محمود مدیری خالق ترانه لری «دایه دایه» درگذشت +عکس

به گزارش خبرنگار رکنا، محمد میرزاوندی بااشاره به درگذشت استاد “محمود مدیری” بنیانگذار موسیقی کلاسیک در استان گفت: استاد “محمود مدیری” بنیانگذار موسیقی کلاسیک در لرستان از آهنگ‌سازان و نوازندگان توانمند ویولن بود که زحمات و تلاش‌های فراوانی جهت اعتلای موسیقی لرستان کشیده است.

وی افزود: مرحوم مدیری ۲۵ اسفند ۱۳۱۴ در نهاوند به دنیا می‌آید و از ۱۲ سالگی در دسته موزیک ارتش استخدام می‌شود و دیپلم را در مدرسه شبانه نزد استاد حمید جزایری در خرم‌آباد دریافت می‌کند.

رییس انجمن موسیقی لرستان بیان داشت: مدیری ابتدا به نواختن ساکسیفون و ترمپت مشغول می‌شود و سپس نواختن ویلون را آغاز و مدتی نیز خدمت استاد شاپور نیاکان هنر آموخت.

میرزاوندی با اشاره به آثار”محمود مدیری” افزود: از جمله کار‌های فاخر زنده یاد استاد مدیری نت‌نویسی آهنگ‌های لری می‌باشد که با زحمات استاد زنده یاد حمید ایزد‌پناه در کتاب “لرستان در آیینه تاریخ” سال ۱۳۵۱ منتشر شده است.

گفتنی است سید فرید قاسمی در کتاب دانشنامه خرم‌آباد ضمن معرفی استاد مدیری، می‌نویسند: آهنگ‌های “چشم‌به‌راه”، دایه‌دایه، یاد یار، کفش طلا، بیا بختم و بیا یارم، هالوی گندم خر، قدم خیر، وطن، دلدار از ساخته‌های اوست.

لرستان، خرم آباد_ امین پارسا

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 662296 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟