بهترین ترفندها برای شستن لباس/13 تکنیک برتر

 استفاده زیاد از تمیزکننده‌ها گرفته تا باز گذاشتن زیپ، اشتباهات رایجی است که ممکن است هنگام لباس شستن انجام دهید و باعث خراب شدن لباس‌ها شوید. اما نگران نباشید، در این مقاله می‌خواهیم 13 ترفند مهم هنگام لباس شستن را به شما آموزش دهیم. راهکارهایی که امروز می‌خوانید عمر پوشاک شما را بیشتر می‌کنند، تمیزی لباس‌ها را افزایش می‌دهند و مهمتر از همه، به محیط زیست هم کمک می‌کنند.

هنگام لباس شستن چه کارهایی باید کرد؟

لباس‌ها را بعد از هر بار استفاده نشویید

اگر بدن‌تان بوی وحشتناکی نمی‌دهد یا زیاد عرق نمی‌کنید، بهتر است، در مصرف وقت و آب و برق‌تان صرفه جویی کنید. این کار باعث می‌شود تا لباس‌های‌تان دیرتر فرسوده شود.

در دسته‌بندی البسه حرفه‌ای شوید

احتمالا می‌دانید که نباید لباس‌های تیره و روشن را مخلوط کرد. اما برای مثال حوله‌ها را هم از لباس‌های مرکب از مواد مصنوعی جدا کنید یا لباس‌های پشمی را از البسه دیگر. بنابراین تا می‌توانید لباس‌های هم‌جنس را در یک دسته‌بندی قرار دهید و داخل ماشین بیاندازید.

ماشین را بیش از حد پر نکنید

اگر این موضوع را رعایت نکنید قطعا لباس‌ها به خوبی تمیز نمی‌شوند و همچنین احتمال چروکیدگی بالا می‌رود. هیچ‌کس چروکیدگی بعد از شست‌و‌شو را نمی‌خواهد.

شوینده کمتری بریزید

استفاده زیاد از مایع شوینده، عملا می‌تواند لباس‌های شما را کثیف‌تر تحویل‌تان دهد. بهتر است در حد یک‌چهارم پیمانه برای هر بار شستشو استفاده کنید.

نرم‌کننده، آری یا خیر؟

راستش را بخوهید نباید از نرم‌کننده برای شستن حوله استفاده کنید و در کل نباید زیاد از نرم‌کننده استفاده کنید. نکته: به جایش می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید.

برای لکه‌های روغنی از قبل فکر چاره باشید

اگر قبل از انداختن در ماشین، لکه‌های روغنی را با اندکی مایع ظرف‌شویی تمیز کنید، البسه شما آماده تمیزی کامل در ماشین خواهند بود. انتظار معجزه از ماشین نداشته باشید و کارهای این چنینی را از قبل خودتان انجام دهید.

لباس‌های پَردار را در ماشین لباس‌شویی خودکار (خشک‌شویی) بشویید

کاپشن‌ها، لحاف‌ها و بالش‌های پردار نیازمند دوبار شستشو هستند تا مایع شوینده داخل پرها نماند. بنابراین از ماشین‌های پر حجم لباس‌شویی استفاده کنید تا کمترین دردسر را بکشید. ترجیحا آن‌ها را به خشک‌شویی بدهید.

هرگز لباس‌های شنا را در ماشین نیندازید

اگر این موضوع را رعایت کنید بوی استخر به لباس‌های دیگرتان منتقل نمی‌شود. بهتر است لباس شنا را جداگانه با آب بشویید و آویزان کنید یا آنها را با آب سرد، صابون جامد و به صورت دستی بشویید.

همه لباس‌های جین یک‌جور شسته نمی‌شوند

برخی افراد انتخاب می‌کنند که شلوارهای جین خود را دیر به دیر بشویند تا جلوی کمرنگی‌شان را بگیرند. این اشکالی ندارد. اما اگر آن‌ها را می‌شویید، حتما پشت‌ورو کرده و سپس در ماشین بیندازید. از آب سرد استفاده کنید و برای خشک شدن آویزان کنید.

هنگام لباس شستن زیپ‌ها را بسته نگه دارید و دکمه‌ها را باز کنید

زیپ‌های باز حین چرخش مخزن ماشین لباسشویی می‌توانند بقیه لباس‌ها را خراب کنند، پس آنها را ببندید. اما در مقابل، بسته بودن دکمه‌ها می‌تواند نخ‌های نگه‌دارنده آنها را شُل کند، پس آنها را باز بگذارید.

نگذارید رنگ لباس‌های تیره برود، آنها را آویزان کنید

باید لباس‌های تیره را با آب سرد و به شکل پشت‌ورو‌ بشویید. سپس، آن‌ها را آویزان کنید تا خشک شوند و جلوی کمرنگی بیشتر را بگیرید. هرگز نگذارید آن‌ها خیس روی هم تلنبار شوند.

نگذارید لباس‌های مرطوب در ماشین بمانند

اگر لباس‌ها را بعد از شستن، به صورت مرطوب داخل ماشین بگذارید فقط محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها را ایجاد کرده‌اید. گاهی یادمان می‌رود که هدف از شستشو فقط پاک شدن کثیفی‌های مشهود نیست، بلکه ضدعفونی کردن لباس‌ها هم هست.

به خاطر لباس‌ها، ماشین‌تان را تمیز کنید

شانه خالی کردن از تمیزکاری می‌تواند به تشکیل مایعات لزج و چسبناک در داخل مخزن لباس‌شویی بینجامد و این به معنای کثیف ماندن لباس‌ها حتی بعد از شستشو است.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444199 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟