فرزین محدث: همه هیولا می شویم، به زودی ! / آشتی کنان آقای بازیگر و کارگردان مقابل دوربین + فیلم
حجم ویدیو: 61.55M | مدت زمان ویدیو: 00:07:40

به گزارش خبرنگار فرهنگی رکنا، او متولد 20 اردیبهشت 1358 تک فرزند خانواده و متولد تهران است. پدر اهل کرمانشاه و حسابدار و مادر اهل گرگان و سرپرستار بودند.

به بازیگری علاقه نداشتم

فرزین محدث در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی رکنا از کودکی تا این روزهایش را گفت.

از اینکه  نه در دبستان، راهنمایی و نه در دبیرستان هیچگونه فعالیت هنری نداشت و حتی هیچگونه علاقه ای  به تئاتر و بازیگری نداشته نداشت ولی بازیگر شد و و مدرس بدن و بیان و همچنین مدیر آموزش موسسه هنری آرتا

"خانواده ام به هنر، نقاشی و موسیقی علاقه مند بودند اما به بازیگری نه. پدرم نقاشی می کرد و شعر می گفت و شعرهای او در دفترشعرهایی که در کرمانشاه بود چاپ می شد.خودم و خانواده ام علاقه ای به اینکه وارد عرصه بازیگری شوم نداشته ایم. ولی شدم و همین مسیر  راه دنیای حرفه ای زندگی ام شد."

این را فرزین گفت.

در کودکی فقط 1 فیلم کودک دیدم

محدث از اینکه اصلا چه شد که با سینما آشنا شد اینگونه گفت : از 7 سالگی ام با پدرم یک قرار گذاشتیم. جمعه صبح ها کوه دربند می رفتیم، همانجا  ناهار می خوردیم، بعد می رفتیم سینما که البته هیچ وقت هم فیلم کودکانه نرفتیم.  الان که فکر می کنم نمی دانم چرا مادرم را همراه خود نمی بردیم. انگار آن روز را بابا به مامان استراحت می داد که خانه باشد و هیچ کاری انجام ندهد.تنها فیلم کودک یا کارتونی که در سینما تماشا کردم کارتونی به اسم آخرین تک شاخ بود. در دوره ای که پدرم بیمار شدند این قرار فیلم دیدن را با مادرم ادامه دادم و در ادامه خودم رفتم و خودم شدم عضوی از سینما.

بازیگر شدم تا شغل های مختلف را تجربه کنم

بازیگر فیلم «شاعر زباله ها» با تاکید بر بی علاقه بودن نسبت به کار بازیگری افزود: در دوران دبیرستان معلم ادبیاتی داشتیم که  او را که می دیدم با خودم می گفتم :"من حتما معلم ادبیات خواهم شد " بعد در ادامه معلم زبان خوش خطی داشتم که با دیدن خط او گفتم من معلم زبان می شوم! ولی سال چهارم دبیرستان و به وقت کنکور ناگهان تصمیم گرفتم بازیگر شوم.

با خودم فکر کردم بازیگر که شوم همه کاره خواهم شد. در دنیای بازیگری همه شغل ها را زندگی خواهی کرد و همین شد که از معلم شدن به بازیگری تغییر مسیر دادم.

بازیگر باید به بدن و روان خودش مسلط باشد

آن نوجوان 18 ساله ای که بازیگری را دوست نداشت و ناگهان تصمیم گرفت به دنیای هنرپیشگی پای بگذارد تا همه کاره شود این روزها  مدرس بدن و بیان است و در ادامه از  لزوم دانستن بازیگران به فن بدن و بیان علی الخصوص در مدیوم سینما و تاثیر آن در زندگی شخصی هنرمندان اینگونه گفت : بازیگری یک علم است و نیاز به آموزش دارد. در بازیگری یک اثر را انسانی می نویسد و انسان دیگری آن را کارگردانی می کند و شما به عنوان انسان آن اثر را خلق می کنید برای انسان دیگری، پس ما در اینجا با معقوله انسان سروکار داریم.آیا این انسان نیاز به شناخت و دانش ندارد؟ پس به طور قطع بازیگری تبدیل به یک علم در دنیای امروز و قرن 21 می شود.

به عنوان بازیگر باید  به علم و دانش های مختلف مانند جامعه شناسی، فلسفه، پزشکی و... آگاهی داشته باشید به اندازه ای که زمانی که قرار است نقش شخصی را که قرار است سکته کند  بازی کنید بدانید چه فعل و انفعالاتی در بدن یک فردی که سکته می کند اتفاق می افتد یا زمانی که نقش یک فرد دائم الخمر را بازی می کنید تنها نباید فقط تلو تلو خوران حرکت کنید و باید بدانید که تعادل بدن در مخچه است و قرار است چگونه رفتار کنید تا این تعادل را در مخچه برهم زنید، به جز بلد بودن شیوه های مختلف بازیگری، باید شناخت و علم پیدا کنید.

باید بدن خود را بشناسید

باید به بدن خودتان آگاهی پیدا کنید به بیان و روان خودتان مسلط باشید. تخیل و خلاقیت خود را بالا ببرید. بعد از شناخت وارد این مرحله می شوید که روان، بدن و زبان آن کاراکتر را بشناسید و خود را جایگزین آن کاراکتر می کنید. در گذشته برخی از کارگردانان به تصور  غلط می گفتند :"تئاتری بازی نکن" اما الان در تئاتر مدرن ما شاهد اجراهایی هستیم که به مراتب از برخی از فیلم های ما بازی های رئالیستی و واقعی تری ارائه می کنند. در سینمای هالیوود بازیگران کارهایی با بدن خود می کنند و تغییراتی به خود می دهند که ما اگر این کارها را انجام دهیم شاید بعضی از کارگردانان ما بگویند:" اگزجره رفتار نکن" در زمان کنونی این تعاریف بهم ریخته است. اکنون در کار تصویر یا تئاتر بدنتان براساس موقعیت دراماتیک و موقعیت عاطفی کاراکتر تغییر خواهد کرد. آن علم بازیگری به بازیگر کمک می کند تا خودش را بشناسد .بازیگری به شخص کمک می کند تا به درون خود رجوع کند.

جوایز متعددی برای اجراهای تئاتر دریافت کرده ام

محدث از جوایز بازیگری  که تاکنون دریافت کرده است هم  گفت:  سه مرتبه در جشن بازیگر خانه تئاتر به عنوان بازیگر برگزیده شناخته شدم. سال 83 برای بازی در نمایش چیستا بود که سال 82 آن نمایش اجرا شد جایزه دریافت کردم. جایزه دیگرم را در سال 96 به عنوان بازیگر برگزیده سال دریافت کرده ام و سال 97 هم مجدد جایزه بهترین بازیگر سال را گرفته ام. یک مرتبه بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر شدم و یک بار در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر کاندیدای بهترین بازیگری شدم و از جشنواره ماه و جشنواره شهر هم جایزه بازیگری دارم. در نمایشنامه خوانی که در سالن نیاوران برگزار شد و به صورت جشنواره بود هم برنده جایزه اول بازیگری شده ام.

هر روز شاهد پرونده های اختلاس هستیم

این بازیگر از نقش آقازاده سریال «هیولا» و نمونه های عینی این نقش در جامعه امروز بیان داشت: شخصیت نوردیده سریال «هیولا» نقشی بود که در جامعه بسیار مشهود و ملموس است و برای این نقش نیاز نداشتم تا تحقیق زیادی انجام دهم . اگر صفحات مجازی اینستاگرام را رصد کنیم می توانیم اطلاعاتی از زندگی  آقازاده  بدست بیاوریم. ویژگی کار طنز مهران مدیری این گونه است که اشکالات و نقاط ضعف جامعه را بازگو می کند. اگر این نقاط ضعف وجود نداشته باشد پس جامعه ما ایده آل است. ما نمی توانیم بگوئیم این معضلات را در جامعه نداریم چرا که اگر نداشته باشیم به طور دائم شاهد این اختلاس و رانت ها نخواهیم بود و به طور مداوم این دادگاه ها برگزار نمی شود.

آموزش آنلاین تئاتر

محدث از تجربه تدریس خود در آموزشگاه آرتا برایمان گفت: ویژگی آموزش و کار در آموزشگاه آرتا این بود که هنرجو در کلاس خود از علم و آموزش دو استاد همزمان بهره می برد . دراین آموزشگاه کارگاهی به نام ایده تا اجرا شکل گرفت. شادی اسدپور به عنوان نویسنده و کارگردان و من در بخش هدایت بازیگر هنرجویان را آموزش می دادیم البته که با خانم اسدپور دچار چالش هم می شدیم اما باهمدیگر این چالش ها را رفع می کردیم. در این روزهای کرونایی برای دور نشدن هنرجویان از فضای تئاتر و همچنین استقبالی که علاقمندان و هنرجویان شهرهای دیگر از آموزش بازیگری داشتند ما را به این سمت برد که آموزش بازیگری آنلاین داشته باشیم البته ما تنها افرادی نبوده ایم که آموزش آنلاین داشته باشیم در سینمای جهان و هالیوود هم هنرمندان ویدیوهای آموزشی ضبط می کردند و ارائه می دادند اما بدون شک می توانم بگویم اولین آموزشگاهی هستیم که در آموزش به صورت آنلاین همزمان دو استاد درحال تدریس به هنرجویان هستند. ما با آموزش آنلاین خود دست به آزمون و خطا زده ایم.

دولت ها ویرانه تحویل هم ندهند/ حال تئاتر و هنرمندان تئاتر خوب نیست

از محدث در مورد دغدغه هایی که این روزها دارد و از وضعیت جامعه از دیدگاه یک هنرمند و قاب نگاه او پرسیدیم که چنین گفت : بهتر است بگوئیم چه توقعی از دولت داریم. مطمئنا در این شرایط و این روزها عده ای از مردم هستند که وقتی از اوضاع روزگار کرونایی آنها می پرسیم و وضعیت معیشت می گویند" مگر ما الان زندگی می کنیم؟ کرونا بگیریم بمیریم بهتر است." این خیلی ترسناک است. دولت اعلام قرنطینگی نمی کند چرا که اگر اعلام قرنطینگی کند باید پول و حقوق بدهد و این موضوع وام 1 میلیون تومانی هم اوضاع را بدتر کرده است چرا که یک عده ای برای ثبت نام سیمکارت در صف های گسترده ای بودند و بلطبع در آنجا کرونا گرفتند که بعدها خواهیم فهمید.

کرونا تنها باعث شد مثل تمام شرایط سختی که در گذشته مردم ایران تجربه کردند به همدیگر کمک کردند و اصولا دولت ها هم که به سال آخرشان می رسند اوضاع کشور را رها می کنند و به دولت بعدی هم یک ویرانه تحویل می دهند. نمی دانم چرا تمام دولت ها به همدیگر ویرانه تحویل می دهند! ای کاش یک دولتی به روی کار بیاید که ویرانه تحویل ندهد.

تئاتر و افرادی که از راه تئاتر ارتزاق می کردند الان وضعیت خوبی ندارند و تئاتر از هفته اول اسفند تعطیل شد و در خوش بینانه ترین حالت تئاتر تا پاییز تعطیل است. به طور مثال دولت ایتالیا به گروه های تئاتری به دلیل متوقف شدن فعالیت هایشان ماهیانه پولی می دهد و بخش فرهنگ و هنر در تمام جهان مهم است که انگار  که در کشور ما اهمیت ندارد.

در این شرایط که اصلا روزهای خوبی پیش روی ما نیست تئاتر اصلا حال خوبی ندارد و تعداد زیادی از افرادی که تنها منبع درآمدشان از طریق تئاتر بود از بین خواهند رفت چون کار دیگری بلد نیستند و شاید بدی ما هم همین است. طی این سالها فقط خواندیم تا کار هنری انجام دهیم. خانه تئاتر 1500 عضو دارد که خیلی از این افراد دچار بیماری هستند و تعداد دیگری به نان شب خود محتاج هستند یا مستاجر هستند.

وزارت ارشاد شهامت داشته باشد یک سال جشنواره تئاتر برگزار نکند

وظیفه معاونت فرهنگی و هنری وزارت ارشاد تنها این نیست که آمار بدهد. وزارت فرهنگ و ارشاد اگر این شهامت را داشته باشد که یکسال جشنواره تئاتر فجر را برگزار نکند و هزینه برگزاری آن را بین هنرمندان خود پخش کند این بهتر است یا جشنواره تئاتر فجری را برگزار کند که حالا یک بخش آنلاین وارد جشنواره کند و یا چند تا از نمایش هایی که اجرا شدند را بیاورد و بگوید جشنواره تئاتر فجر را برگزار کردم تنها برای این که آن نمودار سازمانی خود را انجام دهد.امیدوارم این کار را نکند تا ما با خاطره خوبی از این دولتی که تلاش کرد به ما امید بدهد خداحافظی کنیم.

دو سوال پایانی 

سوال اول :آخرین دروغ را به چه کسی، چه زمانی گفتید؟ 

آخرین دروغ من به شما بود! آنهم همین امروز. وقتی باید اینجا در دفتر شما می بودم و زنگ زدید که کجا هستم و گفتم در راهم ولی در مسیر نبودم، هنوز راه نیافتاده بودم ! ترافیک هم نبود . دیر راه افتادم.

سوال دوم : کرونا از نظر شما اگر قرار باشد به رنگ تشبیه شود چه رنگی دارد؟

کرونا رنگین کمان است .چون هرروز یک علائم جدید و راه های ابتلا به آن هر روز بروز رسانی می شود. یک روز می گویند از طریق هوا منتقل نمی شود و فردا این حرف رد می شود. می گویند فردی که یکبار کرونا بگیرد دیگر کرونا نخواهد گرفت اما چند روز بعد می گویند نه امکان ابتلای مجدد هم وجود دارد بنابراین به عقیده من مانند رنگین کمان است.

 آشتی کنان آقای بازیگر و کارگردان مقابل دوربین

و در پایان :

کرونا آموخت! با اتفاقی میتوانیم مدت ها از هم دور شویم و دلتنگ! پس کدورت داشتن ارزش ندارد. بیایید آشتی کنید ! با یکی، همین الان...

کدخبر: 564496 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مینا سجادی
آیا این خبر مفید بود؟