کشف بزرگترین گنج که شبیه پوست شکلات بود! + عکس های شگفت انگیز

 مردی که به توصیۀ دکتر فیزیوتراپ و برای داشتن تحرک بیشتر به جستجوی فلزات عتیقه رفته بود، بزرگترین گنجینۀ سال‌های اخیر در کشور نروژ را کشف کرد؛ البته خود او در لحظات اول تصور می‌کرد که آنچه پیدا کرده، پوستۀ شکلات‌های سکه‌ای است!

کشف خارق‌العاده‌ای که حالا لقب «گنجینۀ طلایی قرن نروژ» را پیدا کرده، اخیرا توسط یک جویندۀ آماتور و با استفاده از دستگاه فلزیاب در جزیرۀ رنسوی در جنوب غربی نروژ کشف شد. این گنجینه شامل صفحات و مهره‌های طلایی است که احتمالا بخشی از یک گردنبند هستند؛ قدمت این یافته حدودا به قرون چهارم تا ششم میلادی می‌رسد.

ارلند بور مردی است که این کشف توسط او انجام شد؛ دکتر فیزیوتراپ به او توصیه کرده بود که برای داشتن تحرک بیشتر بهتر است به طور مرتب پیاده‌روی کند و به همین خاطر بود که او دستگاه فلزیابش را برداشته بود و به صورت تفننی به جستجو می‌پرداخت.

گنجینه طلایی قرن نروژ

دو ماه بعد از شروع این کار بود که یک روز دستگاه فلزیاب سیگنالی قوی نشان داد. ارلند بخشی از خاک را جابه‌جا کرد و درخششی طلایی‌رنگ را مشاهده کرد. او ابتدا تصور کرد که این یک زَروَرق شبیه به سکه است که اطراف بعضی انواع شکلات می‌پیچند. اما با اولین بررسی معلوم شد که شکلاتی در کار نیست! جستجوی بیشتر قطعات طلایی دیگری را هم آشکار کرد.

گنجینه طلایی قرن نروژ

ارلند بلافاصله با یک باستان‌شناس تماس گرفت و عکس‌هایی از یافته‌اش را برای او ارسال کرد. باستانشناس پاسخ داد که او یک گنجینۀ مربوط به «عصر مهاجرت» (568-375 میلادی) را کشف کرده است. در این گنجینه 9 صفحۀ فلزی شبیه به سکه وجود داشت که همگی دارای تصویر اسب بودند؛ تعدادی مهرۀ طلایی و سه حلقۀ طلایی مارپیچ هم در کنار صفحات پیدا شدند. وزن مجموع یافته‌ها به 100 گرم می‌رسید.

گنجینه طلایی قرن نروژ

یکی از مهره‌های طلایی

باستانشناسان معتقدند این گنجینه در قرن ششم میلادی و احتمالا در جریان یک دورۀ پرآشوب و پر از قحطی و مرگ و میر که بعد از یک فوران آتشفشانی در سال 535 میلادی اتفاق افتاد، زیر خاک دفن شده است.

گنجینه طلایی قرن نروژ

یکی از 9 صفحۀ طلایی

آقای مادسن، مدیر موزۀ باستان‌شناسی دانشگاه استاوانگر، این یافته را «گنجینۀ طلایی قرن نروژ» نامیده است زیرا سال‌ها بود که اینهمه قطعات طلا در کنار هم در نروژ کشف نشده بودند.

گنجینه طلایی قرن نروژ

یکی از 3 حلقۀ مارپیچ

به گفتۀ کارشناسان این گردنبند بسیار نادر است و تصاویر روی آن تا کنون در جای دیگری دیده نشده بودند. معمولا روی گردنبندهای تاریخی نروژ تصاویر خدایانی مانند اودین نقش می‌بست اما این گردنبند فقط شامل تصاویر اسب است که در کنار هیولایی شبیه به مار تصویر شده‌اند.

گنجینه طلایی قرن نروژ

بازسازی شکل کلی گردنبند

این یافته در حال حاضر در موزۀ دانشگاه استاوانگر نگهداری می‌شود و قرار است به زودی به نمایش عمومی گذاشته شود. بر طبق قانون نروژ هر یافته‌ای که مربوط به پیش از سال 1537 میلادی باشد متعلق به دولت است. البته جویندۀ گنج نیز دستمزدی دریافت خواهد کرد که مقدار آن را سازمان ملی آثار باستانی معین خواهد کرد.

هفت گنجینه گمشده جهان

تالار کهربا

«تالار کهربا» در قرن هجدهم در کاخ کاترین در نزدیکی سنت پترزبورگ بنا شد. این اتاق با موزاییک‌های طلا، آینه و ۴۵۰ کیلو کهربا تزیین شده بود. گنجینه‌ها و آثار هنری این اتاق در سال ۱۹۴۱ در جنگ جهانی دوم غارت و به آلمان برده شد. از سرنوشت این آثار اطلاعی در دست نیست و احتمالا از بین رفته‌اند.

تابوت منکورع

هرم فرعون «منکورع» کوچک‌ترین هرم از اهرام سه‌گانه جیزه است که حدود ۴۵۰۰ سال پیش بنا شد. هوارد وایس، افسر انگلیسی، در سال ۱۹۳۸ سعی کرد تابوت مزین منکورع را با کشتی تجاری بئاتریس به انگلستان منتقل کند، اما کشتی غرق  شد.

تابوت عهد

«تابوت عهد» صندوقی حاوی لوح‌های «ده فرمان» بود که در معبد سلیمان قرار داشت. این معبد در سال ۵۷۸ قبل از میلاد در حمله سپاه نبوکدنصر دوم، پادشاه بابل، به اورشلیم ویران شد. از سرنوشت تابوت و مکانش اطلاعی در دست نیست.

شمشیر هونجو ماسامونه

«هونجو ماسامونه» شمشیری بود که گورو نیادو، بهترین شمشیرساز تاریخ ژاپن، ساخته است. این شمشیر تا جنگ جهانی دوم در خاندان شوگان توکوگاوا باقی ماند، اما در جریان اشغال ژاپن، به دست آمریکایی‌ها افتاد. احتمال می‌رود سربازهای آمریکایی این شمشیر را همراه سایر سلاح‌های ژاپنی از بین برده یا به آمریکا برده باشند.

کتابخانه گمشده تزارهای مسکو

«کتابخانه تزارهای مسکو» احتمالا دارای مجموعه‌ای بزرگ از متون یونان باستان و متونی به زبان‌های دیگر بود. گفته می‌شود که ایوان مخوف (۱۵۳۰-۱۵۸۴) متون این کتابخانه را مخفی کرد. طی قرن‌های اخیر، تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا این کتابخانه مخفی را پیدا کنند، اما جست‌و‌جوها تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

جواهرات سلطنتی ایرلند

جواهرات سلطنتی ایرلند، که در سال ۱۹۰۷ از قلعه دوبلین سرقت شد، یک ستاره مرصعِ نشان سنت پاتریک، یک گل‌سینه الماس و پنج گردنبند را شامل می‌شد. این جواهرات در کتابخانه نگهداری می‌شد و از هویت سارق و سرنوشت جواهرات اطلاعی در دست نیست.

اشعار گمشده سافو

سافو، شاعره یونانی، در قرن هفتم قبل از میلاد زندگی می‌کرد و شکسپیر زمانه‌اش بود. اشعار چندانی از او به جا نمانده است. در سال ۲۰۱۴،  بخش‌هایی از دو شعر او به دست آمد که یکی در مورد برادرانش است و دیگری درباره عشق یک‌طرفه.

 

کدخبر: 927732 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟