این 5 چهره معروف ایرانی آبان ماه را ترکاندند / ماجرا آنان چیست؟

در هفته چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۲ که امروز جمعه ۲۶ آبان‌ماه به پایان آن رسیده‌ایم، حجم اخبار رسمی و حاشیه‌ای در حوزه تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، بر میزان تحولات سینمایی می‌چربید و به همین دلیل هم در ترکیب چهره‌های این هفته، سهم سینمایی‌ها کمرنگ‌تر است. البته این نکته در حالی است که باید اذعان کنیم، تنور سینما به‌واسطه استقبال ویژه مخاطبان از فیلم‌های در حال اکران، گرم‌تر از همیشه است و حجم پایین خبرسازی‌ها در آن به معنای رکود در این حوزه نیست.

آنچه در این گزارش می‌خوانید، پنج چهره خبرساز این هفته در عرصه فرهنگ و هنر را در ادامه می خوانید

از افشای گره‌افکنی‌های «وحید جلیلی» تا گره‌گشایی‌های «رامبد جوان»!

رامبد جوان؛ او در خانه نبود!

«شاید تمایلی به ذکر نام‌شان نداشته باشند.» این تذکر به جایی است که رضا دادویی در میانه مصاحبه رسمی خود درباره پیگیری وضعیت هنرمندان بازداشتی به زبان آورده است. او به درستی وقتی می‌خواست از چهره‌هایی نام ببرد که نسبت به این حوادث بی‌تفاوت نبوده و به‌صورت چراغ خاموش از ظرفیت و اعتبار خود برای رفع مشکل هم‌صنفان‌شان بهره گرفتند، به این نکته هم اشاره کرد که «شاید تمایلی به ذکر نام‌شان نداشته باشند.».

اما دادویی همزمان به این نکته هم توجه داشت که برخی از واقعیت‌ها قرار نیست برای همیشه ناگفته بماند. او که به عنوان مسئول کمیته پیگیری هنرمندان بازداشت‌شده در خانه تئاتر فعال بود در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن ارایه توضیحاتی درباره شکل‌گیری این کمیته و تعامل آن با نماینده‌هایی از خانه‌های سینما و موسیقی گفت: «در بسیاری از جلسات و دیدار و ملاقات‌ها، بعضی از دوستان هنرمند به پیشنهاد و ابراز تمایل خودشان یا به دعوت ما حضور داشتند. حتی بعضی اوقات که میزان وثیقه‌ها از توان فرد یا خانواده خارج بوده است، برخی از همین دوستان عضو کارگروه یا هنرمندانی، چون رامبد جوان که شاید تمایلی به ذکر نام‌شان نداشته باشند تامین کرده‌اند. عزیزانی مانند شهاب حسینی، رضا کیانیان، علی دهکردی، همایون اسعدیان، مهتاب نصیرپور و... نیز خیلی پای کار بودند و بااحساس مسئولیت‌پذیری بسیار در جلسات مختلفی حضور داشته‌اند.»

خبر کلید خوردن فیلم تازه رامبد جوان با بازی نوید محمدزاده و محسن تنابنده، یکی از مهمترین اخبار مربوط به حوزه تولید سینما در هفته گذشته بود که گزارش مربوط به آن را در «فرارو» خوانده‌اید، اما نکته مهمی که باعث شد، این کارگردان را در فهرست چهره‌های هفته قرار دهیم، رد این گزاره بود که برخی تصور می‌کردند این پروژه به معنای بازگشت رامبد جوان به میدان است، در حالی که او طی دو سال گذشته، همواره در میدان و پای کار سینمای ایران بود.

بسیاری از افرادی که به هر دلیلی در طول التهابات سال گذشته مسیرشان به زندان اوین افتاد هم شاهد تکاپوی رامبد جوان برای باز کردن گره از کار هم‌صنفان خود و حتی جوانان بی‌نام‌ونشان گرفتار شده در بند بودند. شاید در این میان تلاش او با همراهی شهاب حسینی برای کسب رضایت از خانواده یکی از شهدای این حوادث به منظور جلوگیری از اجرای یک حکم اعدام، بیشتر ضریب رسانه‌ای پیدا کرد، اما این تنها بخشی از تلاش‌های رامبد جوان برای گره‌گشایی از گرفتارشدگان در آن فضای ملتهب و پرازسوءتفاهم بود.

فیلم سینمایی «زودپز» با روایتی کمدی از دهه ۶۰ حالا تازه‌ترین فیلم رامبد جوان در مقام کارگردان است که احتمال زیاد شاهد رونمایی از آن در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر خواهیم بود.

علی دهکردی؛ چهره بی‌حاشیه در خانه پرحاشیه!

یک بار دیگری به فهرست مورداشاره رضا دادویی در همین بخش قبلی، دقت کنید. بله، علی دهکردی هم از هنرمندانی است که به نمایندگی از هیأت مدیره خانه سینما و براساس دغدغه‌های صنفی‌اش، طی حوادث سال گذشته، برای گره‌گشایی از گرفتارشدگان، پای کار بوده است، بدون آنکه تمایلی به ذکر نامش در فضایی رسانه داشته باشد.

علی دهکردی همواره از سینماگران دغدغه‌مند در حوزه فعالیت‌های صنفی سینما بوده است و به همین دلیل در مقطعی به عنوان رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران انتخاب شد و تا همین چند روز پیش هم عضو هیأت مدیره «خانه سینما» بود؛ عضوی که با تصمیم دیگر اعضا، ردای مدیرعاملی این نهاد صنفی را بر تن کرد.

بعد از استعفای پرواکنش و جنجالی مرضیه برومند، از مدیرعاملی «خانه سینما» در کمتر از یک هفته، اعضای هیأت مدیره این نهاد، روی علی دهکردی به توافق رسیدند و اینگونه یکی از آرام‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین چهره‌های سینمای ایران عهده‌دار مسئولیت پرحاشیه‌ترین نهاد صفی هنری در ایران شد.

هنوز نام علی دهکردی برای بسیاری از فیلم‌باز‌ها و مخاطبان سینما یادآور اولین نقش‌آفرینی او در سینما یعنی ایفای نقش «سعید» در فیلم «از کرخه تا راین» است، اما این بازیگر در طول سه دهه فعالیت در سینما و تلویزیون ایفاگر نقش‌های متعدد دیگری هم بوده است.

از افشای گره‌افکنی‌های «وحید جلیلی» تا گره‌گشایی‌های «رامبد جوان»!

وحید جلیلی؛ آسیاب به نوبت در «جام‌جم»!

به قول معروف باید اعتراف کنیم که بوی «الرحمن» برنامه «جام‌جم» هم کم‌کم دارد بلند می‌شود! برنامه‌ای گفتگو محور که پایه و اساس آن بازخوانی انتقادی عملکرد صداوسیما بوده است و حالا در قسمت‌های اخیرش، پخش برخی دیدگاه‌ها و نظرات درباره مدیریت فعلی صداوسیما، ادامه حیات آن را با تهدید جدی مواجه کرده است.

این هفته هم حضور محمود گبرلو در این برنامه زنده، منجر به افشاگری‌هایی از سوی او شد که بازتاب بسیار زیادی در فضای رسانه پیدا کرد و احتمالا بدون تبعات هم نخواهد بود.

گبرلو در این برنامه صراحتا گفت: «مشکل اصلی مدیریت در تلویزیون است. افرادی سرکار آمده‌اند که جوان و متعهد و انقلابی نام دارند، اما نه تجربه کار در تلویزیون را دارند و نه تخصص سریال‌سازی. این افراد بعضا یک بار داخل استودیو هم نیامده‌اند، اما حالا در مقام تصمیم‌گیر و مدیریت نشسته‌اند. در دوره آقای جبلی تیم جدیدی وارد صداوسیما شده‌اند و به نوعی اعلام کردند همه گذشته‌ها نابلد و غیر متعهد بودند و باید از نگاه‌های جدید، جوان و خلاق استفاده کنیم. این در شعار خوب است، اما وقتی وارد میدان عمل می‌شویم، می‌بینیم اصلا این نیست.».

اما اوج اظهارات این منتقد و مجری سابق تلویزیونی، جایی بود که دست به افشای پشت‌پرده برنامه تلویزیونی «هفت» زد. برنامه‌ای که زمانی خودش مجری آن بود؛ «همین آقای جلیلی برنامه ما را تعطیل کرد، چون قرار بود هنرمندان روبروی هم بنشینند و با هم گفتگو کنند. حالا همین ایشان اجازه تعامل با هنرمندان را نمی‌دهد. چرا، چون مثل آن خانم معتقدند صداوسیما مال حزب‌اللهی هاست و کسی دیگری سهم و حقی ندارد.»

البته نقش وحید جلیلی و تندروی‌هایش در مقام منتقد صداوسیما در دوره‌های گذشته نکته‌ای نبود که برای فعالان این حوزه پنهان باشد. او یکی از اهرم‌های فشار برای زیر تیغ بردن سکان‌داران صداوسیما در دوره مدیران گذشته بود، اما شاید خودش هم تصور نمی‌کرد که این آسیب به نوبت باشد و اینقدر زود، در صف پاسخگویی درباره عملکرد، نوبت به خودش برسد!

بیتا فرهی؛ نگرانی برای «بانو»

هر چند سریال «سرزمین مادری» با یک دهه تأخیر این شب‌ها در حال پخش از تلویزیون است، اما اتفاقات ویژه‌ای که در این مجموعه رقم خورده است، همچنان تازگی دارد. یکی از این اتفاقات هم درخشش بیتا فرهی در نقش «اقدس الملوک» است.

این هفته خبر رسید که این بازیگر خوش سابقه سینما و تلویزیون به دلیل عارضه ریوی در بیمارستان بستری شده است و تا همین امروز هم که این گزارش را می‌خوانید هنوز خبری درباره اتمام فرآیند درمان و ترخیص او از بیمارستان منتشر نشده است.

بیتا فرهی که با نقش‌آفرینی ماندگارش در فیلم «بانو» ساخته زنده‌یاد داریوش مهرجویی در میان سینمادوستان ایرانی به شهرت و محبوبیت رسید، حالا در بستر بیماری است و این خبر ناگوار در میان اخبار هنری هفته گذشته بود.

هنوز از جزییات فرآیند درمان این هنرمند خبری منتشر نشده است و امیدواریم هر چه زود شاید بازگشت پرقدرت این هنرمند توانمند در میدان هنر باشیم.

از افشای گره‌افکنی‌های «وحید جلیلی» تا گره‌گشایی‌های «رامبد جوان»!

محمدرضا فروتن؛ پایان مأموریت فضایی!

بیراه نیست اگر سیمرغ اشتباه‌ترین انتخاب‌ها در مسیر بازیگری را به محمدرضا فروتن اهدا کنیم! بازیگر خوش استعدادی که در ابتدای دهه ۷۰ به خوبی وارد میدان بازیگری شد و با درخشش در فیلم‌هایی «مرسدس»، «قرمز»، «متولد ماه مهر» و به‌خصوص «شب یلدا» خیلی زود توانست جایگاه خود را در میان سینمادوستان تثبیت کند، اما همین بازیگر طی یکی دهه گذشته، در هیچ پروژه شاخصی حضور نداشته است!

ورود فروتن به شبکه نمایش خانگی هم برخلاف خیلی از بازیگران، به‌جای آنکه برایش عایدی و اعتبار به همراه داشته باشد، گام‌به‌گام دارد خاطرات خوب ما از کارنامه‌اش را هم خراب می‌کند!

این هفته بالاخره پخش سریال عجیب و غریب «عقرب عاشق» به پایان رسید. سریالی که محمدرضا فروتن در آن نقش یک موجود فضایی از سیاره عقرب‌ها را برعهده داشت و تلاش می‌کرد تا به‌واسطه اعزام یک مأمور به نام سیریوس به زمین، از ژن زمینی‌ها برای ادامه نسل عقرب‌ها استفاده کند!

اینکه حسین سهیلی‌زاده چه انگیزه‌ای برای ساخت چنین سریالی داشته، به کنار، اما واقعا متوجه نشدیم فروتن چه نسبتی میان این داستان و کارنامه حرفه‌ای خود دیده است!

فروتن پیش‌تر هم در سریال‌های شکست‌خورده «مانکن» و «جزیره» ایفای نقش کرده بود و این یعنی شبکه نمایش خانگی تا به اینجا آورده‌ای برای او به همراه نداشته است!

فرارو

کدخبر: 947129 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟