اظهارات جالب نخستین قاضی زن کشتی ایران

اخذ درجه بین المللی داوری کشتی توسط 4 زن ایرانی برای نخستین بار؛ اتفاق ویژه ای در تاریخ این رشته به حساب می آید. این داوران زن بعد از قضاوت در مسابقات قهرمانی نونهالان اروپا، اواخر هفته گذشته در کرج رقابت های نونهالان قهرمانی آسیا را در بخش پسران و در رشته های آزاد و فرنگی قضاوت کردند. روزنامه شهروند به همین بهانه با مریم ارم آبادی، یکی از همین داوران که سرپرستی داوری زنان را در فدراسیون کشتی برعهده دارد، گفت و گویی را انجام داده که در ادامه می خوانید.

* از ورود شما به داوری کشتی شروع کنیم.

شاید الان نام ما مطرح شده اما ورود من به داوری کشتی به امروز و دیروز مربوط نمی شود. استارت کار من از چند سال قبل با کشتی آلیش و سپس کراپلینگ بود. در یک سال اخیر به واسطه به وجود آمدن کشتی کلاسیک زنان توانستیم داوران بین المللی هم داشته باشیم.

* از اتفاقات امیدوار کننده اخیر هم برایمان بگویید که در نهایت منجر به اخذ درجه بین المللی توسط ۴ داور زن ایرانی شد؟

اول از همه در داخل کشور کلاس های مختلف را گذراندیم که شاید بیش از ۱۰۰ نفر شرکت کننده داشت. در استاژ داوری کشتی کلاسیک قبول شدیم و سپس با زحماتی که آقای خادم کشیدند و برای اینکه نشان دهیم هیچ محدودیتی وجود ندارد، با برنامه ریزی فدراسیون توانستیم به مجارستان برویم و درجه داوری بین المللی را هم کسب کنیم. واقعا ما ۴ نفر هم در این مدت شاید بیش از حد توانمان زحمت کشیدیم.

* وقتی به مجارستان رفتید، برای داوران خارجی دیدن شما جالب نبود؟

البته من که قبلا در مسابقات بین المللی گراپلینگ قضاوت کرده بودم؛ اما این اولین بار بود که در کشتی آزاد و فرنگی داور زن به خارج از ایران اعزام می شد. شاید خارجی ها فکرش را هم نمی کردند داوران زن ایرانی بتوانند کشتی قضاوت کنند. نگاهها همه سوالی بود که ما اصلا آنجا چه کار می کنیم. خدا را شکر با توجه به اینکه به زبان انگلیسی مسلط بودیم، توانستیم کلاس ها را با موفقیت در مجارستان پشت سر بگذاریم. آزمون عملی ما هم در رقابت های قهرمانی نونهالان اروپا بود که با عملکرد خوبمان باعث شدیم در خیلی از اوزان مسابقات نیمه نهایی و فینال را سوت بزنیم. به آقای امامی و خانم پناهی زاده که مسئولان ایرانی حاضر در مجارستان بودند، گفته بودند که عملکرد ما بیش از حد تصور بوده است.

* و برای اولین بار قضاوت داوران زن در رقابت های پسران در داخل ایران؟

بله، ما منتظر شدیم که جواب آزمون های ما از سوی اتحادیه جهانی بیاید. خدا را شکر هر ۴ نفر ما با نمرات بالا قبول شدیم. بلافاصله در مسابقات قهرمانی نونهالان قهرمانی آسیا در کرج هم قضاوت کردیم. حضورمان در سالن باعث شد خیلی ها تعجب کنند. حتی داوران مرد هم فکر نمی کردند ما قاضی مسابقات باشیم. پالس های خیلی مثبتی گرفتیم و از این بابت خدا را شکر می کنم.

* پس کسی نبود که از این اتفاق ناراحت باشد؟

البته که این دسته افراد هم هستند. این سومین باری بود که به سالن برگزاری مسابقات کشتی پسران می رفتم. دفعات قبلی هم رفتارها متفاوت بود و برخی مقابل ما قرار گرفتند و گفتند کشتی رشته ای مردانه است! در ایت مدت حرف های منفی هم زیاد شنیدیم؛ اگرچه برخی هم به ما دلگرمی دادند. مدیون هر ۲ قشر هم هستیم، چه آنهایی که مسخره و اذیت کردند و چه آنهایی که تشویقمان کردند. هر ۲ گروه باعث شدند محکم تر و مصمم تر از قبل عمل کنیم. ما نشان دادیم برای موفقیت در کشتی حتما لازم نیست یک کشتی گیر چغر باشی!

* قرار است از این پس هم در مسابقات مردان از شما استفاده شود؟

ما در مسابقات قهرمانی اروپا به عنوان داور وسط هم قضاوت کردیم؛ اما در کرج فقط قاضی بودیم. صحبتی درباره قضاوت در رده های بالاتر در بخش مردان نشده؛ اما در کشتی کلاسیک که اولین مسابقه بین المللی آن در شهریورماه برگزار می شود، من حضور دارم. در واقع هدف اصلی عملکرد موفق داوران زن در کشتی کلاسیک زنان بوده که باعث شده دیگر حسرت کشتی گیر شدن بر دل دختران نماند. در مجموع خوشحالم که مورد توجه قرار گرفتیم چون این یک سکوی پرتاب برای کشتی زنان بود. همین حالا در صفحات مجازی خیلی ها به من پیام می دهند که چطور باید به داوری کشتی ورود کنند.

 

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز وحشیانه به کودک 8 ساله تهرانی در مهمانی خصوصی توسط 2 شیطان صفت

صحنه دلخراش یک تصادف درخیابان رسالت/206 راننده وانت را پرس کرد+فیلم

78 نفر در یک روستای چابهار مبتلا به ایدز هستند !

پرونده سیاه یک زن و 4 مرد به جرم فروش محصولات جنسی غیر مجاز در تهران

تجاوز وحشیانه به زن 40 ساله توسط دوستان شوهر

پسر 13 ساله راز شوم داخل تلفن همراه پدر و مادر را می دانست

بلایی که همسایه بر سر یک مرد خراسانی هنگام دعا کردن آورد

سرباز جوان هم خدمتی اش را بیهوش کرد و دست به اقدام عجیبی زد

تجاوز  به پسر 8 ساله توسط 2 مرد دست فروش متروی تهران +عکس

اولین ملاقات شوم میترای 18 ساله با مرد 40 ساله

ناگفته های شوم دختر 16 ساله از خوابیدن اجباری با یک سگ + عکس

پیدا شدن سوسک و تخم سوسک در غذای بیمار بستری در یکی از بیمارستان‌های شمال تهران + عکس

دور از چشم شوهرم با فرشید شاگردش به سفر رفتم

 

کدخبر: 405237 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟