با این روش ها کفش هایتان همیشه تمیز است!

پاک‌ کردن شوره از روی کفش‌ها، لباس‌ها و فرش کار ساده‌ای نیست. مخصوصاً زمستان با خود شادی و شوره به همراه می‌آورد، شادی از یخ و برف و شوره از نمک‌هایی که روی خیابان و پیاده‌رو می‌پاشند تا تکه‌های یخ ذوب و تردد ایمن شود. کلرید سدیم (سنگ نمک)، کربنات کلسیم و کربنات منیزیم که برای ذوب کردن یخ و برف به کار می‌روند، روی لباس‌ها، کفش‌ها و فرش‌های ما آثار لکه و شوره به جا می‌گذارند. اکنون که در بهار کفش‌ها را می‌خواهید برای فصل زمستان کنار بگذارید پاک کردن شوره خودش به دردسری بدل می‌شود. اما نگران نباشید، هر چیزی راه حلی دارد.

هرچند به‌سادگی می‌توان این نمک‌ها را تا وقتی که تازه هستند از روی لباس پاک کرد، اما هنگامی که مدت زمانی روی لباس می‌مانند موجب خرابی کفش‌ها و از هم باز شدن و سستی پارچه، خصوصاً پارچه‌های ابریشمی و پشمی می‌شوند.

در این مطلب روش زدودن شوره از روی سطوح چرم و چرم مصنوعی را خواهید آموخت.

پاک کردن شوره در کفش‌ها و چکمه‌های چرم

ابتدا یک فنجان آب سرد را با یک قاشق سوپ‌خوری سرکۀ سفید تقطیرشده ترکیب کنید. یک پنبۀ گلوله‌شده را به محلول آغشته کنید و آن را روی لکه‌ها بمالید. اسید استیک موجود در سرکه رسوبات نمک را بدون اینکه به کفش آسیبی برساند، در خود حل می‌کند. در آخر با یک پارچۀ سفید و تمیز، محل لکه را پاک کنید. بهترین نتیجه وقتی حاصل می‌شود که به‌محض دیدن لکۀ شوره روی کفش، این کار را انجام دهید. این روش به‌خوبی با کفش‌های چرمی، پارچه‌ای، و چرم مصنوعی سازگار است. کفش در هوای آزاد و دور از گرمای مستقیم بگذارید تا خشک شود و پس از آن اگر اثر شوره همچنان باقی بود این عمل را دوباره تکرار کنید.

هنگامی که کفش خشک شد، واکس و سایر مواد مخصوص مراقبت از کفش را به آن بمالید تا در مقابل نفوذ آب عایق شود. بهتر است این مواد را ابتدا روی قسمت کوچکی از کفش امتحان کنید تا مطمئن شوید که هیچ تغییر رنگی رخ نمی‌دهد.

پاک کردن شوره در چکمه‌های چرم گوسفند

اگر روی چکمه‌هایی که از پوست گوسفند ساخته شده‌اند شوره بزند می‌توان از همان روش محلول آب و سرکه که پیشتر ذکر شد، استفاده کرد، اما مراقب باشید که بیش‌از‌اندازه محلول را روی سطح چکمه نمالید؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد چروک و لکه‌های ماندگار روی آن شود. بعد از پاک کردن لکه‌ها، اجازه دهید چکمه در تماس با هوا و به دور از گرما یا تابش مستقیم آفتاب خشک شود. اگر هنوز آثاری از شوره برجا مانده بود، از پاک کنندۀ جیر و نبوک استفاده کنید. در آخر کار به‌وسیلۀ یک برس نرم مخصوص قسمت‌های جیر چکمه را تمیز کنید.

پاک‌کردن شوره در لباس‌هایی که با آب شسته می‌شوند

نمک‌های زمستانی ممکن است باعث ایجاد شوره روی جیب و لبه‌های کت شود. برای پاک کردن لباس از شوره و جلوگیری از تغییر رنگ آن بهتر است که در اسرع وقت آن را بشویید. برای لباس‌های قابل شست‌و‌شو باید به‌سرعت محل لکه‌ها را با آب سرد شست. اگر شوره‌ها خشک و تثبیت شوند، باید بگذارید لباس یک شب در آب سرد خیس بخورد و سپس طبق روش معمول، با استفاده از آب سرد و شویندۀ مناسب آن را بشویید.

این اصول برای شوره‌های حاصل از نمک‌های ساحلی هم صادق است، بنابراین بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از بازگشت از دریا لباس شنایتان را بشویید.

پاک کردن شوره در لباس‌هایی که باید خشک شسته شوند

اگر لباستان فقط باید به‌صورت خشک شسته شود و برای این کار به مغازۀ خشک‌شویی مراجعه می‌کنید، حتماً لکۀ شوره را به مسئول خشک‌شویی نشان دهید، ولی اگر از دستگاه خشک‌شویی خانگی استفاده می‌کنید، ابتدا محل شوره را با مقدار کمی آب مرطوب کنید. اگر شوره همچنان باقی ماند، از مواد مخصوص رفع لکه در خشک‌شویی استفاده کنید.

پاک کردن شوره از سطوح خانه و فرش‌های ماشینی

وقتی که شوره به درون خانه‌ و مخصوصاً روی فرش‌های ماشینی راه پیدا می‌کند، از‌بین‌بردن اثرات آن باعث زحمت خواهد شد. برای این کار ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد سرکۀ سفید تقطیر‌شده را ترکیب کنید و درون یک بطری آب‌پاش بریزید. اسید استیک موجود در سرکه کربنات کلسیم را در خود حل خواهد کرد.

ابتدا به وسیلۀ جارو برقی محل را از ذرات به‌جا‌ماندۀ نمک تمیز کنید. سپس روی شوره، محلول آب و سرکه را اسپری کنید. مراقب باشید که محل را با محلول خیس نکنید. اجازه دهید محلول حداقل پنج دقیقه روی آن باقی بماند. سپس با پارچۀ سفید و تمیز یا دستمال کاغذی، محل لکه را خشک کنید. سپس بگذارید محل لکه در تماس با هوا خشک شود. در پایان یک بار دیگر جارو برقی بکشید.

اگر لکه‌ای نظیر گل‌و‌لای روی سطوح باقی مانده است، دو قاشق چایخوری مایع دستشویی را با دو فنجان آب سرد ترکیب کنید. اسفنج، پارچه‌ای سفید یا برسی نرم را به محلول آغشته و از کناره‌های لکه به طرف داخل محل لکه شروع به پاک‌کردن آن کنید. با قسمت‌های تمیز پارچه آن‌قدر این عمل را تکرار کنید تا هیچ لکه‌ای روی سطح باقی نماند. سپس پارچۀ سفید و تمیز دیگری را با آب خیس کنید و با آن کف‌ها را پاک کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که هیچ کف و ذرۀ صابونی روی سطح باقی نماند. سپس منتظر بمانید تا محل لکه به‌صورت طبیعی و در اثر جریان هوا خشک شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 370990 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟