نقش گل و گیاه در تزئین دکوراسیون خانه ای شیک!

 استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه، یکی از تکنیک‌های مهم طراحی داخلی به شمار می‌رود. اما خوب است بدانید گل و گیاه در دکوراسیون منزل نقشی فراتر از عناصر طراحی داخلی دارند. آن‌ها به عنوان نماینده طبیعت در منزل، از عناصر ایجاد آرامش هستند. در ادامه مطلب ۷ دلیل استفاده از گل و گیاه برای طراحی دکور خانه را مطالعه می‌کنید.

استفاده از گل و گیاه در طراحی دکور خانه و اضافه کردن یک عنصر زنده قابل حمل که هر لحظه در حال رشد و تغییر است، نقش مهمی در طراحی داخلی منزل دارد. گیاهان می‌توانند انرژی‌های حاکم بر فضا را تغییر دهند و رنگ را به محیط اضافه کنند. این در حالی است که استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه، به هیچ وجه با استفاده از سایر عناصر مهم طراحی داخلی هر سبک در تضاد نیست.

۱. افزودن نقطه کانونی

استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه می‌تواند نقطه‌ای برای جلب توجه افراد و پرت کردن حواس آن‌ها از نقص‌های منزل باشد. گیاهان بزرگی مانند نخل، فیکوس و نخل‌های دراسنا بعلت اندازه بزرگ خود این قابلیت را دارند و به همین منظور از گزینه‌های همیشگی طراحان داخلی محسوب می‌شوند. در صورتی که از این گیاهان در دکوراسیون خانه، با عنوان نقطه کانونی استفاده می‌کنید کافی است آن را در گوشه دلخواه خود قرار داده و برای تکمیل زیبایی آن، از گیاهانی مانند خزه در گلدان کمک بگیرید. استفاده از گیاهی ماننده خزه به این علت توصیه می‌شود که توجه را از گیاه اصلی پرت نمی‌کند.

در حقیقت گیاهان با ظاهر نا متعارف، مجسمه‌هایی به شمار می‌روند که با گذشت زمان رشد کرده و ظاهری شگفت انگیز به خود می‌گیرند. همچنین استفاده از گیاهان در دکوراسیون خانه برای پنهان کردن یک منظره نیز مرسوم است. برای مثال می‌توان از گیاهان برای پنهان کردن تجهیزات الکترونیکی روی دیوار استفاده کرد.

۲. قاب کردن منظره دلخواه

از گیاهان می‌توان برای قاب کردن یک منظره استفاده کرد، تا حواس بیننده ناخودآگاه به آن معطوف شود. در این حالت، استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون برای تاکید بر یک نقطه خواهد بود. برای مثال قرار دادن دو نخل مشابه در دو طرف باجه اطلاعات یک اداره، توجه ارباب رجوع را برای مراجعه به آن جلب می‌کند. در منزل نیز، گیاهان مشابه، دو طرف در ورودی، آسانسور، پله‌ها و یا حتی جلب برای توجه بیننده به یک اثر هنری استفاده می‌شوند.

۳. کاهش صدای مضر

عناصر طبیعی یکی از عوامل جذب صدا‌های مضر محیط هستند، بنابراین استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه می‌تواند تا حد زیادی بدون آنکه به چیدمان محیط لطمه بزند، این صدا‌ها را به خود جذب کند. صدا‌ها در محیط، با برخورد به دیوارها، کف، پنجره‌ها و حتی مبلمان منعکس می‌شوند که این امر موجب تشدید صدا شده و در فضا همهمه ایجاد می‌شود.

تحقیقات نشان داده که استفاده از گیاهان تاثیر زیادی در جذب صدا‌های فرکانس بالا دارند. در این تحقیق استفاده از گیاهانی مانند فیکوس، نخل دراسنا، اسپاتی‌فیلوم، شفلرا آربوریکلا و فیلودندرون‌های قلبی شکل پیشنهاد شده است. گیاهانی با برگ‌های کوچک مانند فیکوس نیز در مقابل جذب صدا مقاوم بوده و آن را پخش می‌کنند، بنابراین محیط داخلی منزل آرامتر و آرامش‌بخش خواهد شد.

۴. افزایش عمق محیط

فضا‌های بزرگی مانند لابی ساختمان‌ها معمولا محیط‌های راحتی نیستند و افراد با قرار گرفتن در آن‌ها احساس ناخوشایندی تجربه می‌کنند. با استفاده از گل و گیاه در منزل و محیط‌های بزرگ‌تر، فضا از نظر بصری به بخش‌های کوچکتری تقسیم می‌شود که احساس ناخوشایند مذکور را از بین می‌ّبرد. از گیاهان می‌توان بعنوان پارتیشن‌های جداکننده استفاده کرد که فضایی خصوصی را از یک محیط بزرگتر جدا می‌کند.

۵. کاهش ارتفاع بصری سقف

قرار گرفتن در محیط‌هایی با سقف‌های بلند، باعث می‌شود که بیننده احساس کوتاهی قد و آسیب‌پذیری داشته باشد؛ بنابراین استفاده از گل و گیاه در دکور منزل با سقف‌های بلندتر از حالت معمول، می‌تواند خطای دید ایجاد کرده و فضا را دلپذیر کند.

۶. افزودن رنگ به محیط

گیاهان با طیف رنگی که از سبز تیره به سبز لیمویی تغییر می‌کند، به محیط رنگ می‌ّبخشد. استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه، مثل اضافه کردن ادویه به غذا، می‌تواند تغییری استثنایی ایجاد کند. برگ‌های به رنگ سفید، نقره‌ای، زرد، قرمز، بنفش و یا نارنجی و گاهی ترکیب چند رنگ در برگ‌های گیاهان، به فضای ساده‌ای که در آن قرار می‌گیرند، عمق می‌بخشد. قرار دادن چند گیاه در کنار یکدیگر با ترکیب مناسب، تصویری زیبا و موثر در گوشه‌ای از منزل‌تان خلق خواهد کرد.

۷. پاکسازی هوا

در آخر شناخته شده‌ترین اثر ضمنی استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه، افزایش کیفیت هوای منزل است که باعث بهبود احساس ما نسبت به محیط می‌َشود. گیاهان ترکیبات شیمیایی مانند فرمالدهید و بنزن را از هوا جذب کرده و آن‌ها را تبدیل به ترکیباتی مفید برای خود می‌کنند. همچنین مونواکسید کربن هوا تا ۹۰ درصد توسط گیاهان جذب می‌شود. رطوبت مناسب برای احساس آرامش، ۳۰ تا ۶۰ درصد است که گیاهان گلدانی آن را تامین و همچنین دمای هوا را معتدل کرده و فضایی آرام و سالم به ارمغان می‌آورند.

 

کدخبر: 400225 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟