وداع تلخ با استاد ایرج تنظیفی + جزئیات مراسم خاکسپاری

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم بدرقه پیکر استاد ایرج تنظیفی از بنیانگذاران هنر مدرنیسم در ایران، دوشنبه- ۲۳ بهمن ماه- از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

 پریس تنظیفی فرزند استاد ایرج تنظیفی اظهارداشت: پیکر این استاد فقید دوشنبه- ۲۳ بهمن ماه- ساعت ۹ صبح با حضور هنرمندان و اعضای انجمن‌های هنرمندان نقاش و مجسمه‌سازان ایران مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع و سپس در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده می‌شود.

زنده‌ یاد تنظیفی متولد ۱۳۱۷ گرگان و تحصیل‌کرده دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که جمعه- ۲۰ بهمن ماه- چشم از جهان فروبست. نقاشی‌های این هنرمند به صورت نقش برجسته روی تخته و مجسمه‌هایش اوج مکتب سقاخانه است.

زنده یاد تنظیفی با فراگیری هنر مسگری ایرانی، مجسمه‌های مدرن با هویت ایرانی خلق کرد که باعث شهرت جهانی او شد.

ایرج تنظیفی خالق کتاب «اسطوره اردوان» درگذشت

ایرج تنظیفی از اساتید گرگانی پیشکسوت هنر نقاشی و مجسمه سازی و خالق کتاب اُپرای «اسطوره اردوان» در تهران درگذشت.

ایرج تنظیفی از اساتید پیشکسوت هنر نقاشی و مجسمه سازی و خالق کتاب اپرای «اسطوره اردوان» پس از تحمل رنج بیماری روز جمعه (۲۰ بهمن) در گذشت.

زنده یاد ایرج تنظیفی از اساتید و مدرسان پیشکسوت و نام آشنا هنر نقاشی و مجسمه سازی بود که از او به عنوان «پدر مجسمه سازی نوین ایران» نیز یاد شده است در تاریخ ششم اردیبهشت ماه ۱۳۱۷ شمسی در محله سرچشمه گرگان به دنیا آمد.

از او که دستی نیز به قلم داشت کتابی با عنوان «اسطوره اردوان» به یادگار مانده است که در سال ۱۳۹۵ و اهتمام حسن تاج دینی و علی بایزیدی و به همت پیک ریحان در ۶۴ صفحه و به شمارگان هزار نسخه روانه بازار نشر شد.

در کتاب «گلستان شاعران» که به کوشش علی بایزیدی نگارش و منتشر شده است، درباره این هنرمند فقید آمده است: ایرج تنظیفی همپا با هنر نقاشی و مجسمه سازی، در سرایش شعر نیز دستی شگرفت داشت. اشعار او در قالب سپید و آزاد است و البته قالب جدیدی به نام «اپرا» و چنانکه خود می‌گوید، مضمون اشعار او «با ملت نه بر ملت» است.

البته او به سبب علاقه وافر به نقاشی و هنر از حدود سال ۱۳۴۴ شمسی شاعری را برای مدت درازی رها کرد، اما پس از ۲ دهه از اواسط دهه شصت مجدداً به طبع آزمایی پرداخت.

کتاب «اسطوره اردوان» روایت شاعرانه از یک اسطوره تازی ستیزانه عامیانه ای است که با عناوینی چون «آش گزنه»، «بزن بابا» و «چوپان» نیز شناخته می‌شود.

ایرج تنظیفی خالق کتاب«اسطوره اردوان» در گذشت

تنظیفی خود درباره کتابش عنوان کرده بود: این شعر به سبک و قالب اُپرا سروده شده است. اُپرا در حقیقت نوعی تئاتر است که به صورت شعر و آواز و موسیقی اجرا می‌شود. در ایران تعزیه هم نوع خاصی از اُپرا محسوب می‌شود.

در دوران معاصر هم مرحوم احسان طبری، ماجرای گئومات مغ یا همان کمبوجیه دروغی را در حدود سال ۱۳۳۲ به صورت اُپرا سرود. به طور کلی این متد شعری به طور ویژه توسط هیچ شاعری مورد پردازش و استقبال قرار نگرفته است.

در اواخر دهه شصت اتفاقی سبب شد که با ترغیب همسر مرحومم پروین ادیبی، دوباره پس از دو سه دهه دوری از شاعری به شعرسرایی روی آوردم و غیرت و تعصب ایرانی را که بر علیه اهریمن متجاوز به جوش و خروش آمده بود با گرته برداری از داستانی عامیانه در قالب شعر اُپرا به تصویر بکشم.

کدخبر: 971407 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟