تهدید فوتبالی اسرائیل و آمریکا در صورت شراکت ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

مجدی الحلبی در الایلاف نوشت: به نظر می‌رسد دوحه در این مساله که ورزشگاه‌های ایران، شریک کاملی در میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ باشند، جدی است و در این میان، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به دنبال از بین بردن رویای قطر در این باره هستند.

این رسانه عرب زبان ادامه داد: موضوع تمایل قطر برای شریک کردن ایران در تدارکات جام جهانی ۲۰۲۲، موجب خشم اسرائیل و ایالات متحده شده است؛ تا آنجا که این دو، طرح انتقال این میزبانی، به کشوری دیگر را نیز پیش کشیده اند؛ چرا که از نظر اسرائیل و آمریکا، فکر مشارکت ایران در میزبانی چنین رویداد مهمی، در حکم مشروعیت بخشی به آن است.

از منظر جغرافیای سیاسی و با توجه به حالت سیاسی موجود بین قطر و عربستان با امارات، مشارکت این دو در میزبانی جام جهانی، بعید به نظر می‌رسد؛ از این رو، در شرایط فعلی، بهترین گزینه برای قطر، ایران است.

یکی از مسئولان وزارت خارجه اسرائیل در گفتگو با الایلاف گفت: «در صورتی که فیفا در جریان جام جهانی ۲۰۲۲ هرگونه نقشی به ایران بدهد، اسرائیل برای لغو این تصمیم، به هر موسسه و هر مقامی در فیفا که لازم باشد، مراجعه می‌کند و حتی در صورت لزوم، مسابقات را به کشور دیگری، جز قطر، منتقل می‌کند.»

در صورتی که ایران در میزبانی جام جهانی با قطر مشارکت داشته باشد، شرکت‌های بزرگ آمریکایی از جمله کوکا کولا، مک دونالدز و ... که منابع مالی فدراسیون بین المللی فوتبال را تامین می‌کنند، احتمالا برای جلوگیری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از سهام خود چشم پوشی می‌کنند.

این در حالی است که تحریم قطر از سوی کشور‌های عربستان، امارات، مصر و بحرین، منجر به توقف تجارت و توقف تمام سفر‌های هوایی از این کشورها، به قطر شده است. بر این اساس، مسئولان اتحادیه بین المللی فوتبال نگران تحقق گفته‌هایی در مورد حفر یک کانال ابی اطراف قطر، توسط عربستان هستند، که در صورت وقوع، با هدف افزایش عزلت این دولت عربی، صورت می‌گیرد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445264 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟