فیلم اولین ملاقات یوزپلنگ مادر با توله هایش / "ایران" قطعا هیچ گاه فرزندان خود را نمی پذیرد
حجم ویدیو: 5.01M | مدت زمان ویدیو: 00:00:26

حدود ساعت 6 تا 7 عصر روز شنبه 10 اردیبهشت 1401، یک قلاده یوزپلنگ ایرانی به نام «ایران» که در پارک ملی توران نگهداری می شود، توانست سه توله یوزپلنگ به دنیا بیاورد. این یوزپلنگ ها حاصل جفت گیری یوز ایرانی چهار ساله به نام «ایران» و یوز ایرانی ده ساله به نام «فیروز» هستند که هر دو در پارک ملی توران نگهداری می شوند. این برای نخستین بار در جهان که یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت موفق به زایمان می شود. البته این یوزپلنگ برای انجام زایمان تحت عمل سزارین صحرایی قرار گرفته است.

به گزارش رکنا، دکتر بهرنگ اکرامی، متخصص دامپزشکی حیات وحش و جراح سزارین یوزپلنگ «ایران»، ضمن انتشار اولین فیلم ملاقات احساسی این یوزپلنگ با توله هایش، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «این لحظه یکی از زیباترین لحظات از نظر بنده بود. لحظه ای که «ایران» پس از کسب هوشیاری توله خود را لیس می زند. متاسفانه شرایط جوی بد و افت دمای محیط و عدم تمرکز «ایران» بر نگهداری توله ها برای شیردهی و حفظ دمای بدن، ما را مجبور به جداسازی آنها پس از چند ساعت کرد. هنوز هم در حال مطالعه راهی برای معهرفی آنها به مادر هستیم. با علم به این که ایران توله ها را دیده و لمس کرده است.»

گفتنی است؛ پیگیری های رکنا از عوامل پارک ملی توران نشان می دهد که حال عمومی «ایران» و توله هایش خوب است، اما به نظر می رسد یوزپلنگ مادر هیچ گاه توله های خود را نخواهد پذیرفت؛ چراکه 7 بار عمل معرفی توله ها به یوزپلنگ مادر انجام شده است، اما «ایران» هیچ گاه توله ها را به صورت کامل نپذیرفته و به آنها شیر نداده است. بنابراین با توجه به این که در صورت معرفی مجدد توله ها به مادر امکان خطر جانی برای توله ها وجود دارد، مسئولان پارک ملی توران قصد تکرار این عمل را ندارند.

مادر نداشتن «ایران» در دوران تولگی، عدم برخورداری از تجربه مادری، انجام زایمان به صورت سزارین و ندیدن توله ها در حین زایمان، مهمترین عواملی است که باعث شده یوزپلنگ مادر توله های خود را نپذیرد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟