بررسی شرایط نگهداری گل نسرین

اگر اهل گل و گیاه هستید این مطلب را بخوانید.

به گزارش رکنا ، شرایط نگهداری آماریلیس یا گیاه نسرین را برایتان آورده ایم.

خاک:

این گیاه به خاک سبک نیاز دارد. ترکیب خاکی متشکل از خاک لوم باعچه، خاکبرگ پوسیده و کود دامی پوسیده به نسبت مساوی به عنوان بهترین خاک برای گلدان آماریلیس توصیه شده است.

نور مناسب:

آماریلیس به نور متوسط نیاز دارد. پس از برداشت گل، برگ ها در زیر نور آفتاب کامل رشد خوبی داشته و باعث تولید سوخ های درشت و قوی می شود.

آبیاری:

نسرین گیاه گرمسیری است و در دمای بالا و رطوبت کافی رشد می کند. نیاز آبی متوسط دارد و باید در مرحله اول کاشت، سوخ به خوبی آبیاری و پس از خشک شدن سطح گلدان دوباره آبیاری شود.در طی دوره خفتگی، آبیاری باید به طور کامل قطع شود چون جهت گل دهی نیاز به یک دوره خشکی ۲ تا ۳ ماهه دارد.

تغذیه و کوددهی:

توصیه می شود سوپر فسفات به این خاک این گل اضافه شود. ضمن این که در گلخانه ها، برای بیشتر کردن دوام گل آماریلیس و جلوگیری از تلقیح آن، قطع کردن بساک ها ضروری است.

تکثیر:

۱-کاشت بذر

بذرها پس از کاشت، گیاهانی به وجود می آورند که دارای سوخک کوچک هستند و بسته به گونه و شرایط محیطی، ۲ تا ۴ سال طول می کشد که این سوخک ها بزرگ شده به اندازه گلدهی برسند. زمان کاشت بذر اسفند ماه است.

۲- جداکردن سوخک های اطراف سوخ مادری (پاگیاه)

روش معمول تکثیر آماریلیس استفاده از سوخک های اطراف سوخ مادری است. این سوخک ها پس از کاشت به سوخ های درشت گل دهنده تبدیل می شوند. سوخ هایی قادر به گلدهی هستند که محیط آنها حداقل ۲۰ سانتی متر باشد. بهتر است سوخ ها به صورت منفرد در گلدان هایی به قطر ۱۷-۱۲ سانتی متر کشت شوند. سوخ ها طوری در خاک قرار دهید که بالای آن بیرون از خاک باشد.

سپس گلدان ها را در دمای معمولی اتاق (۲۰-۱۵ درجه سانتی گراد) نگهداری و آبیاری کنید. دمای کمتر از ۱۵ درجه برای آن زیان آور است و دمای بالاتر از ۲۰ درجه نیز طول دوره گلدهی را کاهش می دهد.

در منازل می توان از اتاق های گرم به جای گلخانه و از اتاق های سرد به عنوان شاسی جهت پرورش آماریلیس استفاده کرد. در مناطق با آب و هوای گرم می نوان این گیاه را در هوای آزاد کشت کرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 663019 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟