19 فرودگاه زیبای جهان را بشناسید + عکس

به گزارش رکنا، در صورتی که با هواپیما سفر کرده باشید می‌دانید که لقب سریع‌ترین وسایل حمل و نقل را به خود اختصاص داده و شما را در چند ساعت به مقصد دلخواهتان می‌رساند. مسافرت با وسایل حمل و نقل دیگر نظیر قطار، کشتی، اتوبوس و خودروی شخصی جذاب است، اما اگر نمی‌توانید برای مدت طولانی در راه باشید، بهترین گزینه هواپیما است.

فرودگاه همچون راه‌آهن یا پایانه مسافربری محل تجمع مسافرانی است که در انتظار به سر می‌برند. وقتی در فرودگاه منتظر هستیم تنها به یک مسئله فکر می‌کنیم و آن این که هر چه سریع‌تر سوار شویم و به مقصد مورد نظر برسیم تا استراحت کنیم؛ اما گاهی محیط پیرامون فرودگاه به قدری جذاب و تماشایی است که نمی‌توان به چیزی جز طراحی آن اندیشید.

در سراسر جهان فرودگاه‌هایی وجود دارند که می‌توان گفت طراحی نمای داخلی و بیرونی آنها شاهکار به حساب می‌آید و هر بیننده‌ای را مجذوب و مسحور خود می‌کند. معماری برخی از این فرودگاه‌ها به شدت زیبا هستند و در رده بهترین معماری‌های جهان قرار گرفته‌اند. در این مطلب قصد داریم نگاهی به زیباترین فرودگاه های سراسر دنیا بیندازیم.

وقتی عزم سفر می‌کنیم یعنی این که می‌خواهیم به کشور یا شهر دیگری برویم تا سر از ناشناخته‌های آنجا در آوریم و مناظری را ببینیم که تاکنون ندیده‌ایم. همان‌طور که گفتیم به هر حال منتظر ماندن در فرودگاه برای ساعات طولانی می‌تواند حوصله مسافران را سر ببرد و آنها را کلافه کند.

از آنجایی که اغلب فرودگاه‌ها حوصله سربر محسوب می‌شوند برخی از آنها تصمیم گرفته‌اند جبران مافات کنند و محیطی را برای مسافران طراحی کنند که موجب لذت آنها شود. در این قبیل فرودگاه‌ها مسافران نه تنها احساس تنهایی و کلافگی نمی‌کنند بلکه سرگرم خواهند شد.

المان‌های جذاب و دیدنی و تغییراتی شگرف و بدیع باعث شده تا چندین فرودگاه در سراسر جهان جزو زیباترین‌ها باشند. البته برای این که بتوانیم به یک فرودگاه زیبا بگوییم، عوامل و مولفه‌های بسیاری وجود دارد، ولی در هر حال فهرستی که در ادامه خواهد آمد بهترین آنها خواهد بود.

1. فرودگاه بین المللی ال لیدا-الگوآیره (Lleida-Alguaire Airport)

فرودگاه بین المللی ال لیدا-الگوآیره

نخستین فرودگاهی که در این فهرست معرفی خواهیم کرد، فرودگاه بین المللی ال لیدا-الگوآیره است. این فرودگاه که در کشور اسپانیا و شهر لریدا واقع شده، توسط معماری به نام فرمین وازکز طراحی شده و یکی از زیباترین فرودگاه های جهان است. زمانی که تصمیم به ساخت این فرودگاه گرفته شد کشور اسپانیا اوضاع اقتصادی خوبی داشت، ولی رونمایی از آن متاسفانه مصادف با دوران رکود این کشور شد.

بنابراین چون دولت اسپانیا توانایی مالی زیادی نداشت موفق نشد طرح اولیه را اجرا کند و مجبور شد مقیاس و اندازه کوچک‌تری برای آن در نظر بگیرد. اگر از بیرون به فرودگاه الگوآیره نگاه کنید ورقه‌های فلزی سبز، زیتونی و قهوه‌ای را مشاهده خواهید کرد که سرتاسر دیوارهای منحنی و اوریب آن را پوشانده‌اند.

2. فرودگاه بین المللی ولینگتون (Wellington International Airport)

فرودگاه بین المللی ولینگتون

از دیگر فرودگاه های زیبای جهان می‌توان به فرودگاه ولینگتون واقع در کشور نیوزلند اشاره کرد. نکته جذاب ماجرا آنجاست که بدانید سه گانه ارباب حلقه‌ها اثر تالکین در ولینگتون فیلم‌برداری شده است. بنابراین جذابیت‌های این فرودگاه برای طرفداران ارباب حلقه‌ها بیشتر از سایرین خواهد بود.

نیوزلند افسانه‌های زیادی دارد و از این افسانه‌ها در طراحی فرودگاه کمک گرفته شده است. یکی از هیولاهایی که در افسانه‌های فرهنگ نیوزلند وجود دارد، نگاکه است که به اعتقاد نیوزلندی‌ها صخره‌های شگفت‌انگیز تنگه کوک را ساخته. طراحان این فرودگاه تلاش خود را کرده‌اند تا بتوانند با استفاده از ورق‌های مسی در نمای خارجی این مکان، ظاهری شبیه به هیولا ایجاد کنند.

به همان اندازه که نمای بیرونی سرد و خشک است، نمای داخلی فرودگاه ولینگتون گرم و صمیمانه به نظر می‌رسد و طوری از چوب در طراحی داخلی استفاده شده که از ترکیب چوب و بازی با نور محیط رویایی به وجود آمده است. امکانات رفاهی فرودگاه مذکور شامل وای فای رایگان، ATM، اتاق نگهداری کودک، اتاق کنفرانس، تبدیل ارز و صرافی، ویلچر و… می‌شود.

3. فرودگاه نیس کوت دازور (Nice Côte d’Azur Airport)

فرودگاه نیس کوت دازور

بعد از اسپانیا و نیوزلند نوبت به کشور زیبای فرانسه می‌رسد. در پنجمین شهر شلوغ فرانسه فرودگاهی زیبا و خیره کننده‌ای به نام نیس کوت دازور قرار دارد. آب و هوای شهر نیس مدیترانه‌ای است و لذت‌بخش خواهد بود. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید قدمت این فرودگاه به اوایل قرن بیستم و جنگ جهانی بر می‌گردد و یکی از اهداف تأسیس آن نظامی بود.

از جمله امکانات این فرودگاه می‌توان به اتاق کنفرانس، وای فای، رستوران، کافه، فروشگاه، اتاق عبادت، ATM، بانک و… اشاره کرد. همچنین مسافران می‌توانند برای رسیدن به فرودگاه از وسایل نقلیه‌ای همچون اتوبوس، تاکسی، قطار و هلیکوپتر استفاده کنند.

4. فرودگاه بین المللی کراسکو (Carrasco International Airport)

فرودگاه بین المللی کراسکو

یکی دیگر از زیباترین فرودگاه های جهان در کشور اروگوئه و شهر مونته ویدئو قرار دارد. وظیفه طراحی کراسکو بر عهده معماری از کشور اروگوئه به نام رافائل وینولی قرار داشت و کار طراحی آن در سال ۱۹۴۷ به پایان رسید. به محض این که فرودگاه کراسکو را از دور ببینید گمان خواهید کرد سفینه آدم فضایی‌ها روی زمین نشسته است.

محیط اطراف این فرودگاه سرسبزی زیادی دارد و تپه‌های شنی زیبای سواحل اروگوئه جلوه خاصی به این مکان داده‌اند. در طراحی بیرونی این فرودگاه پوسته بتنی منحنی و خمیده‌ای را خواهیم دید که در جلو و اطراف آن دیوارهای شیشه‌ای قرار دارند. از جمله امکانات فرودگاه بین المللی کراسکو می‌توان به دفتر پست، پارکینگ، اجاره خودرو، امکاناتی برای معلولان، داروخانه، صندلی استراحت، فروشگاه و رستوران اشاره کرد.

5. فرودگاه بین المللی پالکوو (Pulkovo International Airport)

فرودگاه بین المللی پالکوو

برخی از فرودگاه‌ها محل رفت و آمد افراد بزرگی بوده که روزی به عنوان مسافر و برای سفرهای مهم به آنجا رفته‌اند. یکی از این فرودگاه‌ها در روسیه قرار دارد و پالکوو نامگذاری شده است. به لحاظ تاریخی نمی‌توان اهمیت این فرودگاه را انکار کرد، زیرا محل عبور و مرور سران مهم شوروی و مقامات بزرگ دنیا بوده است.

البته نام جدید این فرودگاه سن پترزبورگ است و پالکوو نام قدیمی آن بود. اوایل آغاز به کار پالکوو در سال ۱۹۳۲ صرفا به عنوان یک فرودگاه دولتی بود، ولی هم‌اکنون یکی از بزرگترین فرودگاه‌های روسیه و اروپای شرقی به حساب می‌آید. به نوعی می‌توان گفت سن پترزبورگ قطب اصلی پروازهای روسیه خواهد بود. با تاکسی، اتوبوس و قطار می‌توانید به فرودگاه برسید.

6. فرودگاه بین المللی هانه دا (Haneda International Airport)

فرودگاه بین المللی هانه دا

فرودگاه هانه دا اگرچه بین‌المللی است، ولی بیشتر پروازهای آن داخلی است. این فرودگاه در شهر پرجمعیت توکیو واقع در کشور ژاپن ساخته شده و قدمت آن به سال ۱۹۳۱ میلادی بر می‌گردد. از جمله امکانات رفاهی این فرودگاه می‌توان به رستوران، کافه، حمام پولی، اتاق پرستاری از کودکان و نوزاد، محوطه بازی برای کودکان، هفت مرکز معتبر و فعال به صورت ۲۴ ساعته برای خدمات ارزی، نمازخانه، اتاق سیگار، خدمات زیبایی و خدمات شارژ تلفن همراه اشاره کرد. مسافران می‌توانند از طریق تاکسی، اتوبوس، مترو مونوریل به فرودگاه بروند.

7. فرودگاه بین المللی حَمَد (Hamad International Airport)

فرودگاه بین المللی حمد

کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون قطر به علت داشتن دارایی‌های نفتی بسیار، هزینه‌های هنگفتی برای ساخت و ساز می‌کنند. از طرفی کشور قطر وسعت زیادی ندارد و فرودگاه حمد در شهر دوحه به عنوان پایتخت آن واقع شده است. فرودگاه حمد باندهای طولانی دارد و به همین جهت شهرت یافته است.

سابقه تأسیس این فرودگاه به سال ۲۰۱۴ بر می‌گردد و از همان زمان یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین فرودگاه های دوحه قطر محسوب می‌شود. از جمله امکانات موجود در آن می‌توان به داروخانه، اتاق مادر و کودک، دفتر خدمات درمانی، فروشگاه‌های متنوع و بدون مالیات، اینترنت وای فای رایگان، زمین بازی مخصوص کودکان، رستوران و کافی شاپ، سالن استراحت، صندلی استراحت، مرکز سلامت و سالن بدنسازی اشاره کرد. همچنین مسافران می‌توانند از مترو، اتوبوس، تاکسی و حتی خودروی اجاره‌ای استفاده کنند و به مرکز شهر بروند.

8. فرودگاه بین المللی حیدر علی اف (Heydar Aliyev International Airport)

فرودگاه بین المللی حیدر علی اف

فرودگاه بعدی که در فهرست زیباترین فرودگاه های جهان معرفی خواهد شد در آذربایجان واقع شده است. فرودگاه بین المللی حیدر علی اف جزو بهترین‌های این کشور محسوب می‌شود و به طور متوسط در هر سال ۳ میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند. نام این فرودگاه در سال ۲۰۰۴ بینا بود و در حال حاضر به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاهراه‌های ارتباطی بین ۴ گوشه جهان به شمار می‌رود.

طراحی داخلی این فرودگاه با چوب و منسوجاتی است که به شکل کلاه مردان اروپایی در قرون ۱۶ درآمده‌اند و تریکورن نام دارند. طراحی معماری و پیاده کردن آن بر عهده یکی از شرکت‌های ترکیه‌ای به نام آتوبان بوده است. لازم به ذکر است که قادر خواهید بود از طریق مینی بوس، اتوبوس و مترو به فرودگاه بروید.

9. فرودگاه بین المللی کوالالامپور (Kuala Lumpur International Airport)

فرودگاه بین المللی کوالالامپور

مهم‌ترین و بزرگترین فرودگاه کشور مالزی واقع در ۴۵ کیلومتری کوالالامپور است و دو ترمینال یا پایانه دارد. مسافران می‌توانند از طریق مترو، اتوبوس، تاکسی و اجاره خودرو به این فرودگاه برسند. همچنین از جمله امکانات رفاهی آن می‌توان به اتاق مادر و کودک، اتاق استراحت، کلینیک، اتاق عبادت، دوش، اتاق سیگار، فروشگاه و… اشاره کرد.

10. فرودگاه بین المللی شنژن بن (Shenzhen Bao’an International Airport)

فرودگاه بین المللی شنژن بن

سومین فرودگاه شلوغ و پرتردد چین، شنژن بن است که از نمای بالا شبیه یه سفره‌ماهی دیده می‌شود و یکی از زیباترین فرودگاه‌ها با معماری منحصر‌به‌فرد محسوب می‌شود. از این فرودگاه به عنوان یک نقطه قوت در منطقه مرکزی، آسیا و اقیانوسیه یاد می‌کنند، زیرا هم طراحی مدرنی دارد و هم باب میل شرکت‌های حمل و نقل هوایی است.

برای طراحی این بنای بزرگ از ۶ ضلعی‌های سه‌بعدی استفاده شده که هم در داخل و هم بیرون فرودگاه تعبیه شده‌اند. این منافذ باعث ورود نور بیشتر به فضای داخلی فرودگاه می‌شوند. همان‌طور که گفتیم از نمای فوقانی با طرحی شبیه به سفره‌ماهی مواجهیم که البته بدنه‌ای لوله‌مانند دارد و معنا و مفهوم این طرح لوله‌ای، حرکت و جنبش خواهد بود.

برای هر وسیله و امکاناتی که در شنژن بن وجود دارد از استایل طبیعت بهره گرفته شده و حتما خوشحال خواهید شد اگر ببینید که تهویه هوای این فرودگاه از بین درختان سر در می‌آورد. همچنین قسمت تحویل دادن بار و شکل فرودگاه ساحلی است. وقتی در تونل‌های فرودگاه پرتردد شنژن بن حرکت می‌کنید احساس سیالیت خواهید کرد.

ماسیمیلیانو فوکساس که به عنوان معمار این بنای شگفت‌انگیز شناخته می‌شود خاطرنشان کرده در طراحی شنژن بن از هنر هیچکاک الهام گرفته است. مسافران می‌توانند برای رفتن به این فرودگاه بین المللی از وسایل حمل و نقلی نظیر مونوریل و مترو، اتوبوس‌های شاتل، تاکسی و کشتی‌های مسافربری فری استفاده کنند.

11. فرودگاه بین المللی چاتراپاتی شیواجی (Chhatrapati Shivaji Maharaj International Airport)

فرودگاه بین المللی چاتراپاتی شیواجی

تاجران بسیاری برای صادرات و واردات به کشور هند سفر می‌کنند و اغلب آنها از فرودگاه معروف چاتراپاتی شیواجی استفاده خواهند کرد. این فرودگاه در دروازه هند واقع شده و به مثابه راهی برای معاملات تجاری و سفرهای سیاحتی به این کشور محسوب می‌شود. نخستین و مهم‌ترین فرودگان هند دهلی است و چاتراپاتی دومین فرودگاه برتر هندوستان به شمار می‌رود.

خالی از لطف نیست اگر بدانید که این فرودگاه تا به امروز موفق شده جوایز بسیاری نظیر ASQ برای میزان تردد، جایزه بهترین فرودگاه هند و بهترین فرودگاه آسیای مرکزی کسب کند. نامگذاری فرودگاه مورد اشاره در ابتدا سحر بود که از روی روستایی در همان حوالی گرفته شده بود، ولی بعد از آن نام یکی از پادشاهان مارات‌ها به نام شیواجی تعیین شد.

چاتراپاتی دو ترمینال دارد که یکی از آنها پروازهای داخلی و دیگری پروازهای خارجی را پوشش می‌دهد. مسافران می‌توانند با تاکسی، مترو و قطار به فرودگاه بروند. از جمله امکانات این فرودگاه می‌توان به خدمات تلفن همراه و خرید سیم‌کارت‌های بین‌المللی، فروشگاه‌های مختلف و نمایندگی برندهای مختلف لباس، رستوران، کافه، فودکورت، خدمات حمل و بسته‌بندی چمدان، کابین‌های مخصوص افراد سیگاری، دفاتر پستی در این فرودگاه، خدمات بانکی، ارزی و صرافی، فروشگاه‌های مختلف، مرکز فوریت‌های پزشکی، همراه سفر برای کودکان کمتر از ۱۲ سال، اتاق‌های استراحت، اینترنت وای فای رایگان و اتاق‌های مخصوص مادر و کودک اشاره کرد.

12. فرودگاه بین المللی اینچئون (Incheon International Airport)

فرودگاه بین المللی اینچئون

فرودگاه بین المللی اینچئون از نظر پاکیزگی، وسعت برج مراقبت و ترانزیت بین المللی در جایگاه خوبی قرار دارد. این فرودگاه در شهر سئول واقع شده و برج مراقبت آن به قدری بزرگ است که سومین برج مراقبت بزرگ جهان محسوب می‌شود. برای این که مسافران به فرودگاه برسند، وسایل حمل و نقل زیادی از قبیل تاکسی (بین المللی، دلوکس، جمبو دلوکس و سئول)، اتوبوس (بین شهری، شهری، لیموزین و دلوکس)، مترو، قطار ایرپورت اکسپرس، قطارهای معمولی و قایق تدارک دیده شده است.

همچنین از جمله امکانات رفاهی فرودگاه بین المللی اینچئون می‌توان به فضای بازی کودکان، زمین گلف، استخر آب گرم، زمین اسکیت، اتاق خواب خصوصی با امکانات کامل، دوش گرفتن در فرودگاه، اینترنت پر سرعت رایگان، دو هتل مجهز و بزرگ در نزدیک فرودگاه، خدمات ارزی، دستگاه‌های خودپرداز، خدمات خشکشویی، چرخ‌دستی‌های رایگان، صندلی‌های بسیار راحت، یک باغ داخلی، یک موزه، بخش فوریت‌های پزشکی، کابین‌های مخصوص سیگار، سالن سینما مجهز، کافه، رستوران، آرایشگاه، عینک‌فروشی و مرکز خرید اشاره کرد.

13. فرودگاه بین المللی دنور (Denver International Airport)

فرودگاه بین المللی دنور

اگر بخواهیم بزرگترین فرودگاه ایالات متحده آمریکا را نام ببریم، فرودگاه بین المللی دنور خواهد بود. این فرودگاه ۱۳ هزار هکتاری در شهر خوش آب و هوای کلرادو واقع شده و پهلوی کوه‌های راکی قرار دارد. به نوعی می‌توان گفت دنور در محیطی کوهستانی و شهری طراحی شده است.

کالاتراوا که طراح این سازه عظیم‌الجثه و بزرگ بوده برای این که ترمینال پشت دیگر ساختمان‌ها پنهان نشود، ساختمان را به شکل زین اسب و به صورت عمود بر ساختمان اصلی طراحی کرد و شکل و شمایل این ساختمان کم‌عرض متشکل از بتن و فولاد شبیه به یک پرنده با بال‌های گشوده است.

یکی از شگفتی‌های این فرودگاه تأمین انرژی آن با انرژی خورشیدی است. دنور مجهز به بزرگترین سازه کششی و بزرگترین فضای یکپارچه در جهان است و خوشبختانه بعد از این که ترمینال جنوبی راه‌اندازی شد، خط راه‌آهن به فرودگاه کشیده شد و هم‌اکنون مسافران را از مرکز شهر دنور به داخل میدان و ایستگاه انتظار فرودگاه و همچنین هتل کنار آن می‌رساند.

نمادها و نکات بسیار عجیب و جذابی در مورد این فرودگاه جلب توجه می‌کنند که برخی از آنها شامل کتیبه سنگی ماسونی، دیوارنماهای پیشگو و باند پرواز به شکل صلیب شکسته نازی می‌شود.

14. فرودگاه بین المللی دبی (Dubai International Airport)

فرودگاه بین المللی دبی

سالانه گردشگران زیادی به شهر زیبای دبی سفر می‌کنند تا دیدنی‌های آن را تماشا کنند. فرودگاه بین المللی دبی بزرگترین فرودگاه این شهر محسوب می‌شود و به عنوان شاهراه حیاتی ورود مسافران به حساب می‌آید. در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۷۰ میلیون نفر از این فرودگاه رفت و آمد کرده‌اند.

شرکت‌های هواپیمایی امارات و فلای دبی از این فرودگاه درآمد زیادی کسب می‌کنند. مسافران می‌توانند برای رسیدن به فرودگاه از وسایلی نظیر تاکسی، مترو و اتوبوس استفاده کنند. 3 ترمینال این فرودگاه امکاناتی به این شرح دارد: اینترنت وای فای رایگان و نامحدود، اطلاعات فرودگاه، خدمات مالی (تبدیل نرخ ارز)، دستگاه‌های خودپرداز ATM، رستوران، کافه، فروشگاه بدون مالیات یا دیوتی فری (Duty Free)، اشیا گمشده، نمازخانه، امکان حمام، مراکز خدمات پزشکی و اورژانس، موزه فرودگاه، باغ فرودگاه، خدمات اسپا و ماساژ.

15. فرودگاه منارا مراکش (Marrakesh Menara Airport)

فرودگاه منارا مراکش

کشور مراکش دیدنی های بسیاری دارد و یکی از زیباترین فرودگاه های جهان در این کشور واقع شده است. فرودگاه منارا در ۱۶ کیلومتری مراکش قرار گرفته و به عنوان قطب اصلی پروازهای این کشور فعالیت می‌کند. البته پرترددترین فرودگاه مراکش محمد پنجم کازابلانکا است و منارا در رتبه دوم قرار دارد.

مسافران می‌توانند از طریق وسایل حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی، اتوبوس و اجاره خودرو به فرودگاه بروند و مقصدهایی شامل کازابلانکا، کشورهای آسیایی، اروپایی و عربی را تجربه نمایند. از جمله امکاناتی که این فرودگاه دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سالن‌های استراحت، سالن استراحت پرل (پروازهای ورودی و خروجی)، وای فای (با پرداخت هزینه)، کافه، مغازه، رستوران، خدمات مالی و تبدیل ارز، دستگاه خودپرداز ATM، فروشگاه بدون مالیات یا دیوتی فری (duty free)، دفتر اشیا گمشده، پارکینگ، امکانات مناسب برای عبور ویلچر، نمازخانه و مرکز خدمات اورژانسی.

16. فرودگاه مادرید باراخاس (Madrid Airport)

فرودگاه مادرید

ششمین فرودگاه پرجمعیت اروپا، در مادرید اسپانیا واقع شده و همکاری‌های نزدیکی با شرکت معتبر هواپیمایی ایبریا دارد و به همین جهت بر اعتبار خود افزوده است. اهمیت فرودگاه باراخاس از جهتی دیگر به این علت است که راه اصلی ارتباط بین اروپا و آمریکای جنوبی است و پنج ترمینال برای سفرهای داخلی و خارجی دارد.

یکی از جذابیت‌های این فرودگاه استفاده از رنگ‌های رنگین‌کمان در طراحی آن است. بنابراین وقتی نور به این رنگ‌ها تابیده می‌شود، منظره‌ای تماشایی شکل خواهد گرفت. همچنین از دیگر مولفه‌های جالبی که در طراحی باراخاس رعایت شده، استفاده از مواد و متریال دوست‌دار محیط زیست است.

از جمله امکانات رفاهی این فرودگاه می‌توان به اینترنت رایگان، دستگاه‌های شارژ موبایل، دستگاه‌های چاپگر، صرافی و عابر بانک، بیش از ۳۰ نوع رستوران و کافی‌شاپ، دکه‌های فروش صنایع‌دستی، فروشگاه‌های لوازم خانگی، پوشاک، زیورآلات، دخانیات، بخش وسایل گمشده، داروخانه، پست، اورژانس و پارک بازی اشاره کرد.

مسافران می‌توانند از طریق وسایل نقلیه‌ای همچون اتوبوس‌های اکسپرس، تاکسی‌های معمولی به رنگ‌های سفید رنگ با خطوط قرمز، تاکسی‌های شریکی، قطار، مترو و اپلیکیشن‌های مجازی نظیر اوبر و کابیفای به فرودگاه بروند.

17. فرودگاه بین المللی هنگ کنگ (Hong Kong International Airport)

فرودگاه بین المللی هنگ کنگ

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، هنگ کنگ به عنوان شهر تجارتی چین و یکی از مهم‌ترین شاهراه‌ها برای مبادلات این کشور محسوب می‌شود. فرودگاه بین المللی هنگ کنگ نیز از بزرگترین فرودگاه های جهان محسوب می‌شود که معمار آن فردی به نام سر نورمن فاستر بوده است.

فرودگاه مذکور به عنوان هاب هوانوردی جنوب شرقی آسیا مشغول فعالیت است و شرکت‌های هواپیمایی معروفی نظیر چاینا ایرلاینز و هواپیمایی شرق چین از این فرودگاه به عنوان قطب اصلی یاد می‌کنند. همچنین هنگ کنگ چهار دوره لقب بهترین فرودگاه جهان را از آن خود کرد؛ در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۰، ۲۰۰۸ و ۲۰۰۵.

از جمله امکانات رفاهی این فرودگاه می‌‌توان به سالن سینمایی آی مکس (IMAX cinema)، دو ترمینال، کافه، رستوران، اینترنت رایگان، دفتر پست و تلفن، خدمات بسته‌بندی و حمل بار در ترمینال 1و2، کلینیک، داروخانه، قسمت اشیای گمشده، پلیس، کابین سیگار و غیره اشاره کرد. همچنین وسایل نقلیه‌ای همچون اتوبوس، تاکسی و قطار برای مسافران به مقصد فرودگاه تدارک دیده شده است.

18. فرودگاه چانگی سنگاپور (Singapore Changi Airport)

فرودگاه چانگی سنگاپور

هفتمین فرودگاه پرتردد در جهان، لقب چانگی سنگاپور است که از قضا لقب یکی از زیباترین فرودگاه های جهان را در اختیار دارد. این فرودگاه در نوع خود یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود و سومین فرودگاه شلوغ و پرتردد آسیا به حساب می‌آید. از زمانی که چانگی تأسیس شده تا به امروز موفق به دریافت ۶۲۰ جایزه مختلف شده و از طرفی یکی از بزرگترین مراکز حمل و نقل آسیا خواهد بود.

شاید باورتان نشود اما بزرگترین آبشار سرپوشیده جهان در فرودگاه چانگی سنگاپور واقع شده و سه طبقه مجزا به نام‌های پارک کانوپی، دره جنگلی و گرداب بارانی دارد. طراحی این بنای عظیم و زیبا را معماری به نام موشه صفدی و تیم او بر عهده داشتند. از قابلیت‌های ایمنی این فرودگاه می‌توان به ضد زلزله و ضد سیل بودن اشاره کرد.

فرودگاه چانگی دارای امکاناتی به این شرح خواهد بود: امکانات رایگانی نظیر سالن سینما و تئاتر، امکانات سرگرمی کودک، ایکس باکس و پلی استیشن ۳ بعدی مخصوص گیمرها، صندلی ریلکسیشن، تور میراث فرهنگی سنگاپور و امکانات دیگری مثل وای فای رایگان، ابزار حمل بار، سرویس بهداشتی، اتاق استراحت، بوفه، رستوران و کافی‌شاپ، پاساژ تجاری، سرزمین عجایب، باغ‌های جنگلی معلق، پارک پروانه‌ها، آینه ماز و باغ گلبرگ.

19. فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن (Beijing Daxing International Airport)

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن

بزرگترین فرودگاه جهان در پکن چین قرار دارد و نام آن داکسینگ است. این فرودگاه در سال ۲۰۱۹ افتتاح شد و بر اساس آنچه اعلام شده، دولت چین نزدیک به ۱۱.۵ میلیارد دلار برای آن هزینه کرده و وسعت آن برابر با ۹۷ زمین فوتبال است. یکی از زیباترین قسمت‌های این فرودگاه باغ چینی است که در قسمت اجتماعات بین‌المللی واقع شده است.

طراحی چنین مجموعه عظیمی بر عهده زاها حدید و یک همکار چینی انجام شده است. در کل می‌توان گفت از تمام فضای فرودگاه در جهت درستی استفاده شده است. از نمای بالا فرودگاه داکسینگ شبیه به یک ستاره دریایی است و هنگام تابش مستقیم نور خورشید جلوه ویژه‌ای پیدا می‌کند.

فرودگاه مذکور دارای ۷ باند فرود است و ۷۸ گیت، یک هتل، یک مرکز حمل و نقل، فروشگاه، رستوران و کافه‌های زیادی دارد. همچنین مسافران می‌توانند به وسیله تاکسی، اتوبوس و قطارهای اکسپرسی به فرودگاه برسند.

کدخبر: 814411 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟