پروژه تطهیر صهیونیست‌ها در میعادگاه غوطه ور دریای سرخ!

به گزارش رکنا، در فیلم (The Red Sea Diving Resort) یک گروه از اعضای موساد طی عملیات‌های گوناگون هزاران یهودی آواره اتیوپی را از اردوگاه‌های آوارگان در سودان از طریق دریا با کمک نیروی دریای ارتش اسرائیل و در عملیات آخر از طریق هواپیما وارد اسرائیل می‌کنند. محل پوشش این تیم نجات برای انجام عملیات، یک هتل ساحلی کنار دریای سرخ است.

حاشیه‌های مهم از متن

جمله شروع فیلم این است که «یهودیان اتیوپی در آرزوی هزارساله برای رسیدن به اورشلیم بودند.»

- در ابتدای فیلم سعی می‌شود ظلم به یهودیان اتیوپی در قبال عملیات نجات یک کودک و خودکشی یک دختر در مسیر فرار به سمت سودان برای مخاطب بازگو شود.

- در فیلم ادعا می‌شود: ملکه سبا از آفریقا برای دیدن سلیمان به اورشلیم می‌آید و آنجا ازدواج می‌کند؛ این اتفاق موجب می‌شود که نژاد یهودی در آفریقا به وجود بیاید.

- در فیلم تصاویری از صلح کمپ دیوید پخش می‌شود، اما مسئول موساد به قهرمان فیلم که فرماندهی عملیات انتقال یهودیان از سودان به اسرائیل را بر عهده دارد تأکید می‌کند: نخست‌وزیرمان در شرف امضای مهم‌ترین قرارداد عمرش هست، اما نمی‌تواند لذت ببرد، چون قبیله‌ای از ما در آفریقا در حال کشته شدن هست!

- در پرواز تیم موساد به سودان، مهماندار که خودش از اعضای موساد است می‌گوید که از کیف مسئول حسابداری سازمان آزادی‌بخش فلسطین که یکی از مسافران پرواز است، اسکن گرفته است.

- در فیلم سعی می‌شود بر یهودی بودن آوارگان اتیوپی تأکید فراوانی شود. در بخش‌های مختلفی از دیالوگ فیلم تأکید می‌شود که یهودیان فلاشا تفاوت‌هایی با افرادی که عملیات می‌کنند (سفیدپوستان موساد) تفاوت دارند؛ اما بار‌ها بر هدف مشترکشان یعنی رسیدن به خانه (اسرائیل) تأکید می‌شود.

- یکی از نکات جالب فیلم آن است که سناریو به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که تیم موساد طی دوران حضورش در سودان هیچ‌گونه سلاح سرد و گرم همراه ندارد و داستان به‌گونه‌ای پیش می‌رود که جز خفه کردن یک سرباز سودانی در آستانه لو رفتن ۴۰۰ یهودی فلاشا هیچ خشونتی از تیم موساد دیده نمی‌شود.

- یک مرحله در میانه فیلم و یک‌بار هم در انتهای فیلم، شخصی در سفارت آمریکا که از نیرو‌های سازمان سیا می‌باشد، تیم را از بن‌بست و مرگ نجات می‌دهد. در انتهای فیلم فرد آمریکایی با فراهم کردن یک هواپیمای آمریکایی در فرودگاه متروکه انگلیسی، آخرین جمع از یهودیان اتیوپی را که در آستانه لو رفتن هستند را نجات می‌دهد. حضور شخصی وی در هواپیما از نکات جالب‌توجه است.

در فیلم مؤلفه یهودیت و اسلام بسیار پررنگ است. در حالی که هیچ نمادی از اعمال و باور‌های یهودیت و اسلام نمایش داده نمی‌شود، اما بار‌ها بر هویت یهودی و آرزوی بازگشت به وطن آنان تأکید می‌شود.

-، اما در مقابل مسلمانان و ارتش سودان رشوه‌گیر و شهوت‌ران، قاچاق کننده دختران به جده و ظلم کننده به زنان نشان داده می‌شود.

- در پایان فیلم تصاویر واقعی ورود مهاجرین یهودیان اتیوپی‌ای به فرودگاه بن‌گوریون در دهه ۸۰ میلادی پخش می‌شود.

- قهرمانان فیلم، یعنی اعضای تیم موساد هرکدام با چالشی از زندگی شخصی، خانوادگی و شغلی روبرو هستند، اما علی‌رغم فشار مسئول موساد در برهه‌های گوناگون برشدنی نبودن عملیات یا پایان مأموریت، از خودگذشتگی کرده با انگیزه نجات یهودیان آواره به عملیات ادامه می‌دهند.

چرا یهودیان اتیوپی‌ای یا فلاشا؟

اما سؤالی که ایجاد می‌شود آن است که چرا باید برای یهودیان اتیوپی تبار اسرائیل فیلم ساخته شود.

امروزه بیش از ۱۲۰ هزار اتیوپیایی‌تبار در فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند که حدود ۲ درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. از این جمعیت، تنها یک‌سوم آن‌ها متولد خود سرزمین‌های اشغالی هستند و مابقی آن‌ها، از آفریقا مهاجرت نموده‌اند. پس از تشکیل رژیم صهیونیستی، در اصالت آیین اتیوپی‌ها بحث‌های زیادی رخ داد و تردید ایجاد شد و به نظر رهبران صهیونیست، آن‌ها یهودیانی «راستین» نبودند؛ لذا در ابتدا از زندگی در اراضی مقدس منع شدند. این ممنوعیت تا سال ۱۹۷۵ ادامه داشت، اما در این سال اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت این رژیم، یهودیان فلاشا را به رسمیت شناخت و ممنوعیت مذکور برداشته و یهودیان اتیوپیایی از «حق» مهاجرت به سرزمین مقدس برخوردار شدند.

بر طبق جدیدترین آمار‌های وزارت رفاه و خدمات اجتماعی رژیم صهیونیستی، حدود ۷۵ درصد از خانواده‌های اتیوپیایی زیر خط فقر زندگی می‌کنند. دوسوم از آن‌ها- و در برخی از شهر‌ها نزدیک به ۹۰ درصدشان- محتاج کمک‌های دولتی و اعانات برای گذران زندگی خود هستند. نرخ بیکاری در میان آن‌ها نزدیک به ۷۰ درصد است و تنها ۲۱ درصد از نوجوانان اتیوپیایی شرایط حضور در دانشگاه‌ها را پیدا می‌کنند.

امروزه یهودیان اتیوپی بسیار از زندگی خود ناراضی‌اند. یکی از دلایلی که فلاشا‌ها را به سوی اعتراض سوق داده تصویب قانون دولت-ملت یهود است. این قانون در بند نخست به تعریف آنچه «دولت اسرائیل» نامیده شده می‌پردازد. «اسرائیل» یک سرزمین برای «قوم یهود» بر اساس حق طبیعی، فرهنگی، دینی و تاریخی معرفی می‌شود. تأکید بر قوم یهود به‌جای آیین یهود، نژادپرستانه بودن این قانون را کاملاً عیان می‌کند. ضمن آنکه طبیعی، مذهبی و تاریخی دانستن سرزمین فلسطین برای قوم یهود کاملاً امری ضد حقوقی و ضد انسانی حتی بر اساس تمام قطعنامه‌های سازمان ملل، شورای امنیت و یونسکو است. در این بند تأکید شده حق تعیین سرنوشت «اسرائیل» تنها منحصر به قوم یهود است؛ این ادعا به معنای نادیده گرفتن و کنار گذاشتن اعراب یهودی، دروزی‌ها و حتی یهودیان فلاشا و آفریقایی است که اکثر صهیونیست‌ها آنان را از قوم یهود نمی‌دانند.

چرا این فیلم در ۲۰۱۹ ساخته شد؟

در سال ۲۰۱۹ سرزمین‌های اشغالی شاهد درگیری و اعتراضات وسیعی بود. این اعتراضات از سوی یهودیان اتیوپیایی‌تبار که به فلاشا مشهورند دنبال می‌شد. هزاران نفر از معترضان در فلسطین اشغالی در واکنش به کشته شدن یک جوان ۱۹ ساله توسط یک افسر پلیس رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند. معترضان می‌گویند یک افسر صهیونیست جوانی ۱۹ ساله را در جریان درگیری خیابانی او با یک نوجوان ۱۳ ساله به قتل رسانده است.

به باور فلاشا و خانواده مقتول فرزندشان به دلیل آنکه تنها یهودی اتیوپیایی و سیاه‌پوست بوده به دنبال یک جدال کوچک از ناحیه سینه هدف گلوله قرارگرفته و به قتل رسیده است.

انتشار وسیع فیلم‌های تظاهرات یهودیان فلاشا و سیاه‌پوستان در سرزمین‌های اشغالی در فضای مجازی نشان‌دهنده حجم گسترده نارضایتی نهادینه‌شده این طیف از جامعه صهیونیستی است. به باور برخی طی دوره ۷۰ ساله موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی این اعتراضات بزرگ‌ترین در نوع خود از سوی یهودیان (نه فلسطینیان) بوده است.

لازم به ذکر است که اعتراضات تظاهرات اتیوپیایی‌تبار‌های یهودی مسبوق به سابقه است. در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ انتشار ویدیوی ضرب و شتم یک جوان سرباز سیاه‌پوست توسط دو مأمور سفیدپوست پلیس، بیش از دو هزار تن از سیاه‌پوستان آفریقایی‌تبار در بیت‌المقدس و تل‌آویو را به خیابان‌ها کشاند. تظاهرات کنندگان کشته شدن این جوان اتیوپیایی را دلیلی بر بی‌اهمیتی به مهاجران اتیوپیایی خواندند.

جمع‌بندی

این فیلم سعی کرده است با قهرمان نشان دادن یک عضو موساد، یهودیان فلاشای آفریقایی را هم در خانواده اسرائیل جا دهد و در حاشیه این مسئله به کلیدواژه همیشگی «آوارگی یهود» و «ظلم به یهود در تاریخ» بپردازد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 554630 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟