ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا به عنوان سازمان تروریستی اعلام شد

سیاسی رکنا: نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان "سازمان تروریستی" توسط ایالات متحده آمریکا با ماده 1 این طرح با 173 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده 1 این طرح آمده است؛ به منظور اقدام متقابل در برابر تصمیم و یا اقدام ایالات متحده آمریکا در تضعیف صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی و از آنجا که این رژیم بر خلاف اصول مسلم حقوق بین الملل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که مطابق اصل یکصد و پنجاهم(۱۵۰) قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان حاکمیتی دفاعی ایران شناخته می شود، سازمان تروریستی خارجی اعلام نموده است؛ به موجب این قانون فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت کام)، نیروها و سازمانها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می شوند و هرگونه کمک اعم از نظامی، اطلاعاتی، مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی به این نیروها جهت تقابل با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همکاری در اقدام تروریستی محسوب می گردد.

دولت موظف به اقدامات متقابل و قاطع با آمریکا شد
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز سه‌شنبه و در جریان بررسی طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا ماده ۲ این طرح را با ۱۶۸ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

طبق ماده ۲ طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع بر اساس این قانون به عمل آورد.

طبق ماده ۳ طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح موظفند در زمان مقتضی با اقدامات ضروری و هوشمندانه به گونه‌ای عمل کنند که نیروهای آمریکایی نتوانند از هر گونه توان و امکانات علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

وزارت اطلاعات مکلف به تهیه فهرست فرماندهان و سازمان های تحت اختیار سنتکام شد.

نمایندگان پس از آن با ماده 4 این طرح با 181 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در حاشیه بررسی این طرح جواد ابطحی یشنهادی را مبنی بر ضرورت اضافه کردن عبارت "سایر قوانین مربوطه" بعد از قانون مجازات اسلامی در متن ماده 4 این طرح کرد و در بیان دلیل آن افزود: هم اکنون باید قوانین مربوطه که پیش از این در رابطه با اقدام متقابل علیه آمریکا مصوب کرده بودیم، نیز به این ماده اضافه شود تا قاضی بتواند بر اساس آن رأی داده و این ماده اجرایی شود، ضمن اینکه قاضی باید بتواند عهدنامه ها، مقابله نامه ها و قراردادهای بین المللی را نیز تحصیل کرده و براساس آن رأی دهد تا در پی آن منافع آمریکای تروریست که به مقابله با ایران برخاسته تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و محکوم شود.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چرا قوه قضائیه را باید تنها به استناد به قانون مجازات اسلامی منحصر کنیم آن هم در شرایطی که نمی تواند به تنهایی پاسخگوی زیاده خواهی آمریکا خبیث باشد. نمایندگان مجلس با پیشنهاد وی با 125 رأی موافقت کردند.

ماده 4 – وزارت اطلاعات و سایر دستگاه های اطلاعاتی مکلفند فهرست فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت کام) و سازمانها و نهادهایی که تحت اختیار این فرماندهی می باشند و از تروریست ها حمایت و پشتیبانی می نمایند را برای تعقیب قضائی اعلام نموده و قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف مدت سه ماه از تصویب این قانون سازوکاری را ایجاد نماید که بر اساس آن اسامی اعلام شده را به عنوان سازمان و افراد تروریستی تحت تعقیب و مجازات قضائی بر اساس قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین مربوطه قرار دهد.

دولت موظف به حمایت حقوقی از تمامی اشخاص مرتبط با سپاه شد
در ماده 5 آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری می کنند و از این جهت در معرض آسیب قرار می گیرند، با تشخیص دستگاه مربوطه حمایت های حقوقی و مقتضی به عمل آورد.

جمهوری اسلامی با کشورهای حامی آمریکا در موضوع تروریست خواندن سپاه برخورد می‌کند
در ماده 7 آمده است: کلیه کشورها که به هر نحوی از تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی تبعیت یا حمایت نمایند مشمول عمل متقابل می‌گردد.

اشخاص حقیقی و حقوقی تابع تحریم سپاه توسط آمریکا مجازات می شوند
ماده ۸- اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحو از تصمیم و اقدام ایالات متحده آمریکا تبعیت نموده و به استناد تحریم های یکجانبه یا بین المللی از ارائه خدمات به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اشخاص حقوقی و حقیقی شاغل، وابسته یا مرتبط به آن خودداری نمایند، مجرم و مستوجب مجازات تعزیری درجه ۵ تا ۸ قانون مجازات اسلامی می شوند.

دولت موظف به اعتراض در مراجع بین‌المللی در خصوص تروریست خواندن سپاه شد
در ماده 9 آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است ضمن اعتراض و اقدام حقوقی به تصمیم غیرقانونی ایالات متحده آمریکا در تروریست نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراجع بین المللی، از طریق مراودات دوجانبه و چند جانبه با کشورها و رایزنی با مجامع و سازمان های بین المللی از حداکثر توان خود برای بی اثر کردن اقدام آمریکا در نقض مصونیت حاکمیتی ارکان دفاعی جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

این قانون با 9 ماده از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و برای تایید کامل به شورای نگهبان ارسال گردید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 471567 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟