وحشت از ایجاد فروچاله های بزرگ در تهران

سیل و بارندگی های شدید به همین چند روز ختم نخواهد شد و از نظر متخصصان تبعاتی دارد که باید مسئولان برای برخورد با آن آمادگی کامل را داشته باشند.

استادیار دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه فردوسی مشهد  با اعلام هشدار برای حوادث پس از بارندگی های شدید خواستار تمهیدات لازم برای مقابله با آن شد. وی در این خصوص گفت: بعد از بارندگی این امکان وجود دارد که اشکال انحلالی و اشکال کاستی برای شهرهای ما به خصوص شهرهای در حال توسعه وجود داشته باشد و سبب ایجاد فروچاله شود.

عادل سپهر با اشاره به اینکه در پایتخت احتمال ایجاد فروچاله وجود دارد، افزود: نقاطی که حفاری هایی مانند حفاری مترو صورت میگیرد، شهرهایی که دوی قنات ها توسعه دارند و یا قنات ها که در زیر بستر جاده ها قرار دارند و جاده ها روی آن توسعه پیدا می کند، احتمال توسعه اشکال کاستی که یکی از آن ها فرو چاله است، وجود دارد.در این شهرها از جمله پایتخت باید انتظار فروچاله را داشته باشیم.

این استادیار حوزه منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص علت ایجاد این فروچاله ها بعد از بارندگی های شدید گفت: علت آن است که پدیده انحلال در کربنات ها و آهک ها ایجاد می شود و اگر ساده بخواهیم بیان کنیم زیر سطح زمین محل عبور آب های زیر زمینی است که سبب می شود در سنگ های کربنات و آهک انحلال شیمیایی صورت بگیرد و چیزی شبیه غار زیر زمینی شکل می گیرد که در نتیجه فشار همانند بهره برداری های بی رویه یا فشار از بالا و یا حفاری های مترو سبب می شود که سقف این غار زیر زمینی فرو بریزد و فرو چاله ایجاد شود.

وی اضافه کرد:در بحث سیلاب همین اتفاق می افتد یعنی بارندگی ها سبب می شود که خاک رویی شسته شود و روی انحلال سنگ ها اثر گذاشته سبب ایجاد فرو چاله می شود.

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: یکی از مسائلی که در بحث سیلاب و بارش های رگباری باید در نظر گرفت بحث توسعه فرو چاله است. تاکید می کنم که منظور از فروچاله، فرونشست زمین نیست. در دید عام به همه این ها نشست می گویند.

سپهر با اشاره به عمق این فروچاله ها اظهار کرد: عمق فروچاله ها متفاوت است ولی به طور میانگین ۶ تا ۱۰ متر عمق و یک متر عرض خواهد داشت.

وی افزود: شهرهایی که روی قنات هستند و روی قنات توسعه پیدا کردند رشته های قنات میتواند منشا ایجاد و شروع فروچاله ها بعد از بارش های رگباری و سیلابی باشد و باید تمهیدات لازم در این خصوص در نظر گرفته شود.

استادیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه فردوسی با اشاره به دیگر مشکلاتی که پس از بارندگی ممکن است مشاهده کنبم، گفت: در جاده ها و کوهستان ها هم بعد از بارش ها هم انواع لغزش اتفاق میفتد. لایه زیرین بعد از بارش، این رطوبت را دریافت میکند و خاک زیرین سست می شود و خاک سنگین بالایی روی خاک سست قرار می گیرد که یکدفعه باعث پایین آمدن از شیب بالا می شود که اصطلاحا اسلاید می گویند که در دید عموم بدان زمین لغزش نیز می گویند.

سپهر تصریح کرد: جدا از مهار سیل که باید تمهیدات برای حداقل خسارت در نظر گرفته شود، باید به فکر پدیده فروچاله باشیم به خصوص در شهرهایی که روی قنات شکل گرفته اند .

این استاد حوزه منابع طبیعی در پایان گفت: مناطق شمالی، نواحی نیمه خشک و کوهستانی که در آن جاده توسعه پیدا کرده اند باید انتظار لغزش داشته باشند همچنین شهرهایی که در زیر آنان قنات وجود دارد همانند پایتخت مشکل فروچاله رو به رو هستند.

منبع: برنا

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 466956 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟