فیلمی که محصول سال ۱۳۸۷ است و برنده ۳ سیمرغ بلورین بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شد، اما این فیلم که رؤیا تیموریان، مسعود رایگان، بهرام رادان، پگاه آهنگرانی و زنده یاد عزت‌الله انتظامی از جمله بازیگران آن هستند، به‌ موضوع بازگشت لاک پشت‌ها به‌موطن اصلی‌شان پرداخته و داستان جالبی را شکل داده است. با این حال، زادبوم نزدیک به 10 سال توقیف بود تا اینکه مرداد ماه سال گذشته به اکران عمومی درآمد، اما به غیر از این فیلم، فیلم‌های زیادی بوده‌اند که چه در قبل و بعد از انقلاب، توقیف شده‌اند. در این گزارش به بررسی تعدادی فیلم‌ در پس از انقلاب پرداخته‌ایم که از توقیف خارج شده و رنگ اکران را دیده‌اند.

پنجمین سوار سرنوشت

این فیلم که کارگردان و نویسندگی آن سعید مطلبی و محصول سال ۱۳۵۹ است، به زندگی ورزشکار جوان به‌نام محسن می‌پردازد که در خانواده‌ای فقیر زندگی می‌کند. او به گروهی مذهبی وابسته و به فعالیت‌های سیاسی کشیده شده اما ساواک برای نابود کردن او، با طرح نقشه‌ای محسن را به اعتیاد می‌کشاند. فخری خوروش و زنده یاد ایرج قادری از بازیگران اصلی این فیلم هستند اما این فیلم هم حدود 30 سال اجازه اکران نگرفت تا اینکه در سال 1388 به نمایش عمومی درآمد. داریوش بابائیان مدیر شرکت پخش‌کننده پنجمین سوار سرنوشت در این خصوص گفته بود: «این فیلم به لحاظ مضمونی هیچ مشکلی ندارد و تنها دلیلی که باعث شد طی 30 سال اکران نشود، بازی ایرج قادری بود!»

حاجی واشینگتن

در سال ۱۳۶۱ زنده یاد علی حاتمی کارگردان جاودانه سینمای ایران بر پایه زندگی «حاج حسینقلی خان صدرالسلطنه» نخستین سفیر ایران در ایالات متحده امریکا و با بازی زنده یاد عزت‌الله انتظامی فیلمی به نام حاجی واشینگتن ساخت. این فیلم در همان سال اجازه نمایش در جشنواره فجر را پیدا کرد اما بعد از آن توقیف شد و در زمان حیات حاتمی اجازه نمایش پیدا نکرد و سرانجام در ۲۰ خرداد ۱۳۷۷ به نمایش عمومی درآمد.

به رنگ ارغوان

این فیلم، سیزدهمین فیلم ابراهیم حاتمی کیا و محصول سال ۱۳۸۳ است که در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور یافت و جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را به‌دست‌آورد. به رنگ ارغوان پس از 5 سال توقیف رفع توقیف شد و از اسفند ۱۳۸۸ به اکران عمومی درآمده است. داستان این فیلم درباره مأموری امنیتی با بازی حمید فرخ‌نژاد است که به‌عنوان دانشجو وارد دانشکده‌ای می‌شود و از امکانات مدرن امنیتی استفاده می‌کند تا شفق که فردی سیاسی است را به دام اندازد. در این میان، بین او و ارغوان دختر شفق رابطه‌ای عاطفی به وجود می‌آید.

نقش نگار

این فیلم که کارگردانی آن را علی عطشانی برعهده دارد، محصول سال 1392 است ولی بعد از توقیف حدود 3 سال، در دی ماه 94 اکران شد. در این فیلم، زنده یاد ناصر ملک مطیعی بعد از سال‌ها دوری از سینما Cinema و بعد از رد پیشنهاد‌های زیادی که داشت، برای بازی در نقش نگار پاسخ مثبت داد و همین حضور کوتاه او باعث به وجود آمدن حواشی زیادی برای این فیلم شد و در شرایط بدی به نمایش درآمد.

عصبانی نیستم!

این فیلم به‌کارگردانی رضا درمیشیان و محصول سال ۱۳۹۲ است که تنها نماینده سینمای ایران در شصت و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین بود که باران کوثری و نوید محمدزاده هم بازیگران آن هستند. داستان این فیلم هم به دانشجوی ستاره‌دار و اخراجی می‌پردازد که با خود تمرین می‌کند تا عصبانی نباشد و در تلاش است تا دختر موردعلاقه‌اش ستاره را از دست ندهد. اما این فیلم هم توقیف شد تا اینکه در اردیبهشت ماه امسال اجازه اکران گرفت. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 438835 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟