کشفی شگفت‌انگیز در عراق و سوریه با کمک ماهواره جاسوسی/ عکس

باستان‌شناسان براساس تصاویر یک ماهواره جاسوسی متعلق به ایالات‌متحده که در طول جنگ سرد گرفته شده بودند، تقریباً ۴۰۰ قلعه رومی را در سراسر عراق و سوریه شناسایی کرده‌اند که تاکنون کشف نشده بودند.

این تحقیق که در مجله دانشگاهی Antiquity منتشر شده است، درک مورخان و باستان‌شناسان درباره جبهه شرقی رم در ۱۹۰۰ سال قبل را تغییر می‌دهد. این منطقه قبلاً توسط یک کشیش فرانسوی به نام «آنتوان پوایدبارد» که پیشگام باستان‌شناسی هوایی در دهه ۱۹۲۰ بود، بررسی شده است. او توانست ۱۱۶ قلعه رومی را در امتداد یک مرز ۱۰۰۰ کیلومتری ترسیم کند که نشان می‌دهد این قلعه‌ها در برابر مهاجمان عرب و ایرانی به‌عنوان یک خط دفاعی عمل می‌کرده‌اند.

در تحقیقات جدید ۳۹۶ قلعه دیگر نیز کشف شده است که با وجود آن‌ها، می‌توان گفت این منطقه به‌احتمال‌زیاد یک مرکز تجارت جهانی بوده است.

«جسی کاسانا»، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد مردم شناسی «کالج دارتموث»، به اینسایدر توضیح داده است که یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد این قلعه‌ها برای «پشتیبانی از جابه‌جایی افراد، کالاها و دارایی‌های نظامی بین شرق و غرب» بوده‌اند.

کشف شگفت انگیز با ماهواره جاسوسی

همچنین کاسانا اشاره می‌کند که در تحقیقات قبلی، این قلعه‌ها به‌عنوان یک مرز دفاعی شمال به جنوب تصور شده بودند، اما قلعه‌های تازه‌کشف‌شده نشان می‌دهند که این مرز از شرق به غرب بوده است که رودخانه دجله را به مدیترانه وصل می‌کند.

کشف شگفت انگیز با ماهواره جاسوسی

عکس‌های مورد استفاده در این مطالعه با طبقه‌بندی جاسوسی توسط دو ماهواره CORONA و HEXAGON گرفته شده‌اند.

برنامه CORONA با هدف ارائه پاسخ به سؤالات فوری ملت آمریکا در اواخر دهه ۱۹۵۰ آغاز شد و HEXAGON که از آن به‌عنوان «بزرگ‌ترین و آخرین» ماهواره اطلاعاتی ایالات‌متحده یاد شده است، بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۶، از حدود ۸۸۰ میلیون مایل مربع سطح زمین فیلمبرداری کرده است. تحلیلگران از این تصاویر برای شناسایی تهدیدات احتمالی استفاده کردند.

کاسانا در انتها می‌گوید برای مراحل بعدی باید چنین تحقیقاتی در سایر مناطق جهان نیز انجام شود.

منبع: خبر آنلاین

کدخبر: 941826 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟