سبزه گندم چگونه برای عید بکاریم؟

در مطلب زیر طرز کاشت سبزه گندم برای عید را آموزش می‌دهیم.

به گزارش رکنا ، به راحتی سبزه عید را خودتان درست کنید و زیبایی سفره هفت سین را دو چندان کنید.

۱. اول ظرف سبزه را انتخاب کنید و مقدار گندم را بر اساس آن  مثلا ۱ پیمانه داخل یه کاسه خیس کنید. فقط کافی است روزی ۲ تا ۳ بار آب کاسه را خالی کنید و دوباره روی آن آب سرد بریزید.

۲. بعد از روز دوم، می بینید که گندم ها کمی از پوست شان جدا شدند. حالا وقتش است که مرحله دوم را انجام بدهید. گندم‌ها را داخل دستمال نخی مرطوب نگه دارید تا جوانه بزند و کمی سبز بشود. حالا وقتش است که بذر را داخل ظرف مورد نظر بریزید. برای این که کف ظرف رطوبت مورد نیاز برای رشد سبزه را حفظ کند، کمی پنبه نازک کف ظرف بگذارید. گندم‌های خیس شده را داخل ظرف پخش کنید و یک لایه نازک پارچه نخی سبک نمدار رویش بیندازید. این کار باعث می شود رطوبت مورد نیاز سبزه همیشه تامین باشد. فقط حواستان باشد که همیشه پارچه را مرطوب نگه دارید تا سبزه خشک نشود. برای این کار می توانید روزی ۱ یا ۲ بار با اسپری آب روی پارچه را کاملا خیس کنید.

۳. طولی نمی‌کشد که می بینید سبزه‌ها جوانه زدند. از این به بعد مراحل رشد سریع تر پیش می رود اما همچنان باید پارچه نخی سبک مرطوب روی سبزه باشد تا رطوبتش حفظ بشود. بعد از این که جوانه‌های سبزه کمی بلندتر شد، حالا وقتش است که پارچه را از روی آن بردارید تا خودش رشد کند. این بار دیگر باید هر روز خود سبزه را با اسپری آب بدهید تا خشک نشود.

۴. به این ترتیب بعد از ۱۰ روز می بینیم که سبزه کاملا آماده است که سفره هفت سین مان را قشنگ تر بکند.

نکات مهم در سبز کردن سبزه:

– بیش از روزی دو بار به سبزه آب ندهید. این کار باعث می شود سبزه بگندد و خراب بشود. سعی کنید با توجه به خشک بودن یا نبودن ظاهر سبزه رطوبت مورد نیازش را تامین کنید.

– دمای اتاق هم برای رشد سبزه مهم است که خیلی سرد یا خیلی گرم نباشد. اگر هوای شهر شما خیلی سرد و خشک نیست، گذاشتن سبزه در محیط آزاد می تواند به رشدش کمک کند. البته اگر این کار را می کنید روی سبزه توری بگذارید، چون پرنده‌ها به دانه‌ها خیلی علاقه دارند!

– دقت کنید نور به همه‌ی قسمت‌های سبزه گندم برسه. اگرنه سبزه کج رشد می‌کنه.

– اگر موقع آب دهی سبزه احساس کردید آب زیاد ته ظرف مانده، آب اضافه را خالی کنید.

– بعد از تحویل سال، سبزه را رها نکنید! سعی کنید تا پایان تعطیلات به آبیاری ادامه بدهید، چون در غیر این صورت سبزه زرد می شود.

– بهترین روش برای آبیاری سبزه، آبپاشی با اسپری است اما بعد از سبز شدن سبزه می توانید برای هر بار آبیاری، سبزه را زیر شیر آب سرد بگیرید و آبش را خالی کنید.

– در کاشت سبزه استفاده از ظروف سفالی و چینی بهتر است.

– هرچه پنبه کوتاه تر باشد عمر سبزه بیشتر می شود.

– آبی که برای سبزه گندم استفاده می کنید باید ولرم باشد.

– اگر در محیط گرم و خشک زندگی می کنید تا مرحله‌ای که جوانه‌ها هنوز به یک سانتیمتری نرسیده اند، همچنان از پارچه مرطوب استفاده کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 668449 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟