ویدئو | درخواست عجیب صدام از شاه چه بود؟
حجم ویدیو: 7.87M | مدت زمان ویدیو: 00:01:59

ویدئویی از ماجرای درخواست عجیب صدام از شاه برای بردن استخوان‌های هارون الرشید از مشهد به بغداد و ممانعت شاه را در این خبر مشاهده می کنید.

در این ویدیو که خسرو معتضد، مورخ ایرانی در یکی از برنامه های تلویزیونی به عنوان کارشناس دعوت شده است، می گوید: مادر مامون مراجن یا همان مرجان اهل ایران بود و برخی نیز گفته اند که مادر هارون الرشید هم ایرانی بود و او در ری متولد شده است.

وی در ادامه می افزاید: صدام وقتی در سال 1354 به ایران سفر می کند و به آستان قدس رضوی سفر می کند و روزنامه خراسان در آن زمان نقل می کند که صدام 500 هزار دلار به کتابخانه آستان قدس هدیه می دهد و بعد از زیارت سراغ مقبره هارون را می گیرد.

معتضد بیان می کند: صدام بعد از زیارت به شاه وقت ایران می گوید من حاضرم هرکاری که بگویید انجام دهم و استخوان های هارون را به من بدهید چون می خواهم آن را به عراق ببرم و مقبره بزرگی مانند کوروش برای او بسازم چون هارون مظهر و نماد مردمان عرب است.

وی عنوان می کند: شاه در پاسخ می گوید ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم و در حین مکالمه صدام و شاه دکتر حسین شهید زاده سفیر ایران هم حضور داشت و او این ماجرا را نقل می کند.

این مورخ می گوید: مسلمین وقتی به حرم امام رضا می روند بر هارون لعنت می فرستند زیرا هارون پدر امام رضا را مسموم کرد.

کدخبر: 897511 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟