این فیلم سیاسی دنیا را تکان می‌دهد + عکس

آن فیلم که از اول آذرماه در سطح جهان اکران عمومی هم می‌شود، کار تازه جیسن ریتمن کارگردان تقریباً جوان امریکایی به‌ نام «پیشتاز» است که برزندگی پرغوغا و ویران شده گری هارت تمرکز دارد. گری‌هارت سرکرده حزب دموکرات در انتخابات درون حزبی در نیمه دوم دهه 1980 به شمار می‌آمد و طبعاً رقیب جورج بوش فرد برگزیده جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1988 امریکا شد و پیش‌بینی صائب و قابل درک اکثر ناظران این بود که وی به لطف تازگی افکار و جوان‌تر بودنش نسبت به بوش که یک کهنه سیاستمدار سنتی نشان می‌داد، با آوردن آرای لازم در نوامبر آن سال و با درهم کوبیدن «بوش پدر» رئیس‌جمهوری امریکا خواهد شد.

اما افشای وسیع ارتباط وی با یک زن جوان به‌نام دونارایس و چاپ عکس‌های آنها در یک کشتی کوچک تفریحی همه برتری وی را در یک چشم‌به‌هم زدن محو کرد و رسوایی حاصله باعث سقوط Fall شدید و حذف هارت و استیصال کل حزب دموکرات و پیروزی آسان بوش و اختصاص یافتن عنوان ریاست جمهوری به وی شد و دموکرات‌ها فقط چهار سال بعد از آن توانستند توسط بیل کلینتون کاخ سفید را که از 1980 توسط رونالد ریگان جمهوریخواه شده بود از آنها پس بگیرند.

تکذیب و سکوت

هارت که اینک 81 سال دارد و کنار همسرش در همان ایالت کلرادو- که به‌عنوان سناتوری از آن در انتخابات 1988 شرکت کرده بود- روزگار می‌گذراند، دو هفته پیش در کنار ریتمن فیلم «پیشتاز» را دید و البته چیزی در تأیید یا مخالفت با آن نگفت. او از زمان رو شدن ماجرای دونارایس هم مکرراً رابطه فوق راتکذیب کرده بود اما هرگاه از وی خواسته‌اند در این باره بیشتر حرف بزند، سکوت اختیار کرده است. در هر حال آنچه برای هارت اتفاق افتاد و آنچه در ادوار بعدی انتخابات امریکا شکل گرفته، نشانگر وقوع تغییر اساسی در دو فرآیند است. یکی اینکه مردم در غرب نسبت به افشاگری‌های هر از چندگاه پیرامون مقام‌های سیاسی حساسیت گذشته را نشان نمی‌دهند و اگر 30 سال پیش چاپ چند عکس از هارت باعث بدنامی عظیم و سقوط شدید وی در مهم‌ترین کورس سیاسی و بواقع محو او تا ابد شد، اینک افشاگری‌هایی بشدت بدتر و بزرگ‌تر از آن نیز به حیثیت سیاستمداران غربی لطمه نمی‌زند یا اگر می‌زند از شانس‌های آنان در انتخابات نمی‌کاهد و بی‌تفاوتی امریکایی‌ها درباره خیانت‌های بسیار بیشتر بیل کلینتون به همسرش (هیلاری کلینتون معروف) کشتی انتخاباتی وی را در دوره دوم پیروزی‌اش (در سال 1996) اصلاً واژگون نکرد و همین قضیه نه تنها دونالد ترامپ Trump رئیس‌جمهوری جنجالی 20 ماه اخیر امریکا را در رقابت با هیلاری کلینتون در انتخابات سال 2016 متضرر نکرد، بلکه سبب شد هواداران وی با اندیشه توطئه دموکرات‌هاعلیه حزب ترامپ، او را با بیشترین آرای ممکن به یک پیروزی قاطع در کورس راهیابی به کاخ سفید برسانند.

نزول درجه رسانه‌ها

نکته دوم نزول درجه رسانه‌ها در جنگ‌های ارتباطی‌ای از این قبیل است و یک مثال در این ارتباط بسیار روشنگر است. در اوایل دهه 1970 دو خبرنگار زبده واشنگتن پست با پیدا کردن نشانه‌های متعدد تخلف جمهوریخواهان در ماه‌های منتهی به انتخابات سال 1972 این کشور فشار عمومی بر ریچارد نیکسون رئیس‌جمهوری منتخب را به حدی رساندند که وی در رسوایی بزرگ حاصله (موسوم به واترگیت) مجبور به استعفا از سمت خود در سال 1974 شد اما همان روزنامه وقتی در سال 2016 کوشید با افشای فساد جنسی دونالد ترامپ او را در رقابت با هیلاری کلینتون سرنگون سازد، همان‌طور که پیشتر آمد، تیرش به سنگ خورد. نوع سقوط حرفه‌ای واشنگتن پست هم نشان داد که اگر خبرنگارانش پیشتر ظریف‌ترین خطا‌های سیاسی را کشف و مطرح می‌کردند، امروز با چنگ زدن به تخلفات عادی شده در امریکا عملاً فقط از تضعیف شدید جایگاه خود سخن می‌گویند.

بازی عالی وولورین سابق!

هرطور که به فیلم «پیشتاز» نگاه کنیم و جیسن ریتمن پسر ایوان ریتمن سینماگر موفق دهه‌های 1980 و 1990 امریکا را به خاطر فیلم‌های خبرساز قبلی‌اش رد یا تحسین کنیم، شکی نیست که یکی از عناصر بارز و دلایل اصلی موفقیت «The Front Runner» بازی عالی هیو جکمن استرالیایی درنقش اصلی (گری هارت) است و بعید می‌نماید که از جمع 5 کاندیدای اسکار برترین بازیگر Actor مرد نقش اول سال خارج بماند. او دیگر کاراکتر سطحی وولورین با آن دست‌های چند تیغه‌اش در سری فیلم‌های «مردان ایکس» نیست بلکه مردی است که با بازی حسی‌اش نشان می‌دهد چطور هارت به غلط تصور می‌کرد که زندگی خصوصی او در آن زمان دربست متعلق به خود وی است و با درد هرچه بیشتر فهمید که نامداران چیزی به‌نام زندگی خصوصی ندارند و با ارتکاب هر خطایی هرچه شدیدتر سقوط می‌کنند و در روش‌های سال 2018 هم اگر این سقوط از پست و موقعیت شغلی نباشد، قطعاً سقوط در اخلاقیات است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

جاسوس طلایی اسرائیل کیست؟

پانزده بار خودکشی دختر 14ساله به خاطر ریزش مو + عکس

پسر بختیاری مادر و خواهر خود را به قتل رساند و بعد خودکشی کرد

عکس صورت خونین داور فوتبال / فاجعه در ورزشگاه آبادان +عکس

کلاهبرداری ۲۲ میلیارد تومانی از مردم با پیامک / وزیر ارتباطات خبر داد +عکس

جسد تکه تکه شده 6 قلوها در پارکینگ / مادر بی رحم پس از زایمان قتل عام به راه انداخت + عکس

تجاوز به عروس های جوان هنگام مشاوره زناشویی در اتاق مشاور + عکس

اعتراف 10 زن و مرد در 6 پرونده قتل تهران + فیلم گفتگو با قاتلان

ادعای عجیب داعشی دستگیر شده در روز عاشورا / دختر محجبه چه قولی داده بود؟ + فیلم گفتگو

شرط کثیف مدیرعامل برای پس گرفتن شکایت از همسر ملیحه / باید پیش من بیایی!

بی آبرویی عجیب عروس خانم سر سفره عقد / داماد جا خورد

پدر داماد عاشق عروسش شد و به او تجاوز کرد!

کدخبر: 418270 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟