درخواست بازگشایی کتابخانه ملی + نامه به رییس جمهور

به گزارش رکنا ، متن نامه پژوهشگران علمی و فرهنگی در نامه‌ای به رییس جمهور به این شرح است:

رئیس محترم جمهور جناب آقای دکتر حسن روحانی

با سلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبدا.. الحسین (ع)

احتراماً به استحضار می‌رساند مجموعه کتابخانه ملی ایران که همواره محلی مناسب برای انجام مطالعات پژوهشگران و نخبگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری و پزشکان کشور بوده، متاسفانه برخلاف رویکرد دولت حضرتعالی مبنی بر تکریم و تقویت جایگاه پژوهشگران و فرهیختگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دچار مشکلات مدیریتی جدی است. در ماه‌های اخیر کتابخانه ملی متناوباً و بنا بر دستور معاونت کتابخانه ملی به تعطیلی کشانده شده است. متاسفانه در چند ماه گذشته مدیران مجموعه برای بازگشایی این نهاد مهم علمی تلاشی درخور انجام نداده‌اند و گویا تعطیلی‌ها با دریافت حقوق کامل از مالیات مردم بدون خدمت‌رسانی به ارباب رجوع مطلوب مجموعه مدیریت فعلی است. این اقدامات در حالی صورت گرفته است که تمامی مراکز خرید، پاساژها، مترو و اتوبوس و دیگر مراکز خدمت‌رسانی و ادارات و نهادها و سایر اماکن که ریسکشان خیلی بیشتر از کتابخانه ملی هستند از چندین ماه قبل دایر بوده و به ارباب رجوع خدمت‌رسانی می‌کنند.

همان گونه که مطلعید بعد از چندماه تعطیلی، بازگشایی کتابخانه ملی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از دو ماه پیش با پیگیری اعضا به دستور ستاد ملی کرونا صورت گرفته بود و بدیهی است از آنجایی که پروتکل‌های بهداشتی از سوی نخبگان و فرهیختگان به مراتب بیشتر از مردم عادی رعایت می‌شود بستن دوباره تنها کتابخانه ملی و محل علم و پژوهش کشور مشکوک و محل پرسش است. به همین سبب این موضوع آزردگی خاطر بسیاری را برای اعضا و نخبگان علمی و فرهنگی کشور به وجود آورده است. لازم به ذکر است که تعطیلی چنین مجموعه مهمی، خسارات مادی، معنوی و علمی بسیاری را به نخبگان و پژوهشگران و همچنین به علم، فرهنگ، صنعت واقتصاد کشور و منافع جمهوری اسلامی ایران وارد آورده است.

نکته حائز اهمیت این است که گویا این تعطیلی‌های مکرر و همچنین تعطیلی ۴ ماهه کتابخانه از اسفند تا تیرماه کاملاً غیرقانونی بوده است. زیرا پیگیری‌های اعضاء کتابخانه نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای مدیران کتابخانه هیچ گونه دستور یا نامه‌ایی از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صادر نشده و متأسفانه این مجموعه یکصد هزار متر مربعی و چند ده هزار میلیارد تومانی مدت‌هاست که بدون هیچ استفاده و خدمت‌رسانی به پژوهشگران رها شده است و مالیات چندین هزار میلیارد تومانی مردم به هدر می‌رود. لذا این موضوع گلایه بسیار زیاد نخبگان را سبب شده و به همین جهت لازم دانسته شدکه این معضل به اطلاع جنابعالی رسانده شده و از شما درخواست شود تا با مسببین این امر که به کشور و نخبگان اسیب‌های فراوان وارد کردند برخورد لازم و قضایی صورت گیرد.

جناب آقای دکتر روحانی از طرفی طبق بررسی‌های نخبگان کشور و با توجه به شرایط فنی، بهداشتی و محیطی و فضای گسترده به جرات می‌توان گفت کتابخانه ملی ایران کم ریسکترین مکان کشور از لحاظ انتقال بیماری کرونا هست و می‌بایست آخرین مکانی در کشور می‌بود که تعطیل شود، همچنین تمامی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از طرف اعضا که جزء فرهیختگان کشور هستند به طورکامل رعایت می‌شود. قابل ذکر است که در طول دو ماه گذشته و در دوران اوج بیماری کرونا که کتابخانه باز بود، هیچ گزارشی مبنی بر انتقال این ویروس به دیگر اعضا درون فضای کتابخانه اعلام نشده است. مسئولین کتابخانه ملی به جای عمل به دستورات مکرر جناب عالی و مقام معظم رهبری مبنی به رحل مشکلات نخبگان وتسهیل مسیر جهت مطالعه و فراهم کردن امکانات بیشتر برای انها به دنبال تعطیلی این نهاد مهم هستند و حتی حداقلی‌ترین خواسته نخبگان کشور برای استفاده ازیک میز مطالعه را براورده نکردند.

جناب آقای دکتر روحانی تنها یکی از ساختمان‌های کتابخانه ملی ایران صد هزار متر مربع مساحت دارد و تنها ارزش هر متر مربع ملک آن ۷۰ میلیون تومان می‌باشد و از نظر مساحت جز بزرگترین کتابخانه‌های جهان می‌باشد لذا انتظار می‌رود از این ظرفیت و مالیات مردم به نحو احسن و بهینه استفاده شود نه که با بهانه‌های مختلف مدیران کتابخانه ظرفیت مجموعه هدر رود.

متاسفانه این مجموعه که به اندازه یکصد کتابخانه عمومی بزرگ کشور مساحت دارد اما دچار کمبود امکانات متعددی است و در جهانی استوار بر اینترنت، اینترنت بسیار ضعیفی دارد که سرعت آن در قیاس با مراکز مشابه در جهان خجالت آور است. متاسفانه با تصمیمات مدیریت بجای افزایش ظرفیت هر روز ظرفیت کمتر می‌شود و محدودیت‌هایی برای نخبگان کشور گذاشته می‌شود و نهاد متولی افزایش سرانه مطالعه و پژوهش بجای تشویق جوانان به مطالعه و پژوهش و فراهم کردن امکانات برای انها، با ایجاد محدودیت‌ها نخبگان کشور را از کتابخانه، مطالعه و علم و کشور فراری می‌دهند. نتیجه عملکرد چندساله مدیران کتابخانه ملی را به‌راحتی می‌توان دید که سرانه مطالعه کشور جزء پایین‌ترین‌ها در جهان هست. متاسفانه می‌بینیم در طبقات مختلف فضاهای بسیار و سالنهای کم راندمان و بی استفاده بسیار وجود دارد که می‌بایست به سالن مطالعه تبدیل می‌شدند و یا فضای کار اشتراکی و استارت‌آپی و میزهای پژوهشی در یکسری سالن‌های کم راندمان ایجاد می‌شد و به نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان فضایی اختصاص می یافت تاحداقل حمایتی کوچک از انها می‌شد و از فرار مغزها و آسیب به کشور جلوگیری می‌شد. باید گریست که مدیران‌مجموعه مشکلات بسیاری درکتابخانه ملی ایران برای نخبگان ودانشجویان به وجود اورده‌اند که متاسفانه اراده‌ایی از طرف مدیران کتابخانه برای حل ان‌ها نیست وگرنه در یکروز تمام مسائل به‌راحتی حل می‌شد و راندمان مجموعه و بیت المال مردم ده برابر می‌شد.

به همین جهت نخبگان کشور که در این مدت آسیب‌های بسیاری به دلیل تعطیلی‌های مکرر کتابخانه و تصمیمات مدیران کتابخانه متحمل شده‌اند. نظر به اینکه اکثریت اعضا نسبت به مدیریت کتابخانه و همکاران ایشان نقدهای جدی دارند تقاضا دارند با دخالت حضرت عالی از کاهش ساعات خدمت‌رسانی شبانه روزی کتابخانه ملی به بستن تا اطلاع ثانوی برخورد شود. مستدعی است در اسرع وقت نسبت به تجدید نظر در تصمیم غیر عقلانی و مخرب مورد اشاره و بازگشایی کامل و تمام وقت کتابخانه ملی به روال سابق دستور مقتضی را صادر فرمائید.

جناب آقای دکتر روحانی، رییس جمهور منتخب ما، از آنجا که حمایت‌های مکرر شما همواره در کنار نخبگان و دانشجویان کشور بوده و سبب اعتلای مرتبه علمی کشور شده است و نخبگان و دانشجویان و قشر فرهیخته کشور در همه دوران‌ها کنار شما و دولت بوده‌اند، هم اکنون فرهیختگان و نخبگان کشور مامن و پناهگاهی جز شما ندارند و نیازمند یاری و حمایت شما هستند تا تمام مسائل در یکروز حل شوند. همچنین با توجه به مفاد قانون اساسی و دستورات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر تشویق جوانان به مطالعه و کتابخوانی و فراهم کردن امکانات برای آنها از جنابعالی تقاضا می‌گردد جهت برقراری موارد ذیل درون کتابخانه ملی که از مهمترین خواسته‌های حداقلی و به‌حق نخبگان می‌باشد، درصورت امکان، لطف نموده و دستورات لازم را صادر فرمایید:

افزایش ساعات کاری کتابخانه تا ساعت ۲۴ به صورت روال سال‌های گذشته و بهبود امکانات رفاهی و سالنهای مطالعه

بازگشت شیفت شب کتابخانه به منظور جلوگیری از ازدحام اعضاء در ساعات محدود کنونی و به دلیل اینکه بسیاری از نخبگان کشور به دلیل مشغله‌های کاری و تحصیلی فقط در شب می‌توانند به کتابخانه بیایند و مطالعه و پژوهش کنند.

اختصاص شیفت شب به همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بدون هیچ تبعیض و محدودیتی و تشویق انها به مطالعه

امکان استفاده اعضاء از منابع شخصی خود جهت سهولت در پژوهش و مطالعه و کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا

رفع تعلیق عضویت برخی از نخبگان کتابخانه که به دلیل اعتراض به تعطیلی، متأسفانه غیرقانونی تعلیق شده‌اند و برخورد با مدیران متخلف و کمیته عضویت کتابخانه و همچنین من بعد تعلیق و ستاره دار شدن نخبگان کشور خارج از دستور قضایی نباشد تا مدیران کتابخانه مثل گذشته از اختیارات خود و امکانات دولتی سو استفاده نکرده و خفقان ایجاد نکنند.

استفاده از ظرفیت‌های خالی درون کتابخانه ملی با توجه به کمبود فضای مطالعه و افزایش روزافزون تعداد اعضای نخبه

با توجه به فضاهای بسیار کتابخانه اختصاص سالن‌های بیشتری به فضای مطالعه و اختصاص سالن‌های کم راندمان به محیط استارت اپی و دانش بنیان و فضای کار اشتراکی به تیم‌های نخبه و حمایت علمی مادی معنوی از انها و بهبود امکانات

تسریع در الکترونیکی شدن تمام منابع کتابخانه و دسترسی اینترنتی به همه منابع با توجه به شیوع ویروس کرونا

تعطیل نشدن این نهاد علمی در آینده با توجه به اینکه کتابخانه ملی کم ریسکترین مکان کشور هست و تنها در صورتی تعطیل شود که بانک‌ها تعطیل شوند وکاهش روزهای تعطیل یا نیمه تعطیل کتابخانه با توجه به تعداد زیاد و مازاد کارمندان

تغییر و تحول در مدیریت کتابخانه ملی و برکناری مدیران ناکارآمد و متخلف و رسیدگی به وضعیت به‌کارگیری آقای دکتر فریبرز خسروی که این شائبه وجود دارد که برخلاف تمام قوانین کشوری و بازنشستگی باز به کارگیری شده است.

پیشاپیش از بذل توجه و حسن همکاری شما کمال تشکر و قدردانی را داریم.

جمعی از نخبگان و پژوهشگران علمی و فرهنگی کشور

منبع:انصاف نیوز

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 600976 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟