ورود جریانات سیاسی به مدارس ممنوع

به گزارش رکنا، مددی مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در امور سند تحول بنیادین گفت: در آموزش و پرورش یک سندی داریم که معروف به سند تحول بنیادین است که این سند در سال 90 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و مبنای هرگونه سیاست‌گذاری در آموزش و پرورش است بخصوص اینکه در سال گذشته تمام زیرنظام‌های این سند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهور رسیده و امروز آموزش و پرورش می‌داند که چه مسیری را باید تا سال 1404 طی کند.

مددی گفت: باید ببینیم چگونه از این سند در راستای تحول در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کشور استفاده کنیم. براساس ادبیات سند تحول، کاری که ما در مدارس انجام می‌دهیم رسمی است. دستگاه تعلیم و تربیت مسؤول کل تعلیم و تربیت در کل کشور نیست و بخشی از جریان تربیت که در مدرسه رخ می‌دهد، است.

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در امور سند تحول بنیادین اظهارداشت: در آموزش و پرورش مسؤول تعلیم و تربیت دانش‌آموزان هستیم و جزء حقوق همه شهروندان است که از تعلیم و تربیت بهره‌مند شوند. ما در آموزش و پرورش مسؤول تربیت عمومی هستیم و تربیت تخصصی کار ما نیست بلکه کار دانشگاه‌هاست. زیرساخت تربیت تخصصی، تربیت عمومی است و به دست آوردن تربیت تخصصی بدون تربیت عمومی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: هیچ پدر و مادری نمی‌تواند بگوید که تشخیص می‌دهم فرزندم مدرسه نرود، این مسأله اجبار است و خانواده‌ای که از مدرسه رفتن فرزند خود جلوگیری کند دولت و قوه قضائیه می‌توانند این قضیه را مورد پیگیری قرار دهد.

مددی اضافه کرد: سند تحول از 2 بخش اساسی تشکیل شده، یک بخش اساسی سند تحول جایی است به نام مبانی نظری سند تحول، که این مبانی نظری سند تحول پشتوانه علمی هر نوع کار در تعلیم و تربیت کشورمان را شامل می‌شود و چهارچوب تعلیم و تربیت اسلامی است.

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در امور سند تحول بنیادین بیان کرد: اینکه مقام معظم رهبری بر اجرای سند تحول تأکید دارند و مطالبه می‌کنند به این دلیل است که مهمترین موارد تحولی در این مجموعه آماده شده و بیانگر فلسفه تعلیم و تربیت، فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران، رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه ما تنها کشوری در جهان اسلام هستیم که دارای یک فلسفه تربیت بومی هستیم، اظهارداشت: متأسفانه وابستگی کشورهای اسلامی غیر از ایرانِ ما به غرب در حوزه تعلیم و تربیت زیاد است. با تصویب سند تحول، ما فلسفه تعلیم و تربیت برآمده از بوم خود را داریم و مسیر جامعه را باید مشخص کنیم و باید به این سمت حرکت کنیم و اگر ما فلسفه بومی نداشته باشیم مجبوریم از کشورهای دیگر تقلید کنیم.

مددی گفت: اکثر کشورهای اسلامی وابستگی فکری دارند یعنی هیچ کشور اسلامی از فرهنگ ملی خود یک مجموعه مدون و کاملی ندارد. اگر می‌خواهید بدانید حرف کشورتان در حوزه تعلیم و تربیت چیست، سند تحول را بخوانید. روح و محتوای تعلیم و تربیت اسلامی که در آموزش و پرورش مبنای عمل است به نام فلسفه تربیتی است.

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در امور سند تحول بنیادین اظهارداشت: اصلی‌ترین موضوع در آموزش و پرورش، فلسفه تعلیم و تربیت است. فلسفه تعلیم و تربیت است که به سؤالات اصلی ما پاسخ می‌دهد. چیستی، چرایی، چگونگی را این فلسفه به ما پاسخ می‌دهد. هر معلمی که این فلسفه را نداشته باشد تصویر روشنی از تعلیم و تربیت نخواهد داشت؛ ما از سایر علوم کمک و به خدمت می‌گیریم برای فلسفه تعلیم و تربیت.

وی در همین رابطه ادامه داد: همین فلسفه است که تجویز می‌کنند آیا از این علوم استفاده کنید یا نکنید. سؤالات اساسی، دیدگاه‌های نظام تعلیم و تربیت همین فلسفه تعلیم و تربیت است. هر برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش باید توجیه‌پذیر باشد و باید پشتوانه نظری سند تحول را داشته باشد. امروز تمام بخش‌های آموزش و پرورش کوشش می‌کنند که نظام فکری خود را از این 3 فلسفه نظری کسب کنند. در این سند تحول همه موارد به شکل مصداقی نیامده است.

مددی با تأکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که روی آن کار می‌شود مبانی حقوقی فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران است، بیان داشت: در مبانی حقوقی، فلسفه تربیت رسمی و عمومی بحثی دارد به عنوان حق تربیت و می‌گوید هر شهروندی که در جمهوری اسلامی ایران متولد می‌شود حقوقی به گردن حاکمیت دارد مانند اینکه ما حق داریم که از امنیت برخوردار باشیم؛ امنیت، حق ما می‌شود و ادا کردن امنیت، وظیفه حکومت است.

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در امور سند تحول بنیادین ادامه داد: یکی از حقوقی که همه شهروندان جمهوری اسلامی دارند حق تربیت است و هرکسی که در ایران متولد می‌شود از حق تربیت برخوردار است و این حق از لحاظ جنبی تا 5-6 سالگی از طرف والدین ادا می‌شود و وقتی پای فرد به جامعه و مدرسه باز می‌شود وظیفه حکومت است.

وی افزود: این مدرسه است که حق تربیت عمومی را برای هر شهروندی ایرانی پاسخگو است. دانش‌آموز حق دارد خدمات تربیتی را دریافت کند که این خدمات متناسب با استعدادهای او باشد، هرکسی که متولد می‌شود دارای استعدادهای گوناگونی است و این حق ایجاب می‌کند که ما در مدرسه خدمات متناسب با استعداد او بدهیم، پس مدرسه کانون اصلی تربیت عمومی است و این تربیت باید ویژگی‌هایی داشته باشد که یکی از این ویژگی‌ها متناسب با استعدادهای دانش‌آموز است. بچه‌های ما از حقوق خود مطلع نیستند که اگر بدانند مطالبه می‌کنند.

مددی ادامه داد: نکته دیگر این مبانی نظری، عدالت است. می‌گوید عدالت ایجاب می‌کند هر فردی متناسب با استعداد و شرایط فردی خود باید خدمات تربیتی از مدرسه دریافت کند بنابراین پرداختن به شناسایی استعدادها و زمینه‌سازی برای پرورش این استعدادها جزء حقوق فرزندان این سرزمین است و پرورش این استعدادها وظیفه جامعه است. ازمنظر سند تول، شناسایی، هدایت و ارائه خدمات تربیتی متناسب با نیازها و سلائق دانش‌آموزان جزء حقوق تربیتی دانش‌آموزان است.

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در امور سند تحول بنیادین با بیان اینکه در فصل سوم که بحث رهنامه است کاملاً تأکید می‌کند که وظیفه آموزش و پرورش و نوع سیاست‌گذاری این وزارتخانه باید به نحوی باشد که در سطح مدارس مورد توجه قرار گیرد، اظهارداشت: بحث دیگر سند تحول، چرخش‌های کلی نظام فعلی برای تحول بنیادین است که 10 چرخش کلان در آموزش و پرورش وجود دارد که مسیرها و ریل‌های آموزش و پرورش را نشان می‌دهد و با ارزیابی این 10 شاخص می‌بینیم که آیا تحول رخ داده یا خیر.

وی ادامه داد: از جمله این 10 شاخص نهادی آموزشی، کنترل بیرونی و ایجاد محدودیت، انحصار انگاری در تربیت و ... است. هر استان و شهرستانی در حد مقدورات خود در این مسیر باید قرار گیرد، نگرانی ما این است که سمت و سوی آموزش و پرورش غلط باشد اما اگر سرعتش کم بود آن قابل جبران است اما اگر جهت و مسیر غلط باشد کاری نمی‌توان کرد. تمرکز پیدا کردن بر کار کردن و غفلت کردن از سایر کارها، غلط است.

مددی گفت: ما باید به تعلیم و تربیت تمام ساحتی و همه جانبه در آموزش و پرورش بپردازیم. ساحت سیاسی‌،کاری به جریانات سیاسی ندارد و ورود جریانات به مدارس ممنوع است ولی دانش آموز باید نسبت به شهر، خانواده و ... تعلق خاطر داشته باشد.

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در امور سند تحول بنیادین در ادامه با اشاره به لزوم تقویت اراده دانش‌آموزان، گفت: لازم است اراده بچه‌ها تقویت شود، در سند تحول تأکید می‌کند مُتِرَبی یعنی دانش‌آموز خود مسؤول تربیت خود است، بنابراین تربیت یک امر تحمیلی و دیکته‌ کردنی نیست.

وی ادامه داد: درست است مدرسه در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد و آموزش و پرورش به نیابت از جمهوری اسلامی آن را دنبال می‌کند ولی ما باید مدرسه را با مشارکت همه ارکان جامعه اداره کنیم و اینکه امروز بنیاد ملی نخبگان در این مراسم حضور یافته است بیانگر بخشی از مشارکت به حساب می‌آید.

مددی اضافه کرد: مدرسه کارخانه نیست که بخواهد دانش‌آموز را یکسان تحویل جامعه دهد زیرا این افراد دارای استعدادها و نیازمندی‌های گوناگون هستند؛ انسان قابل تجزیه نیست و نظام آموزش و پرورش وقتی برنامه‌ریزی می‌کند باید کلیّت دنبال شود و همه واحدهای سیاست‌گذار با هم همفکری داشته باشند.

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در امور سند تحول بنیادین با تأکید بر اینکه دانش‌آموز گوشت قربانی نیست که یکی می‌گوید من با مغزش کار دارم، یکی می‌گوید من با جسمش کار دارم و ...، گفت: در بند 4 بیانیه ارزش‌های سند تحول بر تغییر و تحول تمام ساحتی است و بر اساس اهداف دوره تحصیلی محقق شود. ویژگی‌های مدرسه در افق چشم انداز 1404 از موضوعات مهم سند تحول است و می‌گوید دانش‌آموز در آن زمان باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد.

وی افزود: مدرسه برای تربیت جمعی و اجتماعی دانش‌آموزان است و ما باید سعی کنیم جنبه‌های اجتماعی بیشتر باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 498775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟