10 علت که عامل مرگ کاکتوس هاست!

یکی از عوامل مهم در خراب شدن کاکتوس ها آبیاری زیاد می باشد.

10 علت مرگ کاکتوس ها یا ۱۰ دلیل خراب شدن کاکتوس ها عنوانش هر چه که باشد برای دوستداران گل و گیاه به خصوص طرفداران کاکتوس بسیار ناخوشایند است.

مرگ کاکتوس دلایل زیادی می تواند داشته باشد که در این مقاله به ده مورد از مهم ترین علت های خراب شدن یا از بین رفتن کاکتوس ها می پردازیم.

1- بیماری های قارچی

یکی از مهم ترین دلایل از بین رفتن کاکتوس ها و ساکولنت ها بیماری های قارچی می باشد شاید بتوان گفت ۸۰ درصد مرگ کاکتوس ها به دلیل بیماری های قارچی می باشد. تهویه نامناسب، رطوبت بالا در اثر آبیاری زیاد، وجود گیاهان بیمار در اطراف کاکتوس ها از دلایل اصلی به وجود آمدن بیماری های قارچی می باشد. با قرنطینه گیاهانی تازه خریداری شده همچنین آبیاری منظم و اصولی، تهویه مناسب و رعایت اصول بهداشتی می توان از ابتلای کاکتوس ها به بیماری های قارچی جلوگیری کرد.

2- آبیاری زیاد

یکی دیگر از عوامل مهم در خراب شدن کاکتوس ها آبیاری زیاد می باشد. عدم وجود سوراخ کف گلدان و یا آبیاری بیش از اندازه و مرطوب بودن دائمی خاک گلدان باعث ایجاد بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه و انتقال پوسیدگی به تنه گیاه و در نهایت مرگ کاکتوس خواهد شد. آبیاری کاکتوس ها باید منظم انجام پذیرد همچنین در فصل خواب گیاه از آبیاری زیاد خودداری شود. در فاصله بین دو آبیاری خاک باید کاملاً خشک شود. میزان آبیاری به نوع گیاه و اندازه و محل نگهداری آن دارد.

3- آبیاری کم

همچنان که آبیاری بیش از حد باعث از بین رفتن گیاه می شود در آبیاری کم هم باعث از بین رفتن گیاه می شود. اگر آبیاری بسیار کم انجام شود گیاه آب بافت های خود را از دست داده و خشک می شود. همچنین در آبیاری کم ریشه ها از بین رفته و هنگامی که مجدد به آبیاری می کنید چون گیاه ریشه ای برای جذب آب ندارد باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد.

4- نور کم

کاکتوس ها به نور زیادی برای رشد و بقا نیاز دارند زمانی که مقدار نور دریافتی کم باشد گیاه به صورت علفی و باریک رشد کرده و از حالت طبیعی خارج خواهد شد و در صورت ادامه گیاه از بین خواهد رفت.

5- نور زیاد

بیشتر کاکتوس هایی که در گلخانه پرورش داده می شوند تحمل آفتاب مستقیم به خصوص در فصل تابستان را ندارند و در صورتی که گیاه در معرض آفتاب مستقیم قرار گیرد دچار آفتاب سوختگی خواهد شد.

6- خاک نامناسب

خاک کاکتوس باید داری زهکشی مناسبی باشد و به اصطلاح از خاک سب که می تواند ترکیبی از ماسه و پیت ماس باشد استفاده کرد. خاک سفت و سنگین باعث پوسیدگی ریشه در اثر نگه داشتن مقدار آب زیاد در خود می شود.

7- دمای بالا

کاکتوس ها دارای تحمل زیادی به گرمای هوا دارند ولی زمانی که دما از حدود ۵۰ درجه سانتیگراد بیشتر می شود بافت های داخل گیاه دچار پختگی شده و از بین می روند.

8- دمای پایین

اکثر کاکتوس ها دمای در حدود ۵ درجه سانتیگراد را تحمل می کنند ولی زمانی که دما به زیر صفر درجه می رسد بافت های داخل گیاه که دارای مقدار زیادی آب هستند دچار یخزدگی شده و گیاه از بین می رود.

9- عدم شناخت نیازهای کاکتوس هایمان

همه کاکتوس ها دارای خصوصیت ها و نیازهای خاصی هستند به عنوان مثال نیازهای نوری، دما یا آب آنها یکسان نیست. با شناخت نوع کاکتوس و نیازهای آن می توان بهتر از آنها نگهداری کرد و درنتیجه عمر گیاه افزایش خواهد یافت.

10- عشق به کاکتوس ها

با کاکتوس ها مهربان باشیم! نیازهای آنها را بدانیم و با عشق نگهداری کنیم در این صورت مطمئن باشید که خراب نخواهند شد. کاکتوس ها گیاهان کم توقعی هستند فقط با اندکی توجه می توان از آنها در هر جایی نگهداری کرد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443914 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟