مگر نظارت بر شبکه‌های نمایش خانگی، تا به امروز بر عهده چه کسی بوده است؟

به گزارش رکنا، بیانیه بسیج دانشگاه امام صادق در خصوص تصویب ماده واحده تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر به شرح زیر است:

در روزهای اخیر، برخی رسانه‌ها پیرامون تفاهم‌نامه میان وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما، حاشیه‌ساز شدند.

در این میان، تیتر زیر ضریب زیادی پیدا کرد:

 نمایش‌خانگی دست صداوسیما افتاد!

اما چند تا سوال:

 طبق مستندات حقوقی مربوط به این حوزه(مانند قانون اساسی، اساسنامه صداوسیما و ...)، نظارت بر حوزه صوت و تصویر فراگیر، منحصرا بر عهده صداوسیما است. صداوسیما به منظور نظارت و تنظیم ‌گری حوزه صوت و تصویر فراگیر، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر(ساترا) را در سال ۱۳۹۵ تاسیس کرد. این سازمان از ابتدای تأسیس تا به امروز به دنبال نظارت بر این حوزه بوده است که البته با فراز و نشیب‌‌هایی روبرو بوده است. ولی پس از استقرار تیم جدید صداوسیما و دولت جدید عملا جایگاه ساترا در نظام تنظیم‌گری کشور، به تثبیت رسید. هم‌چنین تخصیص بودجه برای ساترا، و قید نام آن در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، باعث تقویت جایگاه حقوقی ساترا گردید.

 لازم به ذکر است که حوزه نمایش خانگی ذیل مفهوم صوت و تصویر فراگیر می‌گنجد و نظارت بر آن به عهده صداوسیما و سازمان ساترا است.

اگر در گذشته هم صداوسیما بر روی نمایش‌خانگی نظارت داشته، پس چرا الان برخی سلبریتی‌ها و جریان‌ها بر علیه صدا و سیما هجمه می‌کنند؟

برخی از این سکو‌های نمایش خانگی و سلبریتی‌ها چون ذی‌نفع این حوزه هستند، در درجه اول به دنبال این هستند که هیچ کس بر روی کار آنها نظارت نداشته باشد تا هر کاری که خواستند انجام دهند و به هیچ کس پاسخگو نباشند. لذا آنها در راستای منافع شخصی خودشان، در مرحله اول در صدد هستند که نظارت هیچ نهادی را بر روی کارهایشان نپذیرند.

در مرحله بعدی وقتی می‌بینند که نمی‌توانند در عرصه فرهنگ به صورت خودمختار و ولنگار عمل کنند، ترجیح می‌دهند به جای صداوسیما، وزارت ارشاد بر روی آنها نظارت داشته باشد. دلیل آن هم این است که صداوسیما یک نهاد حاکمیتی است و تحت تاثیر سیاسی‌بازی ‌ها و جریانات سیاسی نیست. ولی وزارت ارشاد یک نهاد دولتی است و چون وابسته به دولت است، به راحتی می‌تواند تحت تاثیر منافع جریانات سیاسی واقع شود و با عوض شدن دولت‌ها، دچار تغییر رویه شود.

البته ناگفته نماند این تلاش‌ها در جهت تضعیف جایگاه صداوسیما به عنوان نهاد تنظیم‌گر، صرفا از سوی معدودی از بازیگران و فعالان این حوزه بوده و این اقلیت فئودال با پول‌پاشی گسترده در عرصه مطبوعات، خط تضعیف صداوسیما را همچنان پیگیری می‌کند. اما بسیاری از سکوها و سلبریتی‌ها نیز از تفاهم‌نامه میان صداوسیما و ارشاد استقبال کردند. این‌ها در گذشته نیز با ساترا همکاری و تعامل لازم را انجام داده‌اند و در مسیر قانون فعالیت کرده‌اند.

تفاهم‌ میان صداوسیما و وزارت ارشاد در عرصه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر، چه اتفاقاتی را در پی خواهد داشت؟

یکی از چالش‌هایی که ساترا از ابتدای تأسیس با آن روبرو بود، اختلاف نظر با وزارت ارشاد بوده. وزارت ارشاد نیز همواره مدعی تصدی‌گری و نظارت بر روی پلتفرم‌های نمایش خانگی بوده و همین موضوع موجب اختلافاتی میان وزارت ارشاد و صداوسیما شده بود. اما به موجب این تفاهم‌نامه، یک تقسیم کاری میان وزارت ارشاد و صداوسیما انجام شد. پس از امضای این تفاهم‌نامه، این سند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که به منزله قانون تلقی گردد و الزامات قانونی بر آن بار شود.  این مصوبه، باعث شد برگ دیگری به تأییدات و مستندات قانونی صداوسیما در عرصه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر، ضمیمه گردد و جایگاه مشروع و قانونی ساترا، محکم‌تر شود.  هم‌چنین باید از همکاری وزارت ارشاد در این راستا نیز قدردانی کرد که باعث تقویت نهاد تنظیم‌گر در کشور گردید.

 بسیج‌ دانشجویی‌ دانشگاه‌ امام‌ صادق(ع)

کدخبر: 904829 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟