ترفندهای طلایی برای بالا بردن عمر جاروبرقی

۱. نگذارید که اجسام سخت وارد جاروبرقی شوند

گاهی‌اوقات حین جاروکردن سکه‌ای یا سنگ‌ریزه‌ای را می‌بینید و وسوسه می‌شوید که به جای خم‌شدن و برداشتن آن، با جاروبرقی جمعش کنید. اما این کار اشتباه بزرگی است. این اجسام سخت ممکن است به اجزای داخلی جاروبرقی آسیب جدی وارد کند یا جایی گیر کند که درآوردن آن دشوار باشد. البته درست است که هر بار که این کار را بکنید دستگاهتان خراب نمی‌شود، اما یک‌بار آن به‌حدی خسارت‌بار است که بهتر است هرگز خطر نکنید و زحمت خم‌شدن و برداشتن اجسام سخت را بر خود هموار کنید.

۲. آب را با جاروبرقی‌های معمولی جمع نکنید

جاروبرقی‌های معمولی برای مکیدن آب طراحی نشده‌اند. اگر بخواهید آبی که روی زمین ریخته را با جاروبرقی جمع کنید، احتمال دارد که دستگاه اتصالی کند و آسیب جدی ببیند. حتی اگر دستگاه اتصالی نکند و خراب نشود هنگام خالی‌کردن کیسه‌ یا محفظۀ آن، با افتضاحی مواجه خواهید شد که از کردۀ پشیمانتان خواهد کرد. برای جمع‌کردن مایعات باید از جاروبرقی‌های مخصوصی استفاده کنید که قابلیت مکش آب را هم دارند. این جاروبرقی‌ها نسبتاً گران‌قیمت هستند اما در موقعیت‌های اضطراری که نیاز به جمع‌کردن مایعات پیش می‌آید می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید.

۳. جاروبرقی را با کیسۀ پر استفاده نکنید

هنگامی که کیسه‌ یا محفظۀ جاروبرقی پر می‌شود باید آن را خالی کرد. اگر این کار را نکنید عملکرد آن به‌شدت ضعیف‌ خواهد شد. به‌علاوه، کارکردن جاروبرقی با کیسۀ پر ممکن است باعث گرم‌شدن بیش‌از‌حد و خرابی آن شود. اگر می‌بینید که قدرت مکش جاروبرقی‌تان کم شده است، ابتدا کیسه‌ یا محفظۀ آشغال آن را بررسی کنید. خالی‌کردن کیسه اغلب عملکرد جاروبرقی را خیلی بهتر خواهد کرد.

۴. روی سیم برق جاروبرقی نکشید

سیم‌های برق جاروبرقی معمولاً کلفت هستند و می‌توانند تاحدی ضربات وارده را تحمل کنند اما کشیدن جاروبرقی روی سیم برق کار اشتباهی است. همان عملی که باعث مکش گرد‌و‌خاک به داخل جاروبرقی می‌شود ممکن است باعث فرسوده‌شدن و آسیب‌زدن به روکش سیم برق شود. حتی بهترین سیم‌های برق با این کار به‌تدریج آسیب می‌بینند و ممکن است خطرآفرین شوند.

۵. به دلیل کم‌شدن قدرت مکش جاروبرقی، آن را دور نیندازید

شاید جاروبرقی‌تان مثل قبل گرد‌و‌خاک را خوب تمیز نمی‌کند، اما نباید سریع نتیجه‌ بگیرید که جاروبرقی‌تان قدیمی شده است و باید آن را عوض کنید. پیش از هر کار کیسۀ آشغال، یا در مدل‌های بدون‌کیسه، محفظۀ آشغال جاروبرقی را بررسی کنید. احتمال دارد که پرشدن کیسه یا محفظه باعث کم‌شدن قدرت مکش جاروبرقی شده باشد. اگر کیسه‌ را خالی کردید و هنوز مکش آن ضعیف است ممکن است چیزی در آن گیر کرده باشد. جاروبرقی را از برق بکشید و به‌دقت همه‌جای مسیر عبور هوا را وارسی کنید. ببینید چیزی در لولۀ آن گیر کرده است؟ در محل اتصال لوله به بدنه چطور؟ آیا سَری آن آزادانه می‌چرخد یا نخ و مو در آن جمع شده است و باید تمیز شود؟ به یاد داشته باشید که اگر از جاروبرقی‌تان درست نگهداری کنید مثل روز اول کار خواهد کرد.

۶. خاموش‌شدن جاروبرقی به معنای خراب‌شدن آن نیست

آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده است که جاروبرقی‌تان حین کار داغ کند و ناگهان خاموش شود؟ بسیاری با مشاهدۀ این وضعیت گمان می‌کنند که جاروبرقی‌شان سوخته است. اما با انجام چند کار می‌توانید جاروبرقی‌تان را دوباره به کار بیندازید. ممکن است داغ‌کردن دستگاه به‌دلیل پرشدن کیسه‌اش یا انباشته‌شدن مو و نخ در سَری آن باشد. این موارد را بررسی کنید و گرفتگی‌های احتمالی مسیر عبور هوا را باز کنید. سپس جاروبرقی را دوباره روشن کنید. خیلی وقت‌ها با همین کار مشکل برطرف می‌شود. توجه کنید که برخی مدل‌ها دکمه‌ای برای تنظیم مجدد دستگاه به‌صورت ‌دستی دارند. به کتابچۀ راهنمای جاروبرقی‌تان رجوع کنید و دستورالعمل آن را اجرا کنید. مراقبت و نگهداری درست و مداوم جاروبرقی تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 372207 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟