ترویج زندگی مسئولانه تر شهروندی در رویداد عکاسی "اخلاق شهروندی"

مجموعه ایراسوگرافی که یک موسسه فرهنگی در حوزه عکاسی اجتماعی است اقدام به برگزاری رویداد عکاسی اخلاق شهروندی کرده است. مهلت ارسال آثار برای رویداد عکاسی اخلاق شهروندی تا 25 شهروندان است. تمام مردم ایران حتی با عکاسی با موبایل می توانند در رویداد عکاسی اخلاق شهروندی شرکت کنند. ترویج زندگی مسئولانه تر شهروندی هدف اصلی از برگزاری رویداد عکاسی اخلاق شهروندی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رویداد عکاسی «اخلاق شهروندی» چندی است کار خود را با دریافت آثار عکاسی هنرمندان عکاس و همچنین شهروندان آغاز کرده است، به این بهانه با دکتر سید مهدی صادقی یکی از داوران این رقابت گفتگویی را انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

لطفا دربارۀ این رویداد عکاسی «اخلاق شهروندی» بیشتر توضیح بدید.

رویداد عکاسی «اخلاق شهروندی» به پیشنهاد مجموعه ایراسوگرافی اوایل امسال برنامه ریزی شد و از ۵ شهریور اقدام به دریافت آثار شرکت کنندگان کرده است، این رویداد توسط مجموعه ایراسوگرافی (ایران- سوشیال- فوتوگرافی) که چند سالی‌ست، رویدادها و جشنواره‌های عکاسی را با موضوعات اجتماعی برگزار و عکاسان را از شهرهای مختلف ایران دور هم جمع می‌کند، برگزار می شود.

هدف این مجموعه عمومی‌سازی و عینیت بخشی به مفاهیم و سوژه‌های اجتماعی و اغلب نادیده گرفته شده در فضای رسانه‌ای کشور است، به طور مثال در «روز جهانی آشنایی با سندرم داون» جشنوارۀ عکسی با موضوع سندروم داون برگزار کردند که با استقبال خوبی هم مواجه شد و با همکاری متروی شهر تهران موفق شدند نمایشگاهی از آثار برگزیده برپا کنند. همچنین این مجموعه مدتی قبل کمپین عکس «دنبالۀ سیگارت رو ببین» را با هدف آگاه‌سازی و نشان دادن پیامدهای ناگوار کشیدن سیگار برای فرد و اطرافیان برگزار کردند. طی ارتباطی که من با دوستان جوان این مجموعه داشتم تصمیم گرفتند که باتوجه به اهمیت آموزش‌های شهروندی و ترویج زندگی مسئولانه‌تر به عنوان شهروند (چه در شهرهای بزرگ و چه در شهرهای کوچک) رویداد «اخلاق شهروندی» را برگزار کنند.

این رویداد عکاسی تا چه تاریخی ادامه دارد و اینکه آیا همه امکان شرکت دارند یا خیر؟

قبول آثار از 5 شهریور شروع شده و تا 25 شهریور دریافت آثار ادامه دارد، که در صورت استقبال امکان افزایش زمان ارسال آثار نیز وجود دارد. همه شهروندان به ویژه عکاسان از سراسر ایران امکان شرکت در این رویداد را دارند و بایستی از طریق سایت ایراسوگرافی نسبت به شرکت در این رویداد اقدام کنند. در واقع شرکت برای هر شهروندی که توانایی به تصویر کشیدن این مفهوم رو دارد آزاد است. شهروندان همچنین باید توجه داشته باشند که عکاسی با موبایل یا دوربین به شرط داشتن حجم حداقل 1.5 مگابایت امکان پذیر است.

این رویداد شامل چه محورهایی میشود؟

محورهای این رویداد شامل آداب همسایگی، تعاملات و معاشرت‌های اجتماعی، توجه به حقوق شهروندان دارای معلولیت و همچنین اقلیتها، همزیستی و سازگاری اجتماعی، مسئولیت‌پذیری شهروندی، بحران و کنشگری، قانونگرایی و نظم عمومی، سبک زندگی، همدلی، تعاون و کمک‌رسانی و هر سوژه دیگری که به نوعی تداعی کننده اخلاق شهروندی باشد.

داوری چه زمانی و به چه شکلی انجام می شود؟

داوری این رویداد به خاطر شرایط کرونا به صورت آنلاین انجام میگیرد. اصول ایراسوگرافی در چیدمان داوری اغلب انتخاب یک کارشناس یا فعال اجتماعی نسبت به موضوع و دو داور عکاس مستند اجتماعی است که من به عنوان فعال اجتماعی در داوری این رویداد افتخار حضور دارم و دو داور دیگر از عکاسان خوب مستند اجتماعی کشور سرکار خانم مریم نعمت اللهی و آقای صادق سوری هستند که امیداورم در کنار هم بتوانیم  به ارزیابی منصفانه و قابل قبول و حرفه‌ای از عکس‌ها و مفاهیم مستتر در آنها برسیم. ضمن اینکه به روال همیشگی مجموعه، رییس هیات داوران هم جناب آقای رضا معطریان هستند.

معرفی برگزیدگان به چه صورتی است؟

به سیاق ایراسوگرافی، طی داوری یک نفر برگزیده نهایی خواهد بود به همراه هدیۀ نقدی و چاپ قاب عکس و عکسهای ده نفر بعدی تحت عنوان شایسته تقدیر معرفی خواهند شد ضمنا تلاش خواهد شد تا فرصتهایی برای عرضه و نمایش این عکسها در سطح شهر و نقاط کانونی و پر رفت و آمد فراهم گردد تا مواجه عینی شهروندان با این مفاهیم و مصداقها بیشتر شود.

به عنوان یک فعال اجتماعی در حوزۀ مدیریت شهری، فعالیت های متولیان امر در خصوص اخلاق شهروندی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به زعم من یکی از چالشهای جدی پیش روی گذار از شهرنشینی به شهروندی فهم دقیق از اخلاق شهروندی‌ست، جایی که بایستی هر شهروند با حقوق و تکالیف خود در قبال دیگری، شهر و ساختار مدیریت شهری آشنا باشد، امیدوارم حضور نهادهای مدنی، فعالین و ذینفعان در برگزاری رویدادهای این چنینی کمک شایان توجهی به ارتقای سطح زندگی و ایجاد سبک زندگی بالنده کند.

کدخبر: 716990 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟