بیوگرافی 10 تن از جذاب ترین خانم بازیگران ایرانی ! / مردم انتخابشان کردند ! + عکس ها و حواشی

بهترین و زیباترین بازیگران زن ایرانی که می‌شناسید کدام هنرپیشه‌ها هستند؟ ایران کشوری اصیل با نژادهای مختلف است که زنان زیبای زیادی نیز دارد. در این مقاله به سراغ معرفی  تعدادی از آنان می‌رویم.

بهترین بازیگران زن ایرانی امروز و گذشته از نظر شما چه کسانی هستند. در این مطلب ما 10 بازیگر زن ایرانی موفق را با عکس های زیبا و زندگینامه مختصرشان به شما معرفی می‌کنیم. 

 

۱. هدیه تهرانی

بازیگران زن

هدیه تهرانی متولد ۱۳۵۱ در تهران بازیگر و عکاس ایرانی است. او در سال ۱۳۹۷ جشنواره سینه ایران تورنتو به خاطر بازی در فیلم روزهای نارنجی برنده بازیگر نقش اول زن شده است.  برای بازی در فیلم چهارشنبه سوری برنده سیمرغ بلورین و تندیس بلورین در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ بوده است.

در جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ یانگ در سال ۱۳۸۱ برای بازی در فیلم پارتی برنده عنوان بازیگر نقش اول زن شده و در چهارمین و ششمین دوره جشن حافظ نیز به ترتیب برای بازی در فیلم های شوکران و کاغذ بی خط عنوان بازیگر نقش اول زن را به دست آورده است.

با حساب 5000 دلاری ترید کن و فقط 29 دلار پرداخت کن!

شهرت هدیه تهرانی در میان مردم با فیلم قرمز در سال ۷۷ اوج گرفت که برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. وی دارای نشان درجه یک هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. هدیه تهرانی در سال ۱۳۸۶ با هومن بهمنش فیلمبردار ازدواج کرده اما مدتی بعد جدا شده است. 

 

۲. لیلا حاتمی

بازیگران زن

لیلا حاتمی بازیگر و فرزند علی حاتمی کارگردان مشهور ایران، متولد ۱۳۵۱ در تهران است. او از کودکی بازیگری را شروع کرده است.

او بارها برنده عنوان بهترین بازیگر زن در جشنواره های ایران و جشنواره های بین المللی شده و همچنین سابقه داوری در جشنواره های بین المللی مختلف از جمله شصت و هفتمین دورهٔ جشنواره کن در سال ۲۰۱۴ را دارد. 

لیلا حاتمی همچنین مترجم است و سه کتاب ترجمه کرده است. همسر لیلا حاتمی علی مصفا است و این زوج هنری دو فرزند به نام های عسل و مانی دارند. 

 

۳. ترانه علیدوستی

بازیگران زن

ترانه علیدوستی از بازیگران زن ایرانی و مترجم و نویسنده، متولد ۱۳۶۲ در تهران است. ترانه علیدوستی افتخارات فراوانی همچون جایزه بهترین بازیگر زن در پنجاه ‌و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس، جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فن و سیمرغ بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم فجر را در کارنامه هنری خود دارد.

همچنین وی جشنواره‌های فیلم وزول فرانسه ۲۰۱۴ و فیلم هانوی ویتنام ۲۰۱۲، یکی از اعضای هیئت داوران بوده است.

ترانه علیدوستی از طرفداران فمینیست است و در تیرماه ۱۳۹۹ «به دلیل انتشار توئیت‌هایی علیه نیروی انتظامی و گشت ارشاد» به پنج ماه زندان تعزیری محکوم شد که به مدت دو سال تعلیق شده است.

وی پیش از این در سال ۹۸ نیز به دلیل «توئیت‌هایی که حاوی مضامین سیاسی و اجتماعی در موضوعاتی همچون حجاب، گشت ارشاد، رفع حصر، و وضعیت نگهداری از زندانیان بوده‌است» به دادسرا احضار شده بود.

او متاهل و صاحب یک فرزند به نام حنا است. 

 

۴. الناز شاکردوست

بازیگران زن

الناز شاکردوست بازیگر تئاتر و سینمای ایران متولد ۱۳۶۳ در تهران است که سابقه بازی در حدود ۵۰ فیلم سینمایی را دارد اما در سال‌های اخیر بیشتر درخشیده است.

او در سال ۱۳۹۷ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم فجر را برای بازی در فیلم شبی که ماه کامل شد دریافت کرد.

پیش از این تندیس بهترین بازیگر زن جشن حافظ را درسال ۹۶ برای بازی ر فیلم سینمایی مبارک و لوح تقدیر و جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم سان فرانسیسکوآمریکا را برای بازی در فیلم تابو از آن خود کرده بود. 

 

۵. مهناز افشار

بازیگران زن

یکی از جنجالی ترین بازیگران زن ایرانی مهناز افشار زاده سال ۱۳۵۶ در تهران است.

 

حاشیه های این بازیگر از ازدواج با یاسین رامین و طلاق او گرفته تا پیگردهای قضایی به دلایل مختلف و مهاجرت به آلمان و داوری مسابقه استعدادیابی در مسابقه تلویزیونی پرشیاز گات تلنت، در جریان است و او را همیشه در صدر اخبار هنرمندان نگه می‌دارد.

۶. پریناز ایزدیار

بازیگران زن

پریناز ایزدیار از شخصیت‌های درخشان و با استعداد عرصه بازیگری ایران متولد ۱۳۶۴ در بابل است که با بازی در فیلم ابد و یک روز و بازی در سریال خانگی شهرزاد به شهرت رسید.

او برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در سی و چهارمین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم فجر بخاطر بازی در ابد و یک روز بوده و دو بار در جشن حافظ (شانزدهمین و هجدهمین دوره) تندیس بهترین بازیگر زن سینما و بهترین بازیگر نقش اول زن را به ترتیب برای بازی در فیلم‌های ابد و یک روز و ویلایی‌ها از آن خود کرده است. 

وی همچنین در شانزدهمین فستیوال بین‌المللی داکا عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در فیلم تابستان داغ کسب نموده است. 

 

۷. باران کوثری

بازیگران زن

باران کوثری بازیگر ایرانی متولد ۱۳۶۴ در تهران فرزند رخشان بنی اعتماد کارگردان سینما و جهانگیر کوثری تهیه کننده است.

او که در فیلم‌ها و سریال های بسیاری بازی کرده و افتخارات و جوایز متعددی در کارنامه هنری خود دارد مدتی ممنوع الفعالیت بوده و هم اکنون فقط در سینما و نمایش خانگی فعالیت می‌کند. 

او در سال ۹۴ هنگام فیلمبرداری فیلم هفت ماهگی دچار سانحه شد و به شدت آسیب دید. 

۸. نیکی کریمی

بازیگران زن

نیکی کریمی بازیگر، کارگردان و تهیه کننده ایرانی متولد ۱۳۵۰ در تهران است که سابقه هنر عکاسی و مترجمی را نیز در کارنامه خود دارد.  فیلم‌های عروس، سارا، دو زن، نیمه پنهان، واکنش پنجم، دیوانه ای از قفس پرید را از معروف‌ترین فیلم‌هایی که در ان‌ها نقش آفرینی کرده و سوت پایان را از موفق‌ترین فیلم‌هایی که کارگردانی کرده است باید به حساب آورد. 

نیکی کریمی با کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های گوناگون بین‌المللی و داخلی، از از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران به شمار می اید. وی همچنین در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی فیلم به عنوان داور حضور داشته‌ است. نیکی کریمی در سال ۲۰۱۷، در لیست «۳۰ تن از زیباترین زنان جهان» از سوی وبگاه بازنت قرار گرفت.  

۹. مریلا زارعی

بازیگران زن

یکی از حرفه ای ترین بازیگران زن ایرانی در سینما و تلویزیون را باید مریلا زارعی دانست. او متولد ۱۳۵۳ است. فیلم سینمایی دو زن، واکنش پنجم، سربازهای جمعه، شیار۱۴۳ از درخشان‌ترین نقش‌آفرینی های اوست. مریلا زارعی جوایز زیادی را در جشنواره های داخلی از آن خود کرده است. 

۱۰. سحر دولتشاهی

بازیگران زن

سحر دولتشاهی متولد ۱۳۵۸ بازیگر، تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است. او همسر سابق رامبد جوان و همسر کنونی همایون شجریان می‌باشد. سریال تلویزیونی مسافران، فیلم‌های سینمایی عصر یخبندان، عرق سرد، وارونگی، طلا و مس، چارراه استانبول و امیر، از موفق‌ترین آثار اوست. 

وی همچنین در سریال‌های نمایش خانگی قلب یخی، ساخت ایران ۲ و قورباغه به همراه فرشته حسینی نقش‌آفرینی کرده است. دولتشاهی در هشتمین جشنوارهٔ فیلم‌های ایرانی استرالیا در سال ۹۸ تندیس بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «امیر» دریافت کرد. 

کدخبر: 960141 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ترانه محمدی
آیا این خبر مفید بود؟