٧ پنالتی در هفته هجدهم گم شد!

هفته‌ای در لیگ برتر نیست که تیم‌های لیگ برتری به مشکلات داوری معترض نباشند. اعتراض‌های همیشگی مربیان ایرانی بازنده به داوری‌ها به قدری تکراری شده که معمولا به ‌نظر می‌رسد بهانه‌ای برای توجیه شکست‌هاست اما بررسی دقیق داوری‌ها در هفته هجدهم نشان داد همیشه هم داورها محق و مظلوم نیستند و گاهی تصمیمات و اشتباهات آنها روی نتیجه بازی تاثیرگذار می‌شود.
پنالتی‌های گمشده در هفته هجدهم
بررسی داوری‌های هفته هجدهم در برنامه جمعه‌شب شب‌های فوتبالی نتایج غیرقابل باوری داشت. «حسن نوشه‌ور» که کارشناس داوری این برنامه بود، اعلام کرد ٧ پنالتی در ٨ بازی برگزارشده در هفته اخیر گرفته نشده است. به اعتقاد این کارشناس داوری یک پنالتی برای ذوب‌آهن، یک پنالتی برای پیکان، ٢ پنالتی برای پارس‌جنوبی، ٢ پنالتی برایپرسپولیس و یک پنالتی برای سپیدرود گرفته نشده تا مشخص شود وضع داوری در هفته هجدهم چندان جالب نبوده است. جالب اینجاست اغلب حرکاتی که به اعتقاد کارشناس برنامه تخصصی شب‌های فوتبالی باید پنالتی اعلام می‌شده، خطای هند بوده که داوران آنها را نگرفته‌اند. البته در اعلام خطای هند همیشه نظر کارشناسان با هم تفاوت دارد و هرکدام یک مدل برخورد دست بازیکن به توپ را هند می‌دانند. علاوه بر هند، حتی بر سر حرکاتی مانند تمارض هم بین کارشناسان و داوران اختلاف‌نظر وجود دارد. مثلا هفته گذشته اگرچه رضا غیاثی (عضو گروه ٣نفره آنالیز کمیته داوران که همواره بر این نظر بوده، این برنامه به کمیته داوران در بحث ارزیابی عملکرد قاضی‌ها بسیار به آنها کمک می‌کند) اعتقاد داشت در بازی پارس‌جنوبی و گسترش فولاد باید یک پنالتی گرفته می‌شده، اما مسعود مرادی که کارشناس داوری برنامه نود بود، تصمیم داور را تأیید کرد و گفت؛ بازیکن تمارض کرده و داور به درستی پنالتی نگرفته است. با این حال کارشناس جمعه‌شب برنامه شب‌های فوتبالی به چند مورد اخراج بازیکنان که داوران چشم به روی آنها بسته بودند، اشاره کرد.
برنامه‌ای برای کمک به کمیته داوران
بررسی داوری‌های لیگ برتر در برنامه‌ای مثل شب‌های فوتبالی باعث شده حتی کمیته داوران هم برای تصمیم‌گیری درباره کیفیت داوران به گزارش‌های این برنامه رجوع کند. رضا غیاثی که عضو ٣نفره کمیته داوران برای بررسی عملکرد داوران در لیگ برتر است، بارها اعلام کرده؛ از برنامه شب‌های فوتبالی برای این‌که کیفیت داوران را بسنجد، استفاده می‌کند. این درحالی است که در هفته‌های اخیر اشتباهات داوری به صورت غیرمعمول افزایش داشته و این موضوع اعتراض باشگاه‌های لیگ برتری را به دنبال دارد. البته داوران هم روزهای آرامی را پشت‌سر نگذاشته‌اند و بابت پرداخت‌نشدن حقوق خود به کمیته داوران معترض هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 344770 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟