رویت هلال ماه شوال شامگاه یکشنبه با چشم غیر مسلح ممکن نیست / ۱۰ اردیبهشت خورشید گرفتگی در ایران

به گزارش رکنا، کاظم کوکرم، کارشناس رویت هلال ماه در مورد رویت هلال ماه شوال ۱۴۴۳ قمری اظهار داشت: رویت هلال ماه شامگاه یکشنبه ۲۹ رمضان(۱۱ ) اردیبهشت نسبتا دشوار است.

وی افزود : هلال ماه در این زمان فاصله کمی از نظر ظاهری با خورشید در آسمان دارد، به اصطلاح می گوییم جدایی زاویه هلال حدود ۸ درجه است در حالی که رکورد دیدن ماه در دنیا یعنی سخت ترین هلال ماهی که تا امروز رویت شده است، جدایی زاویه هلال نزدیک به ۷ درجه بوده است. از این نظر جدایی زاویه‌ای هلال شوال امسال بالاتر از پارامترهای حدی؛ اما بسیار نزدیک به آنهاست.

همچنین برای رویت هلال ماه یعنی از زمان طلوع تا غروب آن تنها ۴۱ دقیقه وقت داریم. برای مثال در شامگاه روز یکشنبه ۲۹ رمضان غروب خورشید به افق تهران ساعت ۱۹:۵۰ دقیقه و غروب ماه ساعت ۲۰:۳۱ است.  

سردبیر سابق مجله نجوم در مورد وضعیت رویت هلال ماه در مناطق مختلف جهان گفت: رویت هلال ماه در ایران، عراق، ترکیه، عربستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان، مصر و شرق اروپا و آسیای میانه با چشم مسلح ممکن است. اما هلال ماه در آمریکای شمالی، مرکزی، شمال آمریکای جنوبی، غرب اروپا و غرب آفریقا با چشم غیرمسلح رویت می‌شود.

به گفته وی همچنین هلال ماه در شرق آسیا، شبه‌قاره هند اصلا قابل رؤیت نبوده و محتمل نیست و برای بخش های وسیعی از خاورمیانه و شرق اروپا به آسانی قابل دیدن است.

این منجم آماتور افزود: از طرف دیگر ارتفاع هلال ماه در تهران در لحظه غروب خورشید کمتر از ۷ درجه است و از زمان مقارنه ماه و خورشید در زمان رویت هلال حدود ۱۹ ساعت گذشته است و هلال ماه نسبتا هلال جوان و در نزدیکی اوج مدار خودش در حدود ۴۰۰ هزار کیلومتری زمین است.

گردوغبار بر رویت ماه تاثیر می گذارد اما تجهیزات موجود فراتر از این اثرگذاری است

وی با اشاره به اینکه هر ساله بیش از ۱۰۰ گروه از منجمان آماتور و حرفه ای و اعضای ستاد استهلال برای رویت ماه اقدام می‌کنند در مورد تاثیر گردوغبار موجود در جو بر رویت هلال ماه نیز اظهار داشت: گردوغبار در رویت هلال موثر است ولی این گروه ها معمولا از رصدگاه‌های واقع در مناطق مرتفع برای رویت هلال اقدام می کنند که باعث می شود خط دیدشان فراتر از لایه غبار موجود در جو قرار بگیرد.

 خورشید گرفتگی به وقت ایران در۱۰ اردیبهشت

همچنین محمدجواد ترابی کارشناس نجوم گفت: خورشید گرفتگی به وقت ایران در تاریخ ۱۰ اردیبهشت، ساعت ۲۳:۱۵ دقیقه تا ۳ و ۷ دقیقه بامداد یکشنبه ۱۱ اردیبهشت اتفاق خواهد افتاد.

خورشیدگرفتگی تنها در آمریکای جنوبی قابل رویت است و به صورت جزئی خواهد بود و در ایران کاملا سطح خورشید و ماه را نمی‌پوشاند.

او گفت: خورشید گرفتگی جزئی تنها برای ساکنان منطقه پاتاگونیا یعنی جنوبی‌ترین نقطه خشکی‌های زمین در قاره آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از شبه جزیره جنوبگان قابل رویت است.

به گفته وی تمام افرادی که خورشید گرفتگی را مشاهده می‌کنند، باید بدانند که به صورت کامل نخواهد بود.

او گفت: خورشید دقایقی بعد از رسیدن خورشید گرفتگی به اوج غروب خواهد کرد؛ یعنی تمام رویداد‌ها پس از غروب اتفاق خواهند افتاد. در حال حاضر در نیم کره شمالی قرار داریم و به نسبت این نیم کره فصل پاییز است؛ اما ما در فصل بهار قرار داریم. بنابراین احتمال کمی در مشاهده این خورشید گرفتگی وجود دارد.

عامل این که نمی توانیم خورشیدگرفتگی را مشاهده کنیم این است که در منطقه اقیانوسیه اتفاق می‌افتد و زمان آن هم غروب است. حدود ۹۵ درصد هم هوا ابری خواهد بود.

 منبع : ایرنا

کدخبر: 775650 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟