۶ اشتباه رایج هنگام شستن ظرف ها

یکی از کارهایی که مدام در خانه باید انجام شود، ظرف شستن است. اگر در طول روز ۳ تا ۴ بار ظرف‌ها را شستشو ندهیم، سینک آشپزخانه از ظروف کثیف گم می‌شود. اما تا به حال حین انجام این کار به اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید، فکر کرده‌اید؟ طبق تحقیقات انجام شده، محیط آشپزخانه هر چقدر هم که ظاهر تمیزی داشته باشد، می‌تواند از محیط حمام و حتی دستشویی آلوده‌تر باشد. چون شما با تکرار کردن اشتباهات‌تان فقط آلودگی و میکروب‌ها را از این طرف به آن طرف پخش می‌کنید. به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله درباره اشتباهاتی که ممکن است هنگام ظرف شستن مرتکب شوید، صحبت کنیم.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن‌ها را با آب داغ خیس کنید تا غذاها خیس خورده و سریع‌تر تمیز شوند. در اینصورت آب کم‌تری هم مصرف می‌شود.

نشستن دست‌ها اول کار

دست‌تان می‌تواند منبعی از آلودگی‌ها و میکروب‌های مختلف باشد. بنابراین قبل از شستن ظروف، باید دست‌‎تان را با آب گرم و صابون بشویید.

مصرف بیش از اندازه مایع ظرفشویی

مصرف بیش از اندازه مایع ظرفشویی باعث بیشتر تمیز شدن ظروف نمی‌شود، بلکه علاوه بر این که باعث کدر شدن ظروف و از بین رفتن آن‌ها می‌شود، ممکن است روی ظرف ها باقی بماند و با غذا ترکیب شود. بنابراین طبق دستور با مقدار کمی مایع شروع کرده و در صورت نیاز کم کم اضافه کنید تا ظروف تمیز شوند.

از مایع ظرفشویی که حاوی تری کلوسان و مواد ضدعفونی کننده قوی است، پرهیز کنید. مایع ظرفشویی ساده و آب داغ برای شستن ظرف‌ها کافی است.

هدر دادن آب

اگر موضوع هدر ندادن آب باشد، شستن ظرف‌ها با ماشین ظرفشویی بهتر است. ماشین در هر نوبت حدود ۱۱ لیتر آب مصرف می‌کند، در حالی که با دست تقریبا ۱۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

موقع زدن ماده شوینده به ظروف و استفاده از اسکاچ، شیر آب را ببندید و موقع آبکشی، آن را باز کنید.

بیشتر بخوانید: خانه تکانی امسال را با این فرمان جلو ببرید

استفاده از اسکاچ یا اسفنج پلاستیکی

اسکاچ ایده‌آل‌ترین مکان برای رشد باکتری‌ها است. در هر سانتی‌متر از اسکاچ‌ها، هزاران باکتری مثل سالمونلا و ایی‌کولی زندگی می‌کند. بنابراین به جای استفاده از اسکاچ یا اسفنج‌های پلاستیکی از پارچه‌‌های تولید شده از الیاف طبیعی استفاده کنید.

پارچه‌های ظرفشویی هم می‌تواند عاملی برای رشد میکروب باشد، اما به مراتب از اسکاچ بهتر است. فقط کافی است بعد از هر بار شست و شو، آن‌ها آویزان کنید و هر از گاهی در مقابل نور خورشید قرار دهید و بعد از چند روز آن‌ها را تعویض کنید.

تمیز کردن سینک قبل از شست و شو

اگر اول سینک را تمیز نکنید و نشویید، مثل این می‌ماند که داخل دستشویی یا حمام می‌خواهید ظرف بشویید. بنابراین هر روز با استفاده از سرکه و یا جوش شیرین یا سرکه و نمک، سینک ظرفشویی‌تان را تمیز و ضدعفونی کنید.

ماشین ظرفشویی هم تمیزتر از سینک نیست. محیط مرطوب بهترین مکان برای رشد باکتری‌ها است. هر از گاهی درون ماشین ظرفشویی خالی، یک فنجان سرکه و جوش شیرین ریخته و بگذارید کار کند. بعد از هر بار شست و شو در ماشین را باز بگذارید تا کاملا داخل آن خشک شود.

دور نریختن غذا قبل از شست و شو

غذاهای باقی مانده را داخل سطل آشغال بریزید. سپس ظرف‌ها را داخل سینک بچینید تا هم کارتان کم‌تر شود و هم سینک کثیف نشود.

نکات مهم هنگام شست و شوی ظروف

هنگام ظرف شستن از آب گرم و دستکش استفاده کنید.

برای خشک کردن ظرف ها از پارچه ای تمیز و خشک استفاده کنید.

از لیمو و نمک برای ضد عفونی کردن تخته گوشت های چوبی استفاده کنید. علاوه بر این ظروف چوبی را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید چون رطوبت و دمای شدید ماشین ظرفشویی باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 462567 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟