جنجال ماجرای برهنگی گلشیفته و عکس همه شوهران خانم بازیگر + عکس ها

نام و نام خانوادگی: گلشیفته فراهانی

نام او هنگام تولد: رهاورد فراهانی

تولد: ۱۹ تیر ۱۳۶۲

محل تولد: تهران

محل زندگی: پاریس

محل تحصیل: دانشگاه علمی کاربردی

والدین: بهزاد فراهانی (پدر)

اینستاگرم گلشیفته فراهانی

رهاورد فراهانی، که با نام مستعار “ گلشیفته فراهانی ” شناخته می‌شود، بازیگر ایرانی است که در ۱۹ تیر ۱۳۶۲ متولد شده است. او دختر بهزاد فراهانی، بازیگر مشهور ایرانی است و حرفهٔ خود را با بازی در فیلم “درخت گلابی” در سال ۱۳۷۶ آغاز کرد. برای این نقش، او جایزهٔ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر را  دریافت کرد.

او همچنین برای بازی در فیلم “اشک سرما” در سال ۱۳۸۲ برای جایزهٔ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر نامزد شد. به علاوه، برای نقشش در فیلم “بوتیک” جایزهٔ بهترین بازیگر زن را از جشنواره سه قاره از آن خود کرد.

فعالیت های هنری گلشیفته فراهانی

فیلم “ درباره الی ” که در سال ۱۳۸۷ اکران شد، با بازیگری فراهانی به تحسین همگانی منتقدان دست یافت و چندین جایزه و نامزدی در سراسر جهان را به ارمغان آورد. پس از این فیلم، او به پاریس، فرانسه رفت و نه تنها دیگر در هیچ فیلم ایرانی حضور نداشت بلکه با انتشار عکس های کاملا برهنه اش سریعا در جهان به شهرت رسید و او بارها و بارها چنین کاری را تکرار کرد تا اینکه در هالیوود به بازی گرفته شد. او در فیلم‌هایی همچون “یک مشت دروغ” (۲۰۰۸)، “خروج: خدایان و پادشاهان” (۲۰۱۴)، “دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند” (۲۰۱۷) و “استخراج” (۲۰۲۰) نیز حضور داشته است.

فراهانی نامزد دریافت جایزهٔ امیدبخش‌ترین بازیگر زن در جوایز سزار برای نقشش در فیلم “سنگ صبور” (۲۰۱۲) شد. همچنین، فیلم “پترسون” (۲۰۱۶) که نقش اصلی آن را ایفا کرد، با نقدهای مثبتی از سوی منتقدان مواجه شد.

علاوه بر این، فراهانی عضوی از آکادمی علوم و هنرهای سینماست.

گلشیفته فراهانی

خانواده و زندگی شخصی

رهاورد فراهانی در ۱۹ تیر ۱۳۶۲ در تهران متولد شد. پدرش، بهزاد فراهانی، بازیگر و مادرش، فهیمه رحیمی‌نیا نام دارد. خواهر بزرگتر او شقایق فراهانی نیز به عنوان یک بازیگر فعالیت می‌کند و برادرش، آذرخش فراهانی، هنرمند موسیقی و نقاش است.

در زمان ثبت نام برای دریافت شناسنامه، والدینش نام “گلشیفته” را انتخاب کردند، اما این نام توسط مقامات ثبتی رد شد و در نتیجه نام “رهاورد” در شناسنامه‌اش ثبت شد.

در سن ۱۶ سالگی، در یکی از خیابان‌های تهران، به وحشتناکترین حوادثی که ممکن بود برای یک فرد اتفاق بیفتد، مورد حمله قرار گرفت و توسط یک فرد بنیادگرا به پشت او اسید پاشیده شد.

او فارغ‌التحصیل رشتهٔ موسیقی است و در کنار فعالیت هنری خود، به موسیقی نیز علاقه‌مند است.

گلشیفته فراهانی

آغاز فعالیت حرفه ای گلشیفته فراهانی

فراهانی مسیر حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۷۶ با بازی در فیلم “درخت گلابی” به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد. این فیلم داستان یک نویسنده به نام همایون ارشادی را روایت می‌کند که برای نوشتن کتاب جدیدش به باغ خانوادگی می‌رود و در آنجا عاشق دخترعمه‌اش، میم (فراهانی) می‌شود. قبل از آغاز فیلمبرداری، فراهانی در هنرستان موسیقی تحصیل می‌کرد و مادرش مخالف بازیگری او بود.

دستیار کارگردان فیلم، پس از جستجوی طولانی برای پیدا کردن بازیگر مناسب برای نقش میم، به خانه فراهانی رفت و با گرفتن عکس از او، آن را به مهرجویی نشان داد که باعث شد مهرجویی او را برای بازی در این نقش دعوت کند. علی‌اصغر کشانی نقش‌آفرینی او را تحسین کرد و آن را از جذاب‌ترین و ماندگارترین نقش‌ها در تاریخ سینما یاد کرد.

فراهانی برای بازی در این فیلم برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم فجر شد و توانست، در سن ۱۴ سالگی جوان‌ترین فردی باشد که این جایزه را به خود اختصاص داده‌است.

چند سال بعد، او در فیلم “هفت پرده” به کارگردانی فرزاد مؤتمن نیز نقش ایفا کرد، اما این فیلم هرگز منتشر نشد. داستان این فیلم درباره چهار جوان بود که هر کدام به دلایل خود دزدی می کردند.

گلشیفته فراهانی

اولین فیلم خارجی

در فیلم “یک مشت دروغ”، گلشیفته فراهانی برای اولین بار در یک فیلم خارجی به ایفای نقش پرداخت. در پوستر اولیه رسمی این فیلم هالیوودی که توسط کمپانی برادران وارنر منتشر شده بود، نام او در فهرست بازیگران به عنوان چهارمین بازیگر و به عنوان اولین بازیگر زن فیلم ظاهر شد. در این پوستر، نام‌های بازیگرانی مانند لئوناردو دی کاپریو، راسل کرو و مارک استرانگ قبل از نام او آمده بود.

علاوه بر “یک مشت دروغ”، فیلم‌هایی مانند “جای اژدها” به کارگردانی رولند جافه و “خورشت آلو با مرغ” به کارگردانی مرجان ساتراپی و ونسان پارونو نیز از دیگر فیلم‌هایی بودند که فراهانی در آن‌ها در خارج از ایران به ایفای نقش پرداخت.

داوری جشنواره ها

گلشیفته فراهانی به عنوان یک هنرپیشه برجسته از ایران، در بخش‌های مختلفی از دنیای سینما و جشنواره‌های بین‌المللی حضور داشته است، به ویژه به عنوان عضو هیئت داوران در جشنواره‌های معتبری چون جشنواره فیلم لوکارنو، جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش، جشنواره فیلم ونیز، و جشنواره بین‌المللی فیلم برلین.

گلشیفته فراهانی

جوایز گلشیفته فراهانی

– جایزه هیئت داوران در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد (دوره سی و هفتم): برنده برای نقش اول زن در فیلم “میم مثل مادر”.

– جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره بین‌المللی فیلم سه قاره نانت (فرانسه) (دوره بیست و ششم): برنده برای نقش اول زن در فیلم “بوتیک”.

– تندیس زرین در هشتمین جشن خانه سینما: برنده برای فیلم “اشک سرما”.

– سیمرغ بلورین بهترین بازیگر در بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر (دوره شانزدهم): برنده برای نقش اول زن در فیلم “درخت گلابی”.

و ….

فیلم های گلشیفته فراهانی

فیلم های گلشیفته فراهانی

۱۳۷۶ – درخت گلابی – نقش: میترا

۱۳۷۹ – هفت پرده – نقش: فرشته

۱۳۸۰ – زمانه – نقش: زمانه

۱۳۸۱ – دو فرشته – نقش: آذر

جایی دیگر – نقش: رها

۱۳۸۲ – بوتیک – نقش: اتی

بابا عزیز – نقش: نور

اشک سرما – نقش: روناک

۱۳۸۳ – ماهی‌ها عاشق می‌شوند – نقش: توکا

۱۳۸۴ – به نام پدر – نقش: حبیبه

۱۳۸۵ – میم مثل مادر – نقش: سپیده

گیس‌بریده – نقش: مریم

نیوه‌مانگ – نقش: نیوه‌مانگ

سنتوری – نقش: هانیه

۱۳۸۶ – دیوار – نقش: ستاره

۱۳۸۷ – همیشه پای یک زن در میان است – نقش: مریم

شیرین

درباره الی – نقش: سپیده

۲۰۰۸ – یک مشت دروغ – نقش: عایشه

۲۰۱۰ – جای اژدها – نقش: لیلا

خورش آلو با مرغ – نقش: ایران

اگر بمیری، می‌کشمت – نقش: سی‌با

۲۰۱۱ – قاعدهٔ سه – نقش: لوئیز

۲۰۱۲ – درست شبیه یک زن – نقش: ایرن

سنگ صبور

۲۰۱۳ – سرزمین شیرین فلفلی من – نقش: گوِند

۲۰۱۴ – خروج: خدایان و پادشاهان – نقش: نفرتاری

بهشت – نقش: یاسمین

گلاب – نقش: مریم

۲۰۱۵ – دو دوست – نقش: مونا

به خانه‌ات برو – نقش: نادا

۲۰۱۶ – آلتامیرا – نقش: کونچیتا

پترسون – نقش: لورا

بدبیاری‌های سوفی – نقش: مادام دو ران

۲۰۱۷ – دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند – نقش: شانسا

آواز عقرب‌ها – نقش: نوران

۲۰۱۸ – دختران آفتاب – نقش: بهار

قسمت بالایی – نقش: مگی

شبی که جهان را می‌خورد – نقش: سارا

۲۰۱۹ – کاناپه تونسی – نقش: سلما

نقطهٔ کور – نقش: الهام

۲۰۲۰ – استخراج – نقش: نیک خان

۲۰۲۲ – برادر و خواهر – نقش: فونیا

اژدهای پدرم – نقش: دِلا اِلِوِیتور (صداپیشه)

۲۰۲۳ – استخراج ۲

ازدواج گلشیفته فراهانی

گلشیفته فراهانی

گلشیفته فراهانی

گلشیفته فراهانی

کدخبر: 987343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ترانه محمدی
آیا این خبر مفید بود؟