خط حمله پرسپولیسِ برانکو، در حد تیم‌های مطرح اروپا

از روز جمعه رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران وارد نیم فصل دوم شده و امروز نیز سایر بازی های هفته شانزدهم برگزار می شود. تیم فوتبال پرسپولیس، صدرنشین لیگ برتر و مدافع عنوان قهرمانی نیز امروز نخستین بازی خود در نیمه دوم فصل را مقابل تیم فولاد در شهر اهواز برگزار می کند.
صدرنشینان سرخپوش لیگ که در نیم فصل نخست تقریبا تمام آمار برتر لیگ را به خود اختصاص دادند و برخی رکوردهای نیم فصل های تاریخ لیگ برتر را نیز جا به جا کردند، آمادگی بالایی در مسابقات این فصل از خود نشان داده اند و هدفی جز تکرار قهرمانی فصل پیش خود ندارند.
تیم فوتبال پرسپولیس مشابه رقابت های فصل گذشته، امسال هم از خط دفاعی مستحکمی برخوردار است و تا پایان نیم فصل تنها 6 گل دریافت کرده است. نقطه تمایز پرسپولیس امسال با سال گذشته اما خط حمله و تعداد گل های زده آنهاست. در شرایطی که در اواسط نیم فصل، خبر محرومیت 4 ماهه مهدی طارمی از حضور در میادین رسمی فوتبال پرسپولیسی ها را شوکه کرد و برانکو آقای گل دو فصل اخیر فوتبال ایران را از دست داد، اما روند گلزنی های تیم پرسپولیس به مراتب بهتر از سال گذشته پیش رفت.
نیم فصل نخست لیگ برتر شانزدهم برای پرسپولیسی ها در حضور مهدی طارمی با تنها 18 گل زده به پایان رسید اما در فصل جاری و در غیاب طارمی در تقریبا نیمی از بازی ها، آمار 27 گل زده برای شاگردان برانکو ایوانکوویچ به ثبت رسید که نشان دهنده میانگین 1.8 گل در هر بازی برای بهترین خط حمله لیگ ایران است.
اما با مقایسه عملکرد پرسپولیس با تیم های حاضر در 5 لیگ معتبر اروپا می توان از زاویه ای دیگر درخشش خط حمله سرخپوشان پایتخت را نگاه کرد. با مروری بر آمار گل های زده تیم های این پنج لیگ در 15 هفته ابتدایی، مشخص می شود تعداد تیم هایی که در این زمینه عملکرد بهتری نسبت به صدرنشین ایران داشته اند، خیلی زیاد نیست.
* لیگ برتر انگلیس:
در رقابت های این فصل انگلیس شاگردان پپ گواردیولا با اقتدار صدرنشین هستند و تعداد زیادی از بازی های خود را با پیروزی های پرگل به پایان رسانده اند. این تیم در پایان هفته پانزدهم لیگ جزیره 46 بار دروازه حریفان را گشود و با اختلاف صاحب بهترین خط حمله انگلیس است.
دیگر تیم شهر منچستر که هزینه زیادی برای تقویت خط حمله خود کرده است، در همین تعداد بازی موفق به زدن 35 گل شد. تیم فوتبال لیورپول با مربع وحشتناکی که در خط حمله در اختیار دارد، در 15 بازی ابتدایی خود 33 گل به ثمر رساند.
دو تیم دیگری که آماری بهتر از پرسپولیس در خط حمله داشتند، قرمزها و آبی های لندن هستند. آرسنال در پانزده بازی موفق شد 29 گل به ثمر برساند و خط حمله چلسی نیز با 28 گل زده، تنها یک گل بیشتر از صدرنشین ایران در تعداد بازی برابر زده است.
نکته جالب اینکه از 6 تیم بزرگ فوتبال جزیره، تیم تاتنهام در زمینه گلزنی در پانزده هفته ابتدایی لیگ، آماری پایین تر از پرسپولیس داشته است.
* بوندسلیگا آلمان:
در فوتبال آلمان که معمولا بازی های پرگلی را به خود می بیند، تنها 3 تیم آمار بیش از 27 گل زده در پانزده بازی را از خود به جای گذاشته اند.
صدرنشین بی رقیب آلمان یعنی بایرن مونیخ، در این مدت موفق شد 35 گل وارد دروازه حریفان کند. تیم فوتبال دورتموند نیز که در حال حاضر بهترین خط حمله بوندسلیگا را در اختیار دارد، در پانزده بازی 35 گل به ثمر رساند. بایر لورکوزن سومین خط حمله برتر آلمان هم پس از گذشت 15 هفته از بازی های این فصل بوندسلیگا، 33 بار دروازه حریفان خود را باز کرد.
شالکه، لایپزیش و سایر تیم های مطرح آلمانی همگی از لحاظ تعداد گل زده در پانزده مسابقه، پایین تر از صدرنشین لیگ ایران قرار می گیرند.
* لالیگا اسپانیا:
صدرنشین بلامنازع اسپانیا در این فصل، که یکی از دو تیم بدون باخت لیگ های معتبر اروپایی است، بهترین خط حمله لالیگا را نیز در اختیار دارد. خط حمله بارسلونا به رهبری لیونل مسی تا پایان هفته پانزدهم لیگ 38 بار دروازه حریفان خود را گشود. پس از بارسا در این رده بندی والنسیا قرار دارد که در 15 بازی 35 بار موفق به گلزنی شده است.
دیگر قدرت سنتی فوتبال اسپانیا و رکورددار قهرمانی اروپا در این فصل حال و روز جالبی نداشته و با زیدان در رده چهارم جدول لالیگا جای گرفته است. رئالی ها در رقابت های این فصل و تا پایان هفته پانزدهم 30 گل به ثمر رساندند و میانگین دو گل در هر بازی را از خود به جا گذاشتند.
چهارمین تیم لالیگایی که بیش از 27 گل را در پانزده بازی به ثمر رسانده رئال سوسیداد است. تیم هشتم لالیگا، در پانزده بازی ابتدایی فصل خود 28 بار گلزنی کرد.
تیم های بزرگی مثل اتلتیکومادرید، سویا و ویارئال در این دسته قرار نگرفتند و عملکرد خط حمله آنها در 15 هفته ضعیف تر از صدرنشین ایران بود.
* سری آ ایتالیا:
پس از جزیره، دومین لیگی که 5 تیم با آمار بیش از 27 گل زده در پانزده بازی دارد، لیگ ایتالیا است. رقابت های سری آ امسال جذاب تر از فصول گذشته دنبال می شود و تیم های متعددی برای به چنگ آوردن اسکودتو در حال تلاش هستند. در رقابت های این فصل ایتالیا، تیم یوونتوس مدافع عنوان قهرمانی 41 گل در پانزده هفته ابتدایی به ثمر رساند و از این حیث بالاتر از سایر تیم ها قرار گرفت.
لاتزیو با خط حمله آتشین خود به لطف در خشش در هفته های ابتدایی با 36 گل زده در رده دوم ایستاد و ناپولی، صدرنشین فعلی سری آ 35 گل زد و سومین خط حمله را در آن برهه به خود اختصاص داد.
اینتر که با حضور اسپالتی روی نیمکت دچار تحول فوق العاده ای شد و چندین هفته صدرنشین سری آ بود، تا پایان هفته پانزدهم فصل جاری 33 گل به ثمر رساند. پنجمین تیم این رده بندی سمپدوریا است که 30 گل را در 15 بازی وارد دروازه حریفان کرد.
رم، فیورنتینا، میلان و سایر تیم های ایتالیایی نتوانستند از لحاظ تهاجمی آماری بهتر از پرسپولیس در پانزده هفته ابتدایی لیگ به ثبت برسانند.
* لوشامپیونه فرانسه:
در بالاترین سطح رقابت های فوتبال فرانسه نیز تنها چهار تیم توانسته اند پس از گذشت 15 بازی آماری بهتر از 27 گل زده را از خود به جای بگذارند.
مطابق انتظار سرآمد این تیم ها، پاری سن ژرمن است. صدرنشین متمول و قدرتمند لوشامپیونه در 15 هفته ابتدایی لیگ فرانسه 47 گل به ثمر رساند و بهترین آمار قاره سبز را به نام خود ثبت کرد. پس از این تیم، لیون با 38 گل و موناکو با 36 گل زده دومین و سومین خط حمله های لیگ را در برهه زمانی مذکور در اختیار داشتند.
چهارمین تیم لیگ فرانسه در این زمینه نیز مارسی بود که 31 گل را در پانزده بازی ابتدایی خود در فصل جاری وارد دروازه حریفان کرد.
از این اعداد و ارقام اینطور به دست آمد که از بین 98 تیمی که در پنج لیگ معتبر اروپا حضور دارند، 21 تیم در خط حمله خود موفق به زدن بیش از 27 گل در پانزده بازی شده اند و آمار گلزنی صدرنشین فوتبال ایران و دارنده بهترین خط حمله ایران بهتر از تیم های بزرگی در قاره اروپا از جمله تاتنهام انگلیس، اتلتیکومادرید اسپانیا، شالکه آلمان و رم ایتالیا بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 340050 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟