غوغای  مهسا امینی و دختر یکی از کشته‌‌شدگان اعتراضات در  نون . خ  !

در حالی که نوروز 1401 دو سریال «زیرخاکی 3» و «خداداد»، مجموعه‌های «راز بقا» و «ساخت ایران 3» در تلویزیون و نمایش خانگی پخش شدند و شاهد پخش 4 سریال کمدی بودیم، اما امسال مجموعه « نون خ 4» تنها سریال کمدی بود که در تعطیلات نوروز روی آنتن رفت. پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا نیز مجموعه کمدی منتشر نکردند و تلویزیون هم که اثبات کرده است در توسل به نام‌ها و رها نکردن‌شان تا لحظه‌ای که خلاف میلش عمل نکرده‌اند یدی‌طولا دارد به‌عنوان آس سریال‌های نوروزی خود رو به سوی سعید آقاخانی کرد تا فصل چهارم «نون خ» را روانه آنتن کند و به این ترتیب «نون خ 4» یکه‌تاز بود.

پای مهسا امینی و دختر یکی از کشته‌‌شدگان اعتراضات به نون.خ باز شد

نون خ امسال حواشی فرامتنی زیادی داشت به خاطر برداشت‌های متعدد سیاسی که مخاطبان از سکانس‌های مختلف سریال داشتند. البته رفتار آقاخانی در اعتراضات اخیر هم شاید به نوعی به این حواشی سیاسی دامن زده چرا که او در اعتراضات سعی کرد مواضع خودش را حفظ کند و البته سریال را هم از گزند تصمیمات سخت اجتماعی دور کند. واکنش مخاطبان به کیفیت فنی سریال البته خیلی مثبت نبوده و برخی اعتقاد دارند که این سریال در خلق موقعیت کمدی و گرفتن خنده از مخاطب در فصل چهارم خیلی موفق نبوده و میزانسن‌های شلوغ و دیالوگ‌های بدون حرکت در خیلی قسمت‌ها نتوانست خنده بگیرد.

پای مهسا امینی و دختر یکی از کشته‌‌شدگان اعتراضات به نون.خ باز شد

یکی از کاربران به نام امید در این باره نوشت: این فصل نون خ بدون قصه و روایت منسجم جلو میبره و فقط مبتنی بر طنز موقعیت اونم از جنس دم‌دستی نوشته شده و این همه سکانس‌های ۱۰-۱۵ نفره با دیالوگ‌های بی‌هدف یعنی سواری روی محبوبیت فصل‌های گذشته و البته چون آنتن بیابان است یک درخت بی‌حال هم غنیمت محسوب می‌شود.

علاوه بر این و غیر از معدود انتقاداتی که به کیفیت فنی سریال شده خوانش‌های عجیب و غریب نظیر آن چه که این کاربر نوشته هم جلب توجه می‌کند.

سامی نوشت: تمام نون خ توهین به فوتبال و میلیون‌ها انسان در قالب سریال است و اگر تمام اشتباهات در جزئیاتِ این فاجعه ی هنری رو فاکتور بگیریم توهین‌هایی که این سریال به تاریخ و نفس و گنجینه فوتبال کرده رو نمیشه نادیده گرفت و قصد دارم توضیحاتی در مورد یکی از قسمت‌هاش بهتون ارائه بدم

کم ارزش و آسون جلوه دادن حرفه مربیگری فوتبال و وقتی یه رئیس شورا پایین دهی در حال پیاده کردن تاکتیک اونم تو لیگ برتر پایین ده بالا ده نشون داده میشن یعنی فوتبال همین‌قدر ساده ست و علم و دانش خاصی لازم نداره و بی‌حرمتی و به سخره گرفتن امثال کونته ٫ گواردیولا و حتی امیر قلعه‌نویی

پای مهسا امینی و دختر یکی از کشته‌‌شدگان اعتراضات به نون.خ باز شد

و این تصویر یعنی جابجا شدن مرز وقاحت! وقتی  VAR رو با ضبط صوت کاست‌خور به مسخره می‌کشن و حتی اعلام پنالتی هم می‌کنن و این یه توهین نابخشودنیه !

پای مهسا امینی و دختر یکی از کشته‌‌شدگان اعتراضات به نون.خ باز شد

و در ادامه گذاشتن اسم داور لیگ برتر انگلیس جاناتان ماس روی یک گاو و توهین به جامعه داوری! یک گاو الکی خوشحال غیرعادی و هیچ نشونه‌ای از ابهت و هنر رهبری داورهای لیگ برتر تو این شخصیت به مخاطب نشون داده نشد.

پای مهسا امینی و دختر یکی از کشته‌‌شدگان اعتراضات به نون.خ باز شد

خوانش‌های سیاسی اما به همین جا ختم نشد و بسیار گسترده بود مثلا برداشت عجیب این مخاطب از این تصویر که از سریال پخش شده خیلی پیچیده و غیرقابل باور است.

وحید نوشت: هرکسی شباهت این سه تصویر رو بگه جایزه داره. اون نقاشی مال یه سکانس از نون خ هستش

پای مهسا امینی و دختر یکی از کشته‌‌شدگان اعتراضات به نون.خ باز شد

یا یک برداشت سیاسی که بسیار هم مرسوم بود مربوط به تاریخی است که روی تخت بیمارستان نوشته شده بود و اشاره به ماجرای مرگ مهسا امینی داشت.

که محمدحسین درباره آن نوشت: با تشکر از آقا سعید آقاخانی که یاد آوری کرد همه چیز از چه تاریخی شروع شد.

پای مهسا امینی و دختر یکی از کشته‌‌شدگان اعتراضات به نون.خ باز شد

گستره این نمادین تفسیر کردن‌های نون خ البته تمامی ندارد و مرتد درباره کپی بودن این سریال نوشت: از نظر من سریال نون خ یه کپی طنز از فیلم  بی‌همه‌چیزه. تو فیلم مردم تو روستایی بودن که ملخ زده بود و در سریال مردم این روستا گرگ زده اند (کنایه از اقتصاد) و تو فیلم مردم آخرین دارایی خودشون رو که گاو بود رو به مذبح میبرن و دقیقا تو سریال هم گاو(تو یه صحنه غمگین تو سریال طنز) به مذبح میره و تیتراژ آخر سریال هم بماند که دو قسمت اول غمگین بود و بعد یهو از قسمت سه شد آهنگ شاد و خلاصه ممنون از ناظرین صداوسیما که زحمت میشکن نقشه راه براندازی رو یه بار تو سینما و یه بار تو تلویزیون برای همه اعلام میکنن که مبادا کسی بمونه که ندیده باشه

و یا باوان که نام یکی از کشته‌شدگان حوادث پاییز 1401 است و این توئیت که به آن اشاره دارد. 

مرتضی نوشت: در سریال نون خ باوان دختر ادریسِ و کم‌کم داره حضورش ‌پر رنگ تر میشه. به نظر شما سعید آقاخانی تصادفی این اسم رو انتخاب کرده یا .... باید دید در ادامه چه اتفاقاتی میفته!

پای مهسا امینی و دختر یکی از کشته‌‌شدگان اعتراضات به نون.خ باز شد

در ادامه چند توئیت دیگر را هم آورده‌ایم:  

حسین: به خدا که سریال "نون‌خ" از فیلم "برادران‌لیلا" بیشتر سیاسی بود

الی: به نظر من سعید آقاخانی یک کارگردان و بازیگر بسیار کار بلد و حرفه‌ای است که در دنیای این سریال حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

یک معمولی: سری جدید سریال نون خ در مورد مهاجرت و نابودی ده پایین ! اما نمگیه چرا یه انسان مجبور به مهاجرت میشه ...

نظر شما چیست؟ اگر شما هم این سریال را تماشا کرده‌اید حتما نظرات خود را با ما در میان بگذارید

کدخبر: 881923 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟