نشست بررسی زمینه های همکاری مشترک میان شهرداری و دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد

به گزارش رکنا، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست با تشریح تاریخچه این دانشگاه و دستاوردهای ارزشمند آن، به ظرفیت های کم نظیر این دانشگاه و ساختارهای پژوهشی مناسب آن اشاره کرد وگفت: دانشگاه صنعتی اصفهان هم اینک در رتبه بندی یو. اس. نیوز دارای رتبه سوم کشور است و مطابق با رتبه بندی تایمز از سال 2014 تاکنون در بین 800 دانشگاه برتر دنیا و یکصد دانشگاه برتر آسیا قرار داریم.

دکتر سید مهدی ابطحی، با اشاره به اهداف کلان برنامه تحول دانشگاه در افق 10 ساله، دستیابی به مرجعیت علمی در آسیا، سرآمدی در تربیت دانش‌آموختگانی توانمند در تراز جهانی اخلاق مدار و نقش آفرین در توسعه کشور وتأثیرگذارترین دانشگاه کشور در منطقه پیرامونی خود را از جمله مهمترین این اهداف برشمرد.

دانشگاه صنعتی اصفهان

وی افزود: یکی از سه دانشگاه برتر کشور در تحقق جامعه دانایی محور، برخورداری از فضای علمی و فرهنگی پویا و کیفیت‌گرا، بین‌المللی شدن دانشگاه و دستیابی به منابع مالی پایدار، از دیگر اهداف برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به فعالیت بیش از 50 عضو هیأت علمی این دانشگاه در 45 شرکت دانش بنیان، به دستاورد های حوزه نوآوری و فناوری اشاره کرد و افزود: ارائه ایده راه اندازی پارک های علم و فناوری درکشور برای اولین بار، راه اندازی مرکز نوآوری دانشگاه، استقرار مرکز رشد دانشگاه در شهرک، توافق و همکاری نزدیک با شهرک و پیگیری موضوع راه اندازی کریدور علم و فناوری اصفهان را از جمله این دستاوردها است.

دانشگاه صنعتی اصفهان

ابطحی، با اعلام این که در مرکز نوآوری این دانشگاه تاکنون 31 طرح فناور مورد حمایت قرار گرفته است، بیان کرد: از سال 1394 تا کنون 80 پروژه مشترک با شهرداری اصفهان داشته ایم و در سال 1397 نیز در دیگر بخش ها مبلغ 26 میلیارد و 400 میلیون تومان قرارداد ارتباط با صنعت بوده که در سال جاری این مبلغ به 35 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه با تشریح محورهای درآمد پایدار در حوزه تجاری سازی فناوری، به ارایه گزارشی پیرامون گسترش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مشترک و همکاری‌های بین المللی در حوزه انتقال فناوری در دانشگاه صنعتی اصفهان پرداخت و افزود: زمینه های همکاری بسیار مناسبی در دانشگاه و شهرداری اصفهان‌ وجود دارد که از جمله می توان به همکاری در امور بین الملل، حوزه نوآوری، تجاری سازی فناوری، ایجاد پژوهشکده مشترک، همکاری در بخش آموزش های آزاد الکترونیکی و فناوری های مورد نیاز شهرداری اشاره کرد.

دانشگاه صنعتی اصفهان

شهردار اصفهان نیز در این نشست، بابیان این که دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های ایران دربخش صنعت و تکنولوژی حرف اول را می‌زند، گفت: این دانشگاه به خوبی توانسته با تمرکز بر توانمند سازی فارغ‌التحصیلان، کاری کند که وقتی این افراد وارد عرصه های گوناگون می شوند، به عنوان نیروهایی برتر و توانمند شناخته شوند.

دکتر قدرت اله نوروزی، با تأکید بر جایگاه ویژه دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: نگاه این دانشگاه به سمت توسعه پایدار بوده؛ بر محور دانایی حرکت می‌کند و در عرصه‌های بین‌المللی نیز بسیار خوب درخشیده است؛ به طوری که تعداد بالای مقالات ISIدر مجلات معتبر و ارجاعات به مقالات این دانشگاه، نشان‌دهنده اهمیت بالای آن است.

وی با بیان این که دانشگاه صنعتی اصفهان به خوبی توانسته است در پیرامون خود اثربخش باشد و نتیجه‌ این اثربخشی متوجه جامعه گردد، به ایفای نقش ویژه‌ این دانشگاه در ایجاد شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیز اشاره کرد و ادامه داد: همه این موارد نشان دهنده توانمندی و برتری این دانشگاه در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فناوری نسبت به دانشگاه‌های دیگر است.

شهردار اصفهان محیط مناسب پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان را یک فرصت مناسب برای تعامل دوسویه دانشگاه و شهر دانست و تأکید کرد: آثار ومقالات منتشر شده در مجلات معتبر و همچنین کنفرانس‌ها و همایش‌های مختلف در دانشگاه باید در زندگی مردم مشاهده شود و دانشگاه صنعتی اصفهان قطعاً می‌تواند بیش از آنچه تاکنون اثربخش بوده، نقش اساسی در ارتقاء کیفیت زندگی مردم و بهبود وضعیت شهرها داشته باشد.

نوروزی، با بیان این که ارایه نظرات خوب و طرح‌ و برنامه‌های مناسب دانشگاهیان توانمند صنعتی اصفهان می‌تواند منجر به پیشبرد سطح زندگی مردم و اصلاح وضعیت شهر و ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان گردد، افزود: اگر دانشگاه‌ها نتوانند خارج از محیط خودشان اثربخش باشند، مباحث آموزشی و تئوری بی‌اثر خواهد بود.

وی با اشاره به شرایط کنونی کشور و نیاز جامعه در بخش های مختلف، تصریح کرد: با توجه به توانمندی های دانشگاه صنعتی اصفهان برای مهندسی معکوس، می‌توانیم در بخش‌های زیادی مانند قطار شهری و... کارهای جدیدی را آغاز کنیم.

شهردار اصفهان با تأکید بر لزوم بهبود روابط دانشگاه‌ها و مدیریت شهری برای استفاده بیشتر از امکانات برای ارتقای زندگی در شهر، افزود: این نشست موجب تسریع نقش عملی دانشگاه در اثربخشی موضوعات شهری می شود.

نوروزی با بیان این که امکان مقابله با مشکلاتی مانند آلودگی هوا، بدون استفاده از توانمندی دانشگاه‌ها بسیار مشکل است، اضافه کرد: شهرداری در این رابطه کار مشترکی با دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان انجام داده که نتایج اولیه آن آماده ارائه است.

وی با تأکید بر لزوم پذیرش نتایج طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی، گفت: برای حل بسیاری از مسائل فقط مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی مانند دانشگاه‌ها هستند که می‌توانند راهکار ارائه دهند.

شهردار اصفهان، نشست مشترک مسئولین شهرداری و دانشگاه صنعتی اصفهان را نخستین گام برای عملیاتی شدن ایده ها برای رفع مشکلات شهری عنوان و ابراز امیدواری کرد؛ با امضای تفاهم‌نامه و قراردادهای لازم به سرعت بتوانیم برای شهروندان اصفهان کارهای مثبتی را انجام دهیم.

در بخش پایانی این نشست نیز معاونین و مدیران شهرداری اصفهان و مدیران پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان به بحث و بررسی در مورد زمینه های همکاری مشترک پرداختند.

استفاده از ظرفیت دانشگاه در حل مشکلات شهری، لزوم کاربردی شدن مقالات علمی و پژوهشی، کمک دانشگاه به ارتقاءحوزه مدیریت پسماند و تبدیل به انرژی های قابل استفاده، مدیریت آب، دوچرخه های برقی، گردشگری، پژوهشکده مدیریت شهری، حمل و نقل، عمران، خدمات شهری و حوزه فضای سبز از مجله مهمترین پیشنهادهای مطرح شده دو طرف برای توسعه همکاری میان دانشگاه صنعتی و شهرداری اصفهان بود.

گفتنی است: نشست بررسی زمینه های همکاری مشترک میان شهرداری و دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور شهردار، معاونین شهردار و مدیران شهرداری اصفهان و رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، معاونان و مدیران این دانشگاه، عصر امروز شنبه 7 دی ماه به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 529896 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟