چگونه برنج را از شپشک زدن نجات دهیم؟

یکی از ساده ترین راه های رهایی از شر شپشک برنج ، قراردادن گونی های آن روی بارچین است، یعنی پس از اطمینان از خشک و خنک بودن محل نگهداری برنج در انباری منزل یا هر جای دیگری، یک وسیله چهارپایه قفسه بندی شده که حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر از زمین فاصله دارد، برای قرار دادن گونی های برنج انتخاب کنید.

نگهداری از برنج  در انباری

بهتر است قفسه های این چهارپایه مشبک باشند تا هوادهی لازم در لابه لای گونی های برنج انجام شود. به علاوه بهتر است از چسباندن گونی های برنج به دیوار هم خودداری کنید تا جریان هوا به خوبی بین گونی یا کیسه های برنج برقرار شود. حداقل فاصله گونی های برنج با دیوار باید ۵ سانتی متر باشد تا گردش هوا به آسانی انجام شود. معمولا انبارداران برنج و غلات هم از چنین روشی برای پیشگیری از شپشک زدن محصولات خود استفاده می کنند.

اگر محصولی که خریده اید، حشره داشت، به احتمال زیاد پیش از فروش در انبارهای گرم و مرطوب و با شرایط نامناسب نگهداری شده است یعنی تعداد گونی های برنج موجود در انبار، بیش از ظرفیت آن بوده و تهویه مناسبی هم در آن مکان صورت نمی گرفته است و در نهایت چیدمان برنج های داخل انبار به ایجاد گرما و رشد آفت ها در محصول کمک کرده اند.

نگهداری غلات دیگر

ضمن اینکه در این دانه های برنج یا سایر غلات، هنوز فرآیند متابولیکی در حال جریان است یعنی حتی قرار دادن حجم زیادی از برنج داخل یک گونی و گذاشتن گونی ها روی هم باعث ایجاد گرما می شود و همین گرما می تواند باعث تبدیل تخم آفت به حشره نیمه بالغ و سپس بالغ شود. به همین دلیل گاهی با وجودی که گونی های برنج را در انبار خنک قرار می دهیم، پس از باز کردن در گونی، با حجم زیاد شپشک های برنج مواجه می شویم.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 442529 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟