«بانوی عمارت» با خانه طباطبایی‌ها چه کرد؟+عکس

همه چیز از یک دروغ یا شاید بهتر است بگوییم صحنه سازی شروع شد.

صحنه سازی برای اینکه عوامل سازنده یک سریال تاریخی با خیال راحت بتوانند صحنه دلخواه خود را در خانه‌ طباطبایی‌ها که به «عروس خانه های ایران» شهرت دارد،‌ پیاده کنند.

شاید اجاره شبی 10 تا 20 میلیون تومانی آنقدر وسوسه کننده بوده که شهرداری کاشان حاضر شده با نصب یک بنر دروغین با عنوان «تعطیلی خانه طباطبایی‌ها به دلیل مرمت» به صورت موقت این خانه تاریخی را که جزو جاذبه‌های گردشگری کاشان به شمار می‌رود، به صورت موقت تعطیل کند.

البته پس از این اتفاق و با اعتراض سازمان میراث فرهنگی بنر دروغین برداشته و جای آن بنر دیگری با توضیحاتی منطقی تر نصب می‌شود.

نسبت به بنر دروغین اعتراض کردیم

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در این خصوص گفت: اجازه فیلمبرداری در بناهای تاریخی یک آئین‌نامه دارد که باید رعایت شود.

وی افزود: ما یک ضابطه کلی داریم که بنا بر این ضابطه اگر کسی بخواهد در بنا مرمت یا دخالتی انجام دهد باید با اجازه میراث فرهنگی صورت گیرد.

طالبیان با تأکید بر اینکه همه باید برای حفظ بناهای تاریخی تلاش کنند و اگر در این میان پول حرف اول را بزند، خلاف است، گفت: قطعاً اگر مورد این چنینی ببینیم با آن برخورد می‌کنیم. همه چیز باید بر اساس تفاهم‌نامه و آئین‌نامه جلو برود و یکسری اصول و ضابطه رعایت شود تا اثر تاریخی صدمه‌ای نبیند. برای مثال نباید به کالبد بنا آسیبی وارد شود.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: در واقع آئین‌نامه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم یکسری نبایدها را مطرح کرده که باید به آنها عمل شود،‌ وظیفه کارشناسان و ناظران ما در استان‌ها هم این است که به طور مرتب بازدید خود را انجام دهند و اگر در جایی تخلفی را مشاهده کردند با آن برخورد کنند و قطعاً مالک یا بهره‌برداری که مسئول ملک تاریخی است در صورت تخلف در لیست سیاه قرار می‌گیرد.

وی در خصوص اینکه شهرداری کاشان ابتدا اقدام به نصب بنا با عنوان مرمت کرده است، گفت: این اقدام غلط است و ما در میراث فرهنگی چیزی جز حقیقت نداریم آنها می‌توانند به راحتی بگویند در یک تاریخ مشخص به دلیل فیلمبرداری بازدیدکننده نمی‌تواند در بنا حاضر شود.

طالبیان گفت: ما نسبت به این موضوع اعتراض کردیم و در راستای اعتراض‌های صورت گرفته بنر صوری برداشته و اطلاعیه اصلی نصب شد.

دستورالعمل شفاف نداریم

ولی تیموری معاون گردشگری کشور هم عنوان کرد: ما معتقدیم که باید از بناها بهره‌برداری صورت گیرد و پولی که از این طریق به دست می‌آید خرج خود بنا شود اما در این راستا باید قوانین و مقرراتی وجود داشته باشد.

وی گفت: در همه جای دنیا چنین است که قراردادی می‌نویسند اما صرفاً چیزی که وجود دارد این است که اگر قرار است تعمیر یا مرمتی صورت گیرد باید با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح باشد.

تیموری با تأکید بر اینکه اینگونه اقدامات باعث رونق گردشگری و جاذبه مناطق گردشگری می‌شود، گفت: البته باید به این نکته توجه کنیم که برای این معرفی یکسری مقررات لازم است، عدم شفافیت به دلیل نبود دستورالعمل است، ما باید دستورالعمل داشته باشیم که صفر تا 100 بهره‌برداری از یک اثر مشخص باشد.

معاون گردشگری با بیان اینکه داشتن دستورالعمل شفاف باعث می‌شود که هر دو طرف یعنی مالک اثر و ناظر تکلیف خود را بدانند، گفت: ما باید روی این موضوع حساسیت نشان دهیم اما متأسفانه در این زمینه کم‌کاری داشته‌ایم.

وی ادامه داد: من زمانی که در اداره کل نظارت بودم 32 دستورالعمل را تدوین کردم تا در 31 استان کشور کارهای نظارتی بر اساس این دستورالعمل‌ها پیش برود. بنابر این هم در حوزه گردشگری و هم در حوزه میراث فرهنگی باید به این موضوع بیشتر توجه شود.

دریافت تضمین مالی از عوامل «بانوی عمارت»

سیدمهدی رضوی‌زاده مدیر حوزه گردشگری شهرداری کاشان در خصوص اتفاقات صورت گرفته در زمان سریال «بانوی عمارت»، گفت: فیلمبرداری سریال از مهرماه آغاز شد و قرار شد تا پایان سال ادامه داشته باشد اما یک مقدار کار گروه فیلمبرداری زودتر تمام شد.

وی افزود: در یک مقطع زمانی سکانس‌ها‌یی که مربوط به عروسی در حیاط بود محدودیت بازدید ایجاد کرد چرا که اکسسوارها جلوی راه را می‌گرفتند و گروه فیلمبرداری هنگام ضبط سکانس نیاز به سکوت داشتند. بنابر این دو تا سه هفته بازدید از خانه طباطبایی‌ها با محدودیت مواجه شد. البته فیلمبرداری در زمانی صورت گرفت که تایم بازدید از این مجموعه‌های تاریخی کم بود زیرا اوج بازدیدهای ما در ماه‌های فروردین و اردیبهشت است.

رضوی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا تجهیزات نصب شده از سوی گروه فیلمبرداری در خانه طباطبایی‌ها آسیب‌زا نبوده است گفت:‌به نظر نمی‌رسد این تجهیزات آسیبی به بنا وارد کرده باشد زمانی که طراح سریال بانوی عمارت با ما وارد صحبت شد ما بنا را بر این گذاشتیم که به بنا آسیب وارد نشود و برای این موضوع از آنها تضمین گرفتیم.

مدیر حوزه گردشگری شهرداری کاشان در پاسخ به این سوال که مبلغ تضمین دریافتی چقدر بود؟گفت: این موضوع در حوزه مالی و درآمدی بوده و من از آن اطلاعی ندارم اما رقم تضمین آنقدری بوده که اگر به بنا آسیبی وارد می شد آن را جبران کند.

هدف ما معرفی جاذبه‌هایی تاریخی کاشان در قالب گردشگری سینمایی بود

وی با بیان اینکه ما برای فیلمبرداری در خانه طباطبایی‌ها و سایر بناهای تاریخی کاشان مراجعه‌کننده زیادی داریم، گفت: با خیلی از این درخواست‌ها موافقت نمی‌شود اما باید بدانیم که این اقدام در راستای گردشگری سینمایی است و سریال‌هایی همچون «امام علی(ع)»، «مسافری از ری» هم در بناهای تاریخی فیلمبرداری شده بودند که منجر به معرفی این بناها می‌شود.

رضوی‌زاده با توجه به اینکه در اطراف خانه طباطبایی‌ها چند بنای دیگر همچون خانه عباسی‌ها، خانه بروجردی‌ها و حمام سلطان میراحمد وجود دارد، در زمان فیلمبرداری اگر توریستی برای بازدید می‌آمد ابتدا به بناهای دیگر راهنمایی می‌شد و پس از یکی دو ساعت در خانه طباطبایی‌ها برای بازدید به روی بازدیدکنندگان باز می‌شد.

مدیر حوزه گردشگری شهرداری کاشان با تأکید بر اینکه هیچ صحنه‌سازی صورت نگرفته بود، گفت: پس از انجام کار هم کارشناسان شهرداری و هم کارشناسان میراث فرهنگی از بنا بازدید و عنوان کردند که هیچ آسیبی به خانه تاریخی طباطبایی‌ها وارد نشده است.

وی در واکنش به صحبت یک خبرنگار مبنی بر اینکه شما با یک تیر دو نشان زدید و علاوه بر قرارداد مالی تبلیغ بناهای تاریخی کاشان را هم گرفتید، گفت: به هر حال بار مالی به همراه داشت اما هدف ما این بود که مجموعه‌های تاریخی کاشان بیشتر معرفی شود، اما در این راستا اینکه گروه سازنده چه کاری انجام می‌دهد هم برای ما مهم بود.

پس از اعتراض ما محدودیت بازدید برداشته شد

مهران سرمدیان سرپرست اداره میراث فرهنگی استان کاشان اظهار داشت: خانه طباطبایی‌ها زیر نظر شهرداری است اما ما مخالف این بودیم که در این خانه به روی گردشگر بسته شود و این موضوع را به شهرداری هم اعلام کردیم.

وی افزود: به همین جهت پس از اعتراض ما محدودیت بازدید برداشته شد. خانه‌های تاریخی چه در اختیار شهرداری و چه در اختیار مالک خصوصی باشد باید برای هرگونه مرمت و تعمیرات از میراث فرهنگی اجازه بگیرند.

سرمدیان تصریح کرد: سال قبل که عوامل سریال «بانوی عمارت»‌ برای تصویربرداری به کاشان آمدند میراث فرهنگی ورود کرد و اجازه نداد که این خانه تعطیل شود به همین جهت پنج‌شنبه و جمعه در خانه برای بازدیدکنندگان باز بود و در مواقع ضروری که قرار بود سکانسی ضبط شود یکی دو ساعت بازدیدها کنسل می‌شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی استان کاشان گفت: در هر صورت کارشناسان میراث فرهنگی از خانه طباطبایی‌ها بازدید کردند و مشخص شد که هیچ آسیبی به بنا و گچبری‌های این خانه وارد نشده است.

«بانوی عمارت» به کارگردانی عزیزالله حمیدن‍ژاد و تهیه‌کنندگی مجید مولایی، عاشقانه‌ای را در مقطعی از تاریخ قاجار روایت می‌کند و در لایه‌های زیرین به شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان می‌پردازد.

این سریال هر شب ساعت 20:45 از شبکه 3 سیما به روی آنتن می‌رود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443747 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟