فاجعه / محیط بانان شمال تهران خودشان شکارچی قوچ وحشی بودند! + جزییات

در ادامه مجید صبایی بخشدار منطقه رودبار قصران اظهار کرد: بر اساس توصیه‌های مدیریت بحران شهرستان رودبار قصران و اداره کل مدیریت بحران استان در خصوص پایش بارش‌های پر شدت پیش بینی شده در البرز مرکزی عصر روز یکشنبه (هجدهم فروردین ماه) برای سرکشی و بازدید میدانی از سطح شهر اقدامات لازم صورت گرفت.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های دریافتی بخشی از جاده داخل محدوده روستای امین آباد در مجاورت محور فشم بر اثر وقوع سیل آسیب دید که برای بررسی این مسئله به محل اعزام شدیم و در زمان حضور در آنجا چند محیط بان که در حال حمل لاشه یک قوچ وحشی در منطقه حفاظت شده ورجین بودند را مشاهده کردیم.

صبایی تصریح کرد: در پرس و جوی صورت گرفته از این افراد، آن‌ها از اینکه این شکار توسط چه کسی انجام شده، اظهار بی اطلاعی کردند و گفتند که این گونه را از منطقه شکار به این محل منتقل کردند که درخواست دادیم این لاشه جابجا نشود تا بررسی‌های لازم انجام شود که با مقاومت محیط بانان منطقه مواجه شدیم.

وی افزود: پس از مقاومت ماموران محیط زیست آن ها را به اداره کل محیط زیست استان ارجاع دادیم، چرا که هر فردی که تخلف کند باید با آن برخورد شود.

بخشدار رودبار قصران تصریح کرد: پس از ارجاع پرونده به مراجع قضایی ارسال شد، در همین زمان بود که یکی از کارکنان بخشداری برای مستندسازی از اتومبیل محیط بانان، با تهدید اسلحه یکی از محیط بانان که قصد ممانعت از این کار را داشت، رو به رو شد.

همچنین محمدرضا خویشتن دار فرماندار یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: حوالی ساعت 6 بعدازظهر صدای مهیب شلیک تیری در منطقه شنیده شد که در پی آن تمام رستوران داران و اهالی منطقه متوجه شکار گونه‌ای از حیات وحش شدند.

وی افزود: در پی این موضوع ماموران محیط زیست با اداره کل محیط زیست شمیرانات تماس گرفتند و پس از آن رئیس محیط زیست شهرستان دستور داد تا لاشه کشف و ضبط شود.

خوبشتن دار گفت: ماموران حفاظت محیط زیست پس از بررسی ها متوجه شکار یک گونه قوچ شدند چرا که در آن منطقه اسلحه شکاری به وفور یافت می شود و به همین دلیل شکار نیز در منطقه حفاظت شده ورجین فراوان است .

وی ادامه داد: ماموران محیط زیست برای تعیین تکلیف و صورت جلسه لاشه را به اداره کل حمل می‌کردند که همزمان بخشدار منطقه و اعضای شورای روستایی امین آباد به منظور کنترل سیلاب اخیر در حال گشت زنی بودند که متوجه محیط بانی شدند که در حال حمل یک قوچ بودند که فکر کرده بودند این ماموران گونه مذکور را شکار کرده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت استان تهران بیان کرد: اما مشخص شد که رئیس اداره محیط زیست شهرستان به ماموران دستور داده بود تا لاشه حیوان را به اداره کل محیط زیست منتقل کنند، لذا ماموران به این دستور رئیس عمل کردند.

وی افزود: در این میان یکی از اهالی روستا اظهار کرده بود که یکی از ماموران محیط زیست به طرف آن‌ها اسلحه کشیده است، در صورتی که دوربین‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد و مأمور محیط بان نیز این گفته را تکذیب کرده است. به گفته ماموران یکی از اهالی منطقه با پیچ گوشتی سعی در باز کردن صندوق عقب خودرو داشت که این مامور او را از این کار منع کرد و هیچ گونه اسلحه ای به روی آن کشیده نشده است، چراکه در آن زمان اسلحه ای به همراه نداشت.

خویشتندار گفت: این موضوع منجر به بروز کدورت‌هایی شد که شاید بر اثر یکسری سهل انگاری‌ها و عدم تعامل بین بخشداری و ماموران محیط زیست باشد که موضوع صورت جلسه شده و در حال رسیدگی است.

وی بیان کرد: مشخص شد که گلوله شلیک شده به قوچ شکاری مربوط به اسلحه سازمانی نبود، چراکه اسلحه سازمانی کلاشینکف است و این قوچ توسط اسلحه شکاری شکار شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ماموران محیط زیست به هیچ عنوان نمی توانند شکاری انجام دهند، چرا که آن‌ها حافظان حیات وحش و محیط زیست هستند، مگر اینکه گونه‌ای در شرایط خاصی مانند ابتلا به بیماری باشد که باز هم شکار نمی‌شود، بلکه آن را زنده گیری می‌کنند و ماموران محیط زیست به وظایف خود آشنا هستند.

گفتنی است، این پرونده در مراجع قانونی در حال بررسی است و اطلاعات تکمیلی به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟