برای ساخت یک فیلم یا داستانی که بتواند به تصویر کشیده شود به یک فیلمنامه خوب نیاز است در برخی چهره‌های مشهور در بخش کارگردانی بسیاری از مشاهیر در جایی که الان هستند، نبودند مگر در همکاری با نزدیک‌ترین مکمل خود یعنی نویسندگان.

یک پروژه خوب با یک داستان، روایتگری، موضوع، دیالوگ و تمام اجزایی که بین کارگردان و نویسنده وجود دارد رقم خواهد خورد. بعضی از این روابط به شدت قوی هستند که باعث خلق آثار ماندگاری شده اند. در ادامه به معرفی ترکیب معروف نویسنده و کارگردان در سینمای جهان می‌پردازیم.

شاخص‌ترین ترکیب های کارگردان و نویسندگان معروف

۱) پل شریدر، مارتین اسکورسیزی

فیلم‌های شاخص: راننده تاکسی، گاو خشمگین، آخرین وسوسه مسیح

پل شریدر یک کارگردان قهار است، او اولین کار نویسندگی اش را در هالیوود با اسکورسیزی آغاز کرد که در آن زمان به دنبال پیدا کردن یک فیلمنامه خوب بود. آن‌ها علاقه خود به سینما را به اشتراک گذاشتند و فیلم راننده تاکسی با بازی رابرت دنیرو را خلق کردند. این دو تا به امروز دوستی خود را ادامه داده اند. شریدر می‌داند که چگونه یک فیلم نامه بنویسد و متن‌های او برای فیلمسازی ساخته شده اند. اسکورسیزی هم به خوبی آن را به تصویر می‌کشد حال میخواهد نقش یک بوکسور باشد و یا نقش عیسی مسیح؛ آخرین همکاری این دو مربوط به «احیای مردگان» است.

شاخص‌ترین ترکیب های کارگردان و نویسندگان معروف

۲) تونیو گوئرا، آندری تارکوفسکی

فیلم‌های شاخص:نوستالژی، سفر در زمان

همکاری این دو تنها یک سال بود و یک فیلم بلند و یک فیلم مستند نتیجه آن بود، این دو، زوج خوبی را تشکیل داده بودند. آن‌ها فیلم سینمایی «نوستالژی» داستان یک مرد تبعیدی در ایتالیا را روایت می‌کردند. گوئرا همکاری‌های زیادی با کارگردان‌های بزرگ اروپایی مثل فلینی، آنتونیو و برادران تاواینا داشته است، اما با تنها فیلمی که با تارکوفسکی همکاری کرد به شهرت رسید.

شاخص‌ترین ترکیب های کارگردان و نویسندگان معروف

۳) چزاره زاواتینی، ویتوریو دسیکا

فیلم‌های شاخص:واکسی، دزدان دوچرخه، گل آفتابگردان

در کل جنبش نئورئالیسم ایتالیا، هیچکس به اندازه زاواتیتی و دسیکا به پیشرفت سینمای این کشور کمک نکرده است. اولین همکاری آن بر روی هدف‌ها و اتفاقاتی که برایشان در بعد از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد تمرکز دارد. آن‌ها در بیش از ۲۰ فیلم سینمایی با یکدیگر همکاری کرده اند. زاواتینی با فیلمسازان ایتالیایی و فرانسوی همکاری داشته و دسیکا هم با نویسندگان بزرگی کار کرده است، اما آن‌ها به کمک هم صنعت سینمای ایتالیا را نجات داده اند.

شاخص‌ترین ترکیب های کارگردان و نویسندگان معروف

۴) کریشتوف پسیوچ، کریشتوف کیلوفسکی

فیلم های شاخص: پاینی نیست، ده فرمان، سه گانه رنگ ها(آبی سفید قرمز)

هر دوی آن‌ها بر روی فیلم‌های فیلسوفانه و رکورد‌های انسانی تمرکز داشته اند که یا در کشور خودشان، لهستان، و یا در خارج از آن بوده است. کیلوفسکی بعد از شروع کردن حرفه اش با پسیویچ که در آن زمان یک وکیل بود به اوج کار خود رسید.

کیلوفسکی توانایی این را داشت که یک فیلم کاملا شاعرانه را از فیلمنامه‌های پسیویچ بسازد، در برهه کوتاهی از زمان، آنها زبان مختص به خودشان را ساخته بودند. همکاری این دو در زمانی که مشغول ساخت سه گانه «بهشت، جهنم و بزرخ» بودند به دلیل درگذشت کیلوفسکی  به پایان رسید.

شاخص‌ترین ترکیب های کارگردان و نویسندگان معروف

۵) چارلز لدرر، هاوارد هاوکز

فیلم‌های شاخص: منشی همه کاره او، جنگ

می توان گفت هاوارد تنها کسی است که از فیلم‌های اکشن به فیلم‌های هیجان انگیز، وسترن، کمدی و ژانر‌های دیگر جهش می‌کند. دلیل اینکه او با کمدی هایش معروف است بیشتر به دلیل نویسنده اش یعنی چارلز لدرر است. دیالوگ‌های خوب، شخصیت‌های شوخ طبع و صحنه‌هایی که مخاطب را بار‌ها و بار‌ها به خنده می‌آورد محصول کار این نویسنده برای هاوکز بود. با وجود اینکه زوج‌های دیگری در هالیوود مثل جان فورد و فرانک نوگنت، همکاری‌های خوبی داشتند، اما هیچگاه نتوانستند از ترکیب لدرر و هاوکز پیشی بگیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 495268 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟