کنسرت بی‌شعوری

در حالی که گونه جهش‌یافته کرونا با عنوان «مو» در ترکیه شناسایی شده است، برگزاری کنسرت هایی با حضور خوانندگان لس‌آنجلسی در این کشور می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت شرکت‌کنندگان باشد و زمینه‌ساز ورود این ویروس به کشور شود.

به گزارش رکنا ، طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، ویروس جهش‌‌یافته کرونا با سویه جدید مو از قابلیت سرایت و کشندگی بالاتری نسبت به گونه دلتا کرونا برخوردار است و می‌تواند در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، تعداد بیشتری را درگیر کند و به کام مرگ بکشاند.  در حالی که ردپای این ویروس مرگبار در ترکیه دیده شده است، خبرهای رسیده از این کشور حکایت از آن دارد که بازار کنسرت خوانندگان لس‌آنجلسی پس از چند ماه تبلیغات گسترده داغ شده و عده‌ای که عموما در رده سنی دریافت واکسن کرونا قرار ندارند، در این کنسرت‌ها حضور یافته‌اند. بر اساس آمار، از اول شهریور تاکنون بلیت‌فروشی در این بخش از مرز 30 هزار قطعه گذشته است.  تصاویر منتشر‌شده از این کنسرت‌ها نشان‌دهنده آن است که هیچ‌گونه دستورالعمل بهداشتی در آنها لحاظ نشده و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک اصلا رعایت نشده است. این اتفاق در حالی رخ داده که طی روزهای آینده این تعداد از مسافران قصد عزیمت به کشور را خواهند داشت و این فرضیه ایجاد می‌شود که این افراد سوغات مرگباری به نام «مو» را با خود وارد کشور خواهند کرد.  این مخاطره جدی در شرایطی پیش روی ایران قرار گرفته که هنوز دلتا کرونا در کشور به صورت روزانه نفس بیش از 400 نفر را قطع می‌کند و سربازان خط مقدم نظام سلامت بیشترین فشار و خستگی را نسبت به گذشته متحمل می‌شوند.

مسافرت در اوج بحبوحه کرونا

حال سوال اینجاست: در شرایطی که کرونا دلتا همچنان به کشتار وحشتناک خود در کشور ادامه می‌دهد و باید از تمام ظرفیت‌ها برای جلوگیری از انتشار هر چه بیشتر بیماری در کشور بهره برد، این تعداد از شهروندان چگونه راهی سفری شدند که تبعات آن برای مردم می‌تواند بسیار مرگبار باشد؟ آیا این مسافران با مفهوم مسؤولیت اجتماعی در زمان فراگیری بیماری آشنا هستند؟ به نظر می‌رسد به دلیل اهمیت موضوع، همزمان با بازگشت این مسافران به کشور باید وزارت بهداشت با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری اقدامات سختگیرانه‌ای را جهت شناسایی بیماران و افراد ناقل در دستور کار قرار دهد تا شناسایی بیماری در مبادی ورودی انجام و مانع از درگیر شدن مردم با موج جدیدی از بیماری شود.    * انجام تست PCR توسط بهداشت مرزی همزمان با افزایش سفرها به ترکیه این نگرانی در جامعه پدید آمده که بازگشت کنسرت‌دوستان به کشور زمینه‌ساز جهش بیماری در کشور نشود.

تست PCR منفی تا 72 ساعت برای مسافران خارجی

در همین رابطه سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به همکاری وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری در انجام آزمایش PCR در فرودگاه‌های کشور گفت: انجام سفرهای هوایی تحت پروتکل‌های خاص که مورد تایید وزارت بهداشت است انجام می‌شود. بر همین اساس برای سفرهای خارجی در ۲ بخش رفت و برگشت نیاز به تست PCR منفی تا 72 ساعت است. محمدحسن ذیبخش ادامه داد: افراد برای ورود به کشور نیاز به همراه داشتن تست PCR منفی دارند، این در حالی است که از طریق وزارت بهداشت در فرودگاه از افراد مجددا تست گرفته می‌شود و در صورتی که کارشناسان بهداشت مرزی تشخیص دهند فرد دارای علائم بالینی بیماری است، وی برای قرنطینه و انجام فرآیند درمان به مراکز بهداشتی معرفی می‌شود. وی بیان داشت: تا زمانی که جواب تست با شرایط بالینی بیماری منفی اعلام شود، آنان باید تحت قرنطینه قرار گیرند.

تست های کاذب PCR فقط به قصد سفر

این مقام مسؤول در پاسخ به این سوال که برخی اخبار حکایت از آن دارد که ترکیه برای اعزام مسافر به ایران در انجام تست‌های کرونا دقت لازم را مد‌نظر قرار نمی‌دهد و عموما بخشی از این تست‌ها کاذب هستند، آیا این موضوع مورد تایید است یا خیر، گفت: توافقی بین وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت وجود دارد که یکسری آزمایشگاه‌های معتبر در هر کشور مشخص شده است و به صورت سیستمی آزمایش‌ها توسط آنها رصد می‌شود، بر همین اساس می‌توان گفت عملا احتمال خطا و تخلف در آن بسیار کم است.  با وجود آنکه سخنگوی سازمان هواپیمایی بر این نکته تاکید دارد که از مسافران خارجی تست PCR گرفته می‌شود اما این نکته حائز اهمیت است که عموما بخشی از تست‌های انجام شده منفی کاذب هستند و این احتمال وجود دارد که افراد ناقل از سد تست عبور کرده و منشأ انتشار بیماری در کشور شوند. بر همین اساس ضروری است وزارت بهداشت در این زمینه بیش از پیش وارد میدان شده و مسافران ترکیه را که بخش عمده آنان در رده سنی واکسیناسیون قرار ندارند با دقت بیشتری مورد آزمایش قرار دهد.  در کنار این موضوع، برخی مشاهدات میدانی حاکی از این است که نه در فرودگاه‌های ترکیه و نه در فرودگاه‌های کشور، اقدامات مربوط به پروتکل‌های کرونایی با دقت انجام نمی‌شود. یعنی موضوع تست PCR و بحث قرنطینه آنگونه که باید انجام نمی‌گیرد. به همین دلیل به خاطر نگرانی‌های ایجاد شده در جامعه، ضروری است نسبت به مسافران ترکیه که قصد بازگشت به کشور را دارند، اقدامات سختگیرانه‌ای در مبادی ورودی کشور انجام شود.

برگزاری کنسرت خوانندگان ایرانی در ترکیه

از سوی دیگر یک جامعه‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: در شرایطی که بیماری «کووید-19» تهدید‌کننده سلامت جامعه بشری است و روزانه هزاران نفر را در سراسر دنیا به کام مرگ می‌کشاند، برگزاری کنسرت‌های بزرگ و حتی کوچک با توجه به درگیر بودن دنیا با این بیماری کشنده غیراخلاقی بوده و اشتباه بزرگی است.  حسین ایمانی‌جاجرمی به برگزاری کنسرت خوانندگان ایرانی در ترکیه اشاره کرد و افزود: هر چند بخش عمده درآمدزایی ترکیه از محل صنعت گردشگری تامین می‌شود اما در شرایط فعلی شیوع کرونا، مقامات این کشور نباید چشم خود را بر روی سلامت کشور خود و حتی سایر کشورهای دیگر ببندند، زیرا چنین رویکردی قاعدتا با سیاست‌های کلی سازمان جهانی بهداشت که بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های فیزیکی تاکید ویژه دارد در تضاد است. 

وی با بیان اینکه نباید سلامت جامعه را در این شرایط سخت کرونایی قربانی کسب درآمد کرد، گفت: البته برگزار‌کنندگان و خوانندگان کنسرت‌ها در ترکیه نیز اخلاق‌مداری را زیر پا گذاشته و با چنین رویکردی، کانون انتشار کرونا را ایجاد می‌کنند که این موضوع خلاف شئونات و ‌نوع‌دوستی است.  این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اکنون که سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد کشورها در مقابله با بیماری «کووید-19» به صورت آماده‌باش دربیایند و نسبت به خطر‌پذیری آن هشدار می‌دهد، بنابراین نباید برخی‌ها با بی‌اخلاقی پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا بگذارند و بر آتش این بیماری بدمند. 

خوانندگان طرد شده از ایران به دنبال سودجویی

ایمانی‌جاجرمی اضافه کرد: معمولا این گروه از خوانندگان ایرانی که از کشور طرد شده و اکنون در نزدیکی ایران اقدام به برگزاری کنسرت می‌کنند، به دنبال منافع خود و کسب درآمد هستند. وی افزود: در شرایطی که هم‌اکنون انجام زیارت‌ها تا حدودی تعطیل یا با محدودیت انجام می‌شود، خود مردم هم نباید از برنامه‌هایی چون حضور در چنین کنسرت‌هایی استقبال کنند، چرا که کرونا هنوز پایان نیافته است، بنابراین حضور در اجتماعات بزرگ غیرضرور اشتباهی جبران‌ناپذیر است.

منبع : روزنامه وطن امروز

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟