپاهان بود. بالاترین رکورد در این زمینه در اختیار تراکتورسازی در فصل چهاردهم است که این تیم با ۵۸ گل زده عنوان خطرناک‌ترین خط حمله را یدک می‌کشید.
کمترین گل زده
ضعیف‌ترین خط حمله لیگ برتر در این فصل در اختیار نفت مسجد سلیمان با ۱۶ گل بود. این رکورد پیش از این در اختیار پیکان در لیگ چهاردهم و استقلال اهواز در لیگ پانزدهم با ۱۶ گل بود. این دو تیم با همین تعداد گل زده در نهایت به دسته پایین‌تر سقوط کردند ولی نفت از این سرنوشتفرار کرد.
بهترین خط دفاعی
برترین خط دفاعی لیگ برتر در این فصل در اختیار استقلال با ۱۳ گل خورده است. این رکورد در اختیار استقلال خوزستان و پرسپولیس با ۱۴ گل خورده در لیگ پانزدهم و شانزدهم بود که شکسته شد.
ضعیف‌ترین خط دفاعی
ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ برتر در این فصل در اختیار سپیدرود با ۵۳ گل خورده بود. این رکورد کماکان در اختیار استقلال اهواز است که در لیگ پانزدهم ۵۸ گل خورده بود.
بهترین وضعیت تفاضل گل
استقلال با تفاضل مثبت ۲۷ این رکورد را در لیگ به نام خود ثبت کرد. شاگردان برانکو این رکورد را با تفاضل مثبت ۳۳ در لیگ هفدهم در اختیار دارند.
بدترین تفاضل گل
سپیدرود با تفاضل منفی ۲۹ رکورددار این لیگ بود اما آنها با رکورد استقلال اهواز در لیگ پانزدهم که منفی ۴۲ بود فاصله زیادی داشتند.
آقای گل
لوسیانو پریرا و کی‌روش استنلی با ۱۶ گل از فولاد و سپاهان آقای گل این رقابت‌ها شدند.
بیشترین تغییرات سرمربی
استقلال خوزستان با پنج مربی رکورد همه ادوار لیگ را زد. آن‌ها با داریوش یزدی کار را آغاز کردند و در ادامه کریم بوستانی، قنبری، سیروس نعمتی‌نژاد و در نهایت محمد علوی هدایت تیمشان را برعهده گرفتند.
پیش‌تر سیاه‌جامگان با آوردن چهار مربی یعنی میثاقیان، مرزبان، عنایتی و مهابادی در لیگ هفدهم بالاترین تعداد تغییرات کادر فنی را به نام خود ثبت کرد. این رکورد در فصل سیزدهم در اختیار مس کرمان بود. آنها در آن فصل، بالاترین تعداد تغییرات در کادر فنی‌اش را داشتند. مجتبی تقوی، محمود یاوری، پرویز مظلومی و لوکا بوناچیچ مربیان این تیم در آن دوره از رقابت‌های لیگ برتر بودند. نکته جالب آنجاست که در لیگ دوازدهم نفت آبادان هم با آوردن چهار مربی با نام‌های کاستا، کاسیمیرو، فیروزی و سلامات هم به سرنوشتی بهتر از مس و سیاه‌جامگان دچار نشده بود.
رکورد گل‌های زده
در این دوره رقابت‌های لیگ برتر در مجموع ۴۷۴ بار توپ از خط دروازه‌ها گذشت که این رقم در لیگ‌های ۱۶ تیمی با رکورد ۵۶۰ گل در لیگ ششم و ۴۹۳ گل در لیگ سیزدهم فاصله داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 476660 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟