ماجرای این پولشویی زمانی فاش شد که یارانه 15 نفر از اهالی روستا در یک ماه قطع شد. آنها وقتی فهمیدند یارانه بقیه ساکنان روستا پرداخت شده، برای بررسی ماجرا به فرمانداری مراجعه کرده و دریافتند به خاطر گردش مالی میلیاردی که در چند ماه گذشته داشته‌اند، یارانه‌شان قطع شده است.شنیدن این جواب آنها را شوکه کرده بود.

گردش مالی آنها همین یارانه‌ای بود که دولت به حسابشان واریز می‌کرد. فکر کردند اشتباه شده و به بانک رفتند که در آنجا اعلام شد در چند روز گذشته جابه‌جایی پول در حسابشان بالا بوده است.

آغاز تحقیقات قضایی

اهالی روستا برای پیگیری ماجرا به دادسرای گرگان مراجعه کردند و با دستور حسینی، دادستان مرکز استان تحقیقات قضایی در این پرونده آغاز شد.

اهالی در تحقیقات گفتند؛ چندی قبل افرادی به روستا آمده و مدعی شدند از طرف یک مرکز خیریه قصد کمک به اهالی روستا را دارند. آنها با حرف‌هایشان ما را فریب داده و به بانک برده و حساب افتتاح کرده و کارت بانکی را از ما گرفتند تا پول واریز کنند. مدتی پول واریز کردند اما از حساب‌ها سوء‌استفاده کرده و باعث شدند یارانه‌مان قطع شود.

سوء‌استفاده از حساب‌های بانکی

در ادامه تحقیقات مشخص شد که اعضای این باند با اطلاع از وضع مالی اهالی روستا آنها را فریب داده و مدارک شناسایی آنها را گرفته و با جعل اقدام به افتتاح حساب کرده و با این حساب‌ها پولشویی کرده‌اند. آنها با چسباندن عکس خود روی شناسنامه اهالی، توانسته بودند به حسابشان دسترسی پیدا کنند.

به گفته رئیس کل دادگستری استان گلستان، متهمان پول‌های حاصل از معاملات غیرقانونی خود مانند خریدوفروش مواد مخدر Drugs را به این حساب‌ها واریز و پس از چند گردش بانکی، پول را به‌حساب خودشان منتقل می‌کردند.

مراقب مدارکتان باشید

قاضی آدینه، معاون دادستان گرگان در این باره گفت: متهمان با شناسایی افراد کم بضاعت سراغ آنها رفته و از اعتمادشان سوء‌استفاده کرده‌اند. این افراد گردش مالی نداشتند و متهمان حدود 20 هزار تومان به حسابشان به عنوان کمک مالی واریز کرده بودند. زن و مرد برای آنها فرقی نداشت و به این شیوه 15 نفر از اهالی را فریب داده‌اند.

وی افزود: پرونده در مرحله مقدماتی است و تحقیقات برای شناسایی متهمان ادامه دارد.مردم باید بیشتر مراقب مدارک شناسایی خود باشند و آن را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند. آدینه خاطر نشان کرد: اعضای این باند در گلستان فقط سراغ اهالی این روستا رفته و درباره جرایم آنها تیمی در حال تحقیق است. هنوز میزان دقیق پولشویی مشخص نشده، اما مبلغی که تا‌کنون شناسایی شده کلان است.

معاون دادستان گرگان در پایان تاکید کرد: با شناسایی حساب‌هایی که به نام اهالی روستا افتتاح شده بود، یکشنبه حساب‌ها با دستور قضایی مسدود شد. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

محمد غمخوار

 

 

کدخبر: 426020 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟