معرفی فیلم شور عاشقی / تنها فیلم تاریخی جشنواره فجر درباره واقعه عاشورا

به گزارش رکنا، فیلم شور عاشقی ساخته داریوش یاری درباره دوران اسارت خانواده شهدای کربلا است که وظیفه تاریخی آن‌ها روایتی است که بتوانند ظلم بنی‌امیه را به گوش تاریخ برسانند. این فیلم در جشنواره فجر است و در این مطلب درباره آن مطالبی نوشتیم که در ادامه می‌خوانید.

خلاصه داستان فیلم شور عاشقی

فیلم شور عاشقی درباره کاروان اسرای کربلاست که از کوفه تا شام حرکت می‌کنند و سلما زنی است که مامور می شود رسانه کاروان اسرای کربلا و حضرت زینب (س) باشد و با آگاهی دادن آدم هایی که توسط شمر و ماموران فریب خورده‌اند را روشن کند. در حقیقت این زن کار‌آگاهی سازی را انجام می‌دهد تا نگذارد جای جلاد و شهید عوض شود و حقیقت بار دیگر گم شود. او که پرچم یا حسین (ع) را بلند کرده و در پیشاپیش کاروان حضرت زینب (س) حرکت می‌کند خودش نیز یکی از یاران کربلا می‌شود.

بازیگران و عوامل فیلم شور عاشقی

بازیگران: شهره موسوی، پیام احمدی‌نیا، مهدی زمین‌پرداز، سیامک صفری، نادر فلاح، علی استادی، بهزاد دورانی، بهرام ابراهیمی، بابک والی، رضا خدادادبیگی، میترا خواجه‌ییان، روح‌اله مهرابی، هادی آقاحسینی، مرتضی آقاحسینی، مرجان شکوفکی، پانته آ کیقبادی و مریم آهنگر.

عوامل فیلم سینمایی شور عاشقی عبارتند از:

نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: داریوش یاری، مدیر پروژه: مسعود زمانی، مدیر فیلمبرداری: فریدون شیردل، تدوین: امیر ادیب‌پرور، آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست، صدابردار: فرخ فدایی، طراح صحنه: پیام حسین سوری، طراح لباس: نیاز حمیدی، طراح گریم: شهرام خلج، صداگذار: محمود موسوی‌نژاد، جلوه‌های بصری رایانه‌ای: روزبه شمشیری، منشی صحنه: سیده معصومه موسوی، عکاس: علی عارف‌نسب، دستیارکارگردان و برنامه‌ریزی: مهدی توکلی.

چند نکته درباره فیلم شور عاشقی

    شور عاشقی سومین ساخته سینمایی داریوش یاری است که پیش از این هم مستند جالب و تاریخی کربلا جغرافیای تاریخ را درباره واقعه عاشورا ساخته بود.

    عمده تصویربرداری این فیلم در یکی از مناطق کویری خور و بیابانک انجام شده است.

    این فیلم در هیچ دکوری فیلمبرداری نشد و برای فیلمبرداری کار به دل کویر رفتند.

روایت کارگردان از ساخت فیلمش

داریوش یاری | در ساخت این اثر از اسناد ارزشمند تاریخی استفاده شده است و سعی کردیم نگاه درست و هوشمندانه ای به این موضوع داشته باشیم؛ ضمن اینکه کارشناس دقیق تاریخی با نام دکتر رجبی دوانی در این اثر حضور داشته اند.

نگاه سازندگان این فیلم نسبت به مکتب عاشورا نگاهی شاعرانه است. در فیلم های قبلی با نام «دخیل» و «کربلا جغرافیای یک تاریخ» سعی کردم همین نگاه شاعرانه نیز در این اثر موجود باشد و در «شورعاشقی» جدی تر به ماجراهای بعد از واقعه نگاه کنیم.

اما امیدوارم جشنواره فجر چهل و دوم بتواند با یک درایت و سعه صدر از سوی مدیران با آرامش برگزار شود؛ در عین حال فضایی همگانی برای سینماگران کشور باشد و در فضایی اندیشمندانه و مطلوب آثار قضاوت شوند.

منبع: فیلیمو

کدخبر: 970270 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟