بیش‌ از 6 هزار نفر به تماشای آثار در تبریز نشستند + عکس

به گزارش رکنا به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی ، چهارمین و واپسین بخش از بیست‌ و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور با عنوان جشنواره منطقه‌ای سهند، از ۱۷ تا ۲۰ دی به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) برگزار شد و تا ساعاتی دیگر نتایج و برگزیدگان این رویداد مهم نمایشی در آیین اختتامیه این رویداد اعلام می‌شود.

عرصه هنرهای نمایشی استان‌ها، شهرستان‌های کشور و هنرمندانش، همواره بستر و محملی و تلاشی درخور برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ و هنر کشور بوده است؛ برگزاری جشنواره بزرگ تئاتر در استان‌ها و حضور برگزیدگان این رویدادهای مهم و تأثیرگذار در جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای و معرفی برگزیدگان این جشنواره‌ها به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ، اقدام ارزنده و قابل ستایشی است که زمینه را برای ارتقای کمی و کیفی تئاتر استان‌ها و نیز تعامل و گفت وگو بین هنرمندان سراسر ایران فراهم می‌کند. نکته دیگر در این میان، تعامل موثر بین هنرمندان حاضر در جشنواره سهند بود که از سراسر کشور و استان های مختلف به تبریز آمده بودند و دیدن آنان، از هنرمندان جوان گرفته تا هنرمندان باسابقه تر هنگامی که به تماشای آثار یکدیگر می رفتند و در جمع ها و گعده های خودمانی و صمیمانه در حال گفت‌وگو و تبادل تجربه بودند، فضایی دلنشین و کارا و گرمی را در ذهن هر بیننده منصفی تداعی می‌کرد.

تصویرهای جشنواره تئاتر منطقه_ای سهند

در شهر تبریز که میزبان آخرین بخش از جشنواره تئاتر مناطق کشور بود، گروه‌های نمایشی از استان‌های زنجان، کردستان، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین، همدان، خراسان رضوی و گیلان با اجرای ۱۸ نمایش صحنه‌ای و 11 اثر خیابانی، از ۱۷ تا ۲۰ دی به رقابت پرداختند.

بخش صحنه‌ای در مجموعه فرهنگی هنری تربیت (تئاتر شهر تبریز) و سالن‌های «قبه زرین»، «صادقی»، «تربیت»، «پایاب» با اجرای آثار که مورد اقبال واقع شدند و حضور پرشور و گرم علاقه‌مندان تئاتر، هنرمندان حاضر در رویداد و پیشکسوتان شهر تبریز شب گذشته، کار خود را به اتمام رساند.

عکس از جشنواره تئاتر منطقه_ای سهند

همچنین در مدت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند، گروه‌های تئاتر خیابانی در مجتمع‌های لاله پارک، ستاره باران و اطلس به اجرای برنامه پرداختند که با حضور خیل عظیم مخاطبان و علاقه‌مندان موجبات ایجاد نشاط فرهنگی و مشارکت مردمی شدند و هنرمندان تئاتر لحظاتی خوب را با مردم و کنار مردم سپری کردند.

در این رویداد در بخش خیابانی 78 هنرمند به اجرای آثار پرداختند و طرفه آنکه، برگزاری این بخش در مراکز پرتردد باعث استقبال فراوان مردم شد.

در بخش صحنه‌ای هم 225 هنرمند حضور داشتند و در این بخش هم پر بودن ظرفیت سالن‌ها نشان از استقبال مردم از آثار و جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند داشت.

عکس های جشنواره تئاتر منطقه_ای سهند

نکته قابل توجه در خلال برگزاری جشنواره سهند، حال و هوای تبریز و مردمان بااصالت و فرهنگ دوست این شهر بود؛ حال و هوایی که انگار شهر را بیش از پیش سرزنده و بیدارتر نشان می داد و دیدن حال خوب مردم و مخاطبان نشان از گرمای جشنواره سهند داشت.

در پایان هر روز نیز جلسه نقد با حضور دو منتقد تئاتر ایران، حسن پارسایی و عرفان پهلوانی به صورت ضبط شده برگزار شد و نمایش‌های اجرا شده صحنه‌ای مورد تحلیل و بررسی کارشناسان قرار گرفتند. در این بخش هم برگزاری جلسات مورد اقبال هنرمندان و مخاطبان قرار گرفت.

اختتامیه جشنواره تئاتر منطقه_ای سهند

تاجبخش فناییان (مدرس تئاتر، کارگردان و پژوهشگر)، حسین مسافرآستانه (کارگردان و بازیگر تئاتر) و منصور حمیدی (مدرس و پیشکسوت تئاتر تبریز)، داوران بخش صحنه‌ای و علی ایزدی (پژوهشگر و مدرس تئاتر)، مسعود موسوی (پژوهشگر و مدرس تئاتر) و سیدوحید فخرموسوی (بازیگر و کارگردان تئاتر)، داوری بخش خیابانی جشنواره منطقه‌ای سهند (تبریز) را بر عهده داشتند.

طبق آمار اعلام شده از سوی ستاد برگزاری جشنواره در شهر تبریز، در بخش صحنه‌ای و خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند از 17 تا 20 دی، حضور بیش از ۶۰۰۰ مخاطب به ثبت رسیده است که این خود نویددهنده پویایی و رشد تئاتر در استان آذربایجان شرقی و نیز دستیابی این رویداد به یکی از اهداف ابتدایی خود یعنی ایجاد نشاط میان مردم و تعامل موثر مابین هنرمندان عرصه های مختلف تئاتر کشور با مخاطبان است.

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، در چهار بخش استان فارس (پارس)، خراسان رضوی (خاوران)، سمنان (راه ابریشم) و آذربایجان شرقی (سهند)، دی 1402 برگزار شد که برگزیدگان این رویداد، به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌شوند.

تصاویر جشنواره تئاتر منطقه_ای سهند

عکس جشنواره تئاتر منطقه_ای سهند

کدخبر: 962598 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟