معرفی بنیانگذار «نوبل ایرانی» در مستند «صفر و بی نهایت»/ زندگی‌نامه شاخص‌ترین واقف علمی کشور به تصویر کشیده می شود

به گزارش رکنا ، مهندس حیدر ارشدی با بیان ضرورت معرفی هرچه بیشتر شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذار وقف علمی همچون مرحوم «حسینعلی البرز» به مردم کشورمان گفت: مجموعه‌ای دو قسمتی (۴۵ دقیقه‌ای) پیرامون همین موضوع در حال تولید است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با اشاره به فیلمنامه این مجموعه که «صفر و بی نهایت» نام دارد، افزود: موضوع این مجموعه، گذری بر زندگی پر فراز و نشیب «حسینعلی البرز»، در طول دوران زندگی وی است.

مهندس ارشدی به منابع استفاده شده در این مستند شامل اسناد موجود در بنیاد فرهنگی البرز، کتاب چهره ماندگار وقف به قلم منوچهر فقیه و روزنامه‌های اطلاعات و کیهان اشاره کرد که توسط مهدی ضحاکی و سجاد فرامرزی کارگردانی شده است.

نوبل

وی در پایان افزود: تصویربرداری از افرادی که مرحوم «حسینعلی البرز» را درک کرده‌اند و دانشجویان و افراد موفقی که از بنیاد البرز جایزه گرفته‌اند و همچنین بازسازی زندگی موسس بنیاد فرهنگی البرز از دوران کودکی تا لحظه مرگ و پیشرفت بنیاد بعد از انقلاب اسلامی در بیش از ۲۰ لوکیشن مختلف، از مراحل ساخت مجموعه «صفر و بی نهایت» است که سجاد فرامرزی تهیه‌کننده آن است و جلیل فرجاد نقش مرحوم «حسینعلی البرز» را در مجموعه «صفر و بی نهایت» بر عهده دارد؛ ضمن اینکه علی صابری و بنیامین صفاپور از دیگر بازیگران این مجموعه هستند.

فیلم برای بنیانگذار نوبل ایرانی

لازم به ذکر است بنیاد فرهنگی البرز با هدف‌‌‌ ترویج فرهنگ و دانش کشور، سال ۱۳۴۲ توسط زنده‌یاد مرحوم «حسینعلی البرز» از طریق وقف اموال، تاسیس شده است.

مرحوم «حسینعلی البرز» برای تاسیس این بنیاد تمام اموال خود را «وقف» کرد؛ وی حتی خانه شخصی خود را نیز فروخت و مبلغ آن را به مجموع دارایی‌های بنیاد اضافه کرد و در یکی از اتاق‌های هتل ایرانشهر زندگی کرد.

موسس بنیاد فرهنگی البرز سال‌ها علاوه بر عضویت در نخستین هیئت امنای دانشگاه شریف، تمام تلاش خود را در حمایت از نخبگان ایرانی در تمامی سطوح و مقاطع سنی و علمی از طریق ابداع و اعطای وام شرافتی (بدون ضامن و بهره) به دانشجویان، وام اشتغال بکار فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین ابتکار و اهدای جایزه بنیاد البرز به‌عنوان جایزه نوبل ایرانی به برترین‌های علمی کشور به کار بست.

بنیانگذار «نوبل ایرانی»

بنیانگذار وقف علمی کشور، علیرغم بیماری و منع پزشکان از هرگونه فعالیت، مسئولیت مدیرعاملی بنیاد را با اشتیاق به عهده گرفت و در طی سال‌های حضورش در ایران، مادام‌العمر خود را از دریافت هرگونه حقوق، پاداش و مزایا بابت مدیریت در بنیاد محروم کرد و به عبارتی، علاوه بر وقف تمامی اموال خود، وجود خود را نیز وقف کرد.

فیلم نوبل ایرانی

مرحوم البرز که در سال ۱۳۵۷ برای معالجه و انجام عمل جراحی به کانادا رفته و براساس تجویز پزشکان، به ناچار از ادامه هرگونه فعالیت کاری منع شده بود، طی نامه‌ای در فروردین سال ۱۳۵۸ شمسی محضر امام خمینی(ره)، مسئولیت اداره موقوفه بنیاد فرهنگی البرز را با در نظر گرفتن مواد اساسنامه و وقفنامه به ایشان واگذار نمود و باتوجه به توشیح حضرت امام(ره) به هیأت امناء اوقاف مبنی بر تعیین هیأتی برای رسیدگی و عمل به مندرجات وقف نامه، از آن سال تاکنون، بنیاد فرهنگی البرز تحت نظارت هیئت امنایی سازمان اوقاف و امور خیریه و در راستای عمل به نیّات مترقی واقف از طریق اعطای جایزه، به تشویق جوانان به تحصیل علم و تجلیل از مقام عالمان می‌پردازد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 583690 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟