افتتاح بزرگترین موزه نجوم جهان در شانگهای + فیلم
حجم ویدیو: 16.64M | مدت زمان ویدیو: 00:02:16

شانگهای پرجمعیت ترین شهر چین است. جمعیت شانگهای به 45 میلیون نفر می رسد. شانگهای یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان به‌حساب می‌آید. شانگهای یک مرکز اقتصادی جهانی است و بندر آن پرترددترین بندر کانتینری جهان به‌حساب می‌آید. شانگهای در دلتای رود یانگ تسه در جنوب پای رود یانگ تسه در میانه انتهای شرقی خاک اصلی چین قرار دارد.

به گزارش رکنا، بزرگترین موزه نجوم جهان که با الهام از آرایش هندسی فلکی و گردش اجرام آسمانی ساخته شده، امروز در شانگهای چین به بهره برداری می رسد.

شرکت معماری انید آرکیتکتس (Ennead Architects) بزرگترین موزه نجوم جهان را در یک منطقه سبز اعیانی واقع در شانگهای چین ساخته است. این موزه بزرگ که ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۱ (۲۷ تیر ۱۴۰۰) افتتاح می‌شود، در طراحی خود هیچ خط صاف یا زاویه قائمه‌ای ندارد تا انعکاسی باشد از شکل هندسی منظومه شمسی و انرژی متغیر گردش فلک. طراحی پویای این موزه با ایجاد تجربه غوطه‌ورسازی، بازدیدکنندگان را در تعامل مستقیم با رویدادهای نجومی واقعی قرار می‌دهد.

توماس جی. وانگ که در طراحی این موزه با شرکت آمریکایی انید آرکیتکتس همکاری کرده است، می‌گوید: در ساخت این بنا هدف طراحی مکانی بود که ماموریت آن در دل نوعی از معماری انجام شود که از اصول اولیه جهانمان شکل می‌گیرد. ایده بزرگ پشت ساخت موزه نجوم شانگهای، این بود که تجربه مواجهه با سوژه در طراحی بنا هم القا شده و این تجربه حتی پیش از ورود به موزه هم به بازدیدکننده پیشکش شود.

موزه مذکور شاخه جدید موزه علوم و فناوری شانگهای است و با ۳۹ متر مربع مساحت، بزرگترین موزه جهان به شمار می‌رود که به طور ویژه به مطالعه نجوم اختصاص دارد. این موزه با مقیاس بزرگ، طراحی منحصربه فرد و بازی با نور توجه بازدیدکننده را به رابطه بنیادین ما با خورشید و گردش زمین جلب می‌کند.

تیم مهندسان در طراحی این بنا از مسأله سه جسم در فیزیک الهام گرفته‌اند که می‌گوید اگر اطلاعات اولیه از قبیل موقعیت، سرعت و جرم سه جسم را بدانیم، به کمک قوانین حرکت و گرانش جهانی می‌توان مسیر حرکت و سرعت این سه جسم را در هر موقعیت مکانی مشخص کرد. این تیم با استفاده از این مسأله، مسیر و سرعت حرکت اجرام مختلف آسمانی تحت تاثیر گرانش آنها را تعیین و در معماری بنا به تصویر کشیده است.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟