آینه های غبارگرفته محصول عشق است+فیلم
حجم ویدیو: 68.31M | مدت زمان ویدیو: 00:04:21

رکنا / سعیده وحیدنیا:  رهبر قنبری متولد 1340 اردبیل، فارغ التحصیل از مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی است. وی فعالیت سینمایی را سال 1366 با کارگردانی فیلم کوتاه آغاز کرد.

 

 

از فعالیت های دیگر قنبری می توان به تدریس در انجمن سینمای جوانان، نگارش فیلمنامه و تلویزیون اشاره کرد. او در سال 79 با نویسندگی و کارگردانی فیلم «پرنده باز کوچک» به جمع کارگردانان سینمای ایران پیوست. از دیگر فعالیت های وی در جشنواره هایی چون: فستیوال های خارجی شامل سینه کید آمستردام و دریافت جایزه بهترین فیلم برای «پرنده باز کوچک»، فستیوال المپیای یونان و دریافت جایزه بهترین موسیقی فیلم برای «پرنده باز کوچک»، جشنواره مذهب امروز ایتالیا و دریافت جایزه بهترین فیلم برای «او»، جشنواره فیلم فجر با پرنده باز کوچک، جشنواره فیلم فجر با فیلم «او» جشنواره کودکان و نوجوانان همدان با فیلم «و کسی در راه است» و دریافت جایزه بهترین کارگردانی و... اما فیلم آینه های غبار گرفته نیز مستندی است که حاصل 22 سال پژوهش و تحقیق این فیلم ساز است.

«آینه ‏های غبارگرفته» به سفارش مرکز سینمای مستند و تجربی ماجرای پیدایش روزنامه در ایران و سیر تحولات و حوادث حاکم بر این حرفه را به تصویر کشید‌ه‌ و با ارائه سندهای مختلف و تصویر روزنامه ها در این فیلم اطلاعات بسیار خوبی را از مطبوعات گذشته و حال نشان می‌دهد.

مسلما دیدن این فیلم نه تنها برای اهالی رسانه بلکه برای همه کسانی که به تاریخ مملکت خود علاقه مند هستند خالی از لطف نیست.

با رهبر قنبری درباره این مستند به گفتگو نشستیم که در زیر می خوانید:

چگونه به فکر ساخت این مستند که درباره تاریخ مطبوعات است افتادید؟

نزدیک به 28 سال پیش با سیما فیلم قراردادی داشتم در خصوص ساخت فیلم هایی از اشخاص سرشناس تاریخ معاصر ایران. داشتم درباره این آدم ها پژوهش می کردم که درباره زندگی آن ها بنویسم که به کتب های مختلف تاریخی برخوردم. یکی از این مطالبی که باید می خواندم در رابطه با وضعیت دوره مشروطه در دل مطبوعات آن زمان بود که برایم خیلی جالب بود. به این فکر کردم که که در این مورد فیلمی مستقل بسازم و عاقبت دست به کار شدم.

چه شد که بیشتر به تاریخ مطبوعات مشروطه پرداختید؟

به دلیل اینکه مشاهده کردم تاریخ مشروطه عینا در دوره های بعدی هم تکرار شده است.عکس ها و مطالبی که در این دوره دیدم بسیار برایم جالب توجه بود و لذت می بردم.در این پژوهش ها حدود 2400 نسخه روزنامه از دوره مشروطه جمع کردم که الان هم در خانه ام تمام آن ها را دارم. تمامی این مطالب که در این فیلم می بینید طی 22 سال قطعه قطعه جمع آوری می شد و من خوشم می آمد. عاقبت در بیست و دومین سال پژوهشم متوجه شدم تمام خانه ام را این روزنامه ها فرا گرفته و یادم افتاد من مطبوعات را یک شخصیت و کاراکتر دیده ام. انگار روزنامه برایم یک انسان بود که دارد جان می کند تا زنده بماند اما مدام سرکوب می شود. در این فیلم هم می بینید که چنین است و مدام در دوره مشروطه نمی گذاشتند مطبوعات ما رشد کنند. هی شاخ و برگ آن را می زدند. به هر حال حاصل آن زحمت ها شد یک فیلم 90 دقیقه ای. من این فیلم را با عشق ساختم. این فیلم محصول عشق است و مسائل مالی در آن برایم اهمیتی نداشت.

چرا اسم فیلم تان را آینه های غبار گرفته گذاشتید؟

چون از نظر من صادق ترین روزنامه نگاران و مطبوعات مثل آینه ای هستند که مردم می توانند سرنوشت و وضعیت خود را در آن ببینند. اما به دلیل اینکه مطبوعات دوره مشروطه در زیرزمین خانه ها مانده و خوانده نشده است و غبار گرفته اند ، اسم فیلمم را آینه های غبار گرفته گذاشتم.

آخرین مستندی که ساخته اید چه نام دارد؟

مستندی به نام "تب مسی" است که در جشنواره مستند حقیقت به نمایش در خواهد آمد. فیلمی 50 دقیقه ایست درباره صنعت مس سرچشمه کرمان . دراین مستند با نگاهی انتقادی همه خوبی ها و بدی های این صنعت به تصویر کشیده شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

اخبار زیر را از دست ندهید:

 

پروین و دخترش روی‌نیمکت پرسپولیس+عکس

چهره دختر 14 ساله با انفجار سیگار برقی سوخت + عکس

خانم پلیس کودک 3 ساله‌اش را به کشتن داد

مردان عرب در دام باند ازدواج موقت زنان در مشهد / این توریست ها را به خانه ای در خارج از شهر می بردند و ...

اعتراف جوانی که برای دو النگو، آدم کشت! + عکس قاتل در بازسازی

فیلم لحظه حمله 4 خرس سیاه به ماشین شاسی بلند در جاده + عکس

 

چهره متفاوت گلاره عباسی پس از رفتن به سالن زیبایی! +عکس

مهراوه شریفی نیا پس از 6 ماه با انتشار این عکس به اینستاگرام بازگشت! +عکس

چهره ستاره و لاله اسکندری در مراسم ختم پدرشان +عکس

 

کدخبر: 226130 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سعیده وحیدنیا
آیا این خبر مفید بود؟